arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۴ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴

نقدی: بسیج دخالتی در انتخابات ندارد/روايت نقدي از لباس شخصي‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: بسيجيان در همه انتخابات‌ها حضور فعال دارند اما اینکه سازمان بسیج دستور دهد تا به فرد خاصی رای بدهید این یک حرف خلاف واقع است.
 
 سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در برنامه «متن، حاشيه» با استقبال از رویکرد نقادانه این برنامه اظهار کرد: برخي رسانه‌ها فراتر از نقد، در پی تخریب بسیج هستند و چه خوب است که برنامه ای برای پاسخ به این حرف‌ها نیز وجود داشته باشد.
 
وی افزود: سال گذشته هفته بسیج با یک رسانه منتقد بسیج مصاحبه کردم، البته خیلی از طرف بسیجی‌ها نقد شدم که چرا به اینها مشروعیت دادید اما به نظرم لازم بود، چون زیر رگبار اتهام و شایعه لازم است در صحبت با این رسانه‌ها به حرف‌های آنها نيز پاسخ داده شود.
 
سردار نقدی در مورد تفاوت بسیج امروز با بسیج سال ۱۳۵۸ اظهار داشت: امروز بسیج بسيار گسترده‌‌تر شده و سازماندهی منسجم‌تری پیدا کرده‌است. بسیجيان امروز از لحاظ وابستگی به ارزش‌ها، آمادگی، فداکاری و پایبندی به راه صحیح در اوج هستند و چیزی کمتر از روزهای اوج ایثار و شهادت ندارند.
 
رئيس سازمان بسيج مستضعفين با اشاره به اينكه اگر اوج فداکاری بسیجیان در دفاع مقدس شهید فهمیده بوده امروز بسیجیان ما در مقابل عوامل انتحاری آمریکا در شرق کشور ايستاده‌اند گفت: بسيجييان شرق كشور ۴ مرتبه عملیات شهادت‌طلبانه انجام داده‌اند، بگونه‌ای كه تاكنون ۴ جوان شهید بسیجی در مناطق زاهدان، زابل و چابهار وقتی دیدند عامل انتحاری با هدف کشتن مردم وارد مسجد یا حسینیه شده، خودشان را به آن فرد رسانده و با بغل كردن عامل انتحاری موجب شدند تا بعد از انفجار بمب، به مردم آسیب نرسد و خود را فدا كردند.
 
وی در مورد اتهاماتي كه به بسیج درباره سیاسی‌کاری زده مي‌شود، تاکید کرد: اگر امروز بحث سیاسی مطرح می‌شود، در زمان جنگ هم چنین شرایطی بوده است. صداوسیما سخنان بسیجیان آن روز را از آرشیو بیرون بیاورند و ببیند مثلا در زمان بنی‌صدر، بسیجیان چگونه حرف می‌‍زدند. من خودم آن زمان در ابتدای جوانی با بسیاری از سران آن زمان بحث‌های سیاسی کردم.
 
مستشاران بسیجی در سوريه حضور دارند
 
سردار نقدی با تایید حضور نيروهای بسیج در سوریه و عراق گفت: بسیج به همراه سپاه در عراق و سوریه حضور نظامی مستشاری دارد و تجربه های دفاع مقدس را در اختیار نيروهای مردمي قرار می‌دهند. البته در عراق چون بسیجیان عراقی سال‌های طولانی در جبهه‌های جنگ ما علیه رژیم بعث حضور داشتند، تجربه‌های خوبی دارند و حضور ما در عراق كمتر است. اما در سوریه چون نيروهاي مردمي، تجربه‌های عملیاتی کمی دارند حضور مستشاران بسيجي پررنگ‌تر است.
 
وي افزود:‌ هرجا جوانی بسيجي ما را می‌بینند داوطلب حضور در این جبهه ها است، اما اعزام‌ها بدين شكل نيست كه كسي داوطلب باشد و بسيج او را به جبهه‌های نيرد بفرستد.
 
۲۳ ميليون و ۸۰۰ هزار بسيجي داريم
 
رئيس سازمان بسيج مستضعفين تعداد اعضای بسیج را نزدیک به ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر برشمرد و خاطر نشان کرد: هر کس كه قلبش برای ایران و اسلام می‌تپد و دغدغه آینده کشور را دارد، بسیجی محسوب مي‌شود و عده زیادی از این افراد با مراجعه به مراکز بسیج و با کد ملی مشخص، در بسیج ثبت‌نام کرده‌اند. ثبت‌نام در بسيج به معنای اعلام آمادگی برای یک کار سازماندهی شده است و چه بسا افراد بسیاری وجود دارند که بسیجی هستند اما سازمان‌دهی شده نیستند و در عرصه‌های دیگر از انقلاب و اسلام دفاع می‌کنند.
 
وی در ادامه گفت: البته افرادی که در بسیج ثبت‌نام کردند در درجات مختلفی از میزان آمادگی قرار دارند، یکسری از آنها روحيه شهادت‌طلبی دارند که هر لحظه آمادگی حضور در میدان رزم را هم دارند. درجات افراد مثل یک هرم است که در پایین آن هم افراد با آمادگی کمتر مثل بنده حضور دارند.
 
آمادگي عمليات استشهادی را دارم
 
سردار نقدی در پاسخ به این سوال که اگر شرایط عملیات استشهادی پیش بیاید حاضر به انجام آن هستيد یا خیر؟ تصریح کرد: ما به عنوان عقب‌مانده‌ از قافله شهدای دفاع مقدس، نگرانی در دل داریم. همانطور که جوان‌ها شوق حضور در جبهه و شهادت را دارند، افرادی که سن و سالشان هم بالا رفته دغدغه دارند و نگرانند که مبادا بعد از این همه زندگی با شهدا، در بستر بمیرند.
 
رئیس سازمان بسیج مستضعفین در مورد عضویت افرادی که شاید شباهت ظاهری کمتری به بسیجیان دارند در این سازمان گفت: از هر قشر و قوم و طائفه و مذهبی در بسیج حضور دارند و طبیعتا آنچه که ما در بسیج به آن پایبندیم رعایت مسائل شرعی است.
 
وی وجود اختلاف نظر در میان نیروهای بسیجی را امری طبیعی خواند و ادامه داد: افراد افکار و سلایق متفاوت دارند و مثلا در انتخابات به افراد متفاوتی رای مي‌دهند. در واقع مرز بسیج مسئله انقلاب و ضد‌انقلاب است كه بر مبنای آن اغلب جامعه در درون بسیج تعریف می‌شوند و به‌ندرت افرادی هستند که آن‌طرف این خط قرار می‌گیرند. اين دسته کسانی هستند که صریحا احکام الهی را قبول ندارند و قانون اساسی و اصول انقلاب را قبول ندارند. درهای بسیج به روی همه باز است برهمين اساس ممکن است در هنگام ورود رسمي برخي افراد به بسيج، بعضي از ظواهر شرعی یا اصول شرعی را ندانند و رعایت نکنند كه آن هم از سر عناد نيست. بچه‌هاي باسابقه‌تر با اینها صحبت می‌کنند و کم‍کم در تقید به احکام شرعی، جلو خواهند رفت.
 
سردار نقدی در ادامه اين گفت‌وگوی چالشي، با رد این انتقاد که آيا بسیج هر که را که مثل خودش نیاندیشد، بی‌بصیرت می‌داند؟، بیان داشت: ايا شما باور مي‌كنيد، چنین تفکری‌ كه درباره اش پرسيديد، بتواند بیست و سه میلیون و هشتصد هزار نفر را دور هم جمع کند؟ خدا هم در قرآن به نبی مکرم اسلام (ص) می‌فرماید: "وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ" اگرتند خو و سخت دل می بودی از گرد تو پراکنده می شدند.
 
وی در تبیین شاخصه‌های بی‍‌بصیرتی گفت: کسی که دشمن را نشناسد و در پازل دشمن بازی کند، حرف او را بزند و کاری را که دشمن بخواهد انجام دهد، يعني راه را نمي‌داند. به‌طور مثال آمریکا می‌خواهد به ما القا کند که معیشت، رفاه، اشتغال و دسترسي به فناوری‌های بهتر در ایران مشروط است به ارتباط با من و کنار آمدن با ظلم های من كه این حرف صریح رئیس جمهور آمریکا در پیام نوروز سال ۹۴ به مردم ایران نيز بود. کسی که این حرف را باور کند و بپذیرد و این را برای مردم تکرار کند بصیرت ندارد و زبان دشمن شده است.
 
بسيج فراجناحي است
 
رئیس سازمان بسیج مستضعفین با تاکید بر فراجناحی بودن بسیج یادآور شد: بسیج با معیار ارزش‌ها و ولایت و راه امام (ره) عملکردها را می‌سنجد و بر اساس این نقد می‌کند؛ نقد بسیج نقد حزبی نیست بلکه از موضع انقلاب است.
 
وی در پاسخ به سوال صريح مجري "متن، حاشيه"، مبني بر اينکه «آیا بسیج یک دولت اصولگرا را هم به اندازه یک دولت اصلاح طلب نقد می‌کند؟ »  اظهار داشت: شما به آرشيو روزنامه‌ها در دولت قبل که طبق دسته‌بندی‌های شما، اصولگرا محسوب می‌شود، رجوع کنید و ببینید بسیج چه نقدهایی به آنها داشته و آنها نيز چه حرف‌هایی در مورد بسیج گفته‌اند. شبیه همین حرف‌هایی است که در دولت فعلی به بسیج می‌زنند و اگر یک بسیجی انتقاد و پیشنهادی داشته باشد، با تصور انتقاد حزبی با این برخورد می‌کنند. البته معیارهايي را امام و انقلاب برایمان مشخص کرده‌اند که بر اساس این ارزش‌ها نقدهایمان را بیان می‌کنیم و از کسی هم نمی‌ترسیم.
 
سردار نقدی در ادامه افزود: ارتباط بسیج، چه با با این دولت و چه با دولت قبل هیچ تفاوتی ندارد، و رابطه این دولت‌ها هم با بسیج شبیه یکدیگر بوده است. البته دولت‌ها باید سعه‌صدر و نقد‌پذیری‌شان را بیشتر کنند و تفاوت نقد افراد حزبی و سياسي را با نقد کساني که از موضع انقلاب و از سر دلسوزی برای بهبود شرایط مردم سخن می‌گوید، تشخیص دهند.
 
وي گفت: در دولت قبل زمانی‌که تحریم‌ها افزایش یافت، برخی این سخن اشتباه را به زبان آوردند که ما در شرایط شعب‌ابی‌طالب هستیم که بسیار حرف نادرستی بود و پایه‌اش شد برای جری‌شدن دشمن برای افزایش بیشتر تحریم ها. همان موقع نامه‌ ای نوشتیم و پیشنهادهای اقتصادی را به دولت قبل مطرح کردیم البته در دولت قبل خود رئیس جمهور در سه جلسه نشست و سخنان ما را شنید. با سر کار آمدن این دولت ما همان نامه و راهکارها را برای این دولت نیز فرستادیم. در ضمن اگر کسی به دنبال مخالفت حزبی با یک دولت باشد دست کمک به آن دولت نمی‌دهد و هیچگاه از تعطیلات نوروز خود نمی‌گذرد و به نقاط دور دست برای کمک به مردم نمی‌رود، چون مردم این خدمات را در نهایت به حساب آن دولت خواهند گذاشت. در همین امسال بیش از ۴۰ میلیارد تومان توسط بسیج جامعه پزشکی به مردم مناطق محروم خدمت‌رسانی شده است.
 
روايت سردار نقدی از بودجه بسيج
 
رئيس سازمان بسيج مستضعفين در پاسخ به پرسشي درباره بودجه بسیج نیز گفت: بخش اعظم بودجه بسیج را خود مردم تامین می‌کنند و کمی از آن نيز از محل بودجه دولت تامین می‌شود. البته آنچه که در برگه نوشته می‌شود چیزی حدود هزار ميلياردتومان است اما بخش عظیمی از آن صرف کارهای نظامی می‌شود. بسيج در حال حاضر، بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ گردان رزمی آقایان و حدود ۱۲۰ گردان مربوط به بسیج خواهران دارد که اینها همانند سایر گردان‌های رزمی به سلاح، مهمات، آموزش و رزمایش‌های مرتب نیاز دارند كه همه اینها نیازمند بودجه است. سایر کارهایی که بسیج انجام می‌دهد بخش اعظم آن توسط خود مردم تامین می‌شود. مثلا حدود ۱۵هزار یادواره شهید در سال از طرف بسیج پشتیبانی می‌شود كه در هر یادواره، بنا به سطح گستردگی آن از پانصد تا پنج هزار نفر شرکت می‌کنند و هزینه آن نيز از پنج تا بیست میلیون تومان برآورد می‌شود اما کمک بسیج به آنها چیزی حدود ۴۰۰ هزار تومان است كه بقیه هزینه توسط مردم تامین می‌شود.
 
سردار نقدي درباره وابستگی مالی بسیج به دولت، نيز گفت: برای اردوی راهیان نور کمک هزینه‌ای که بسیج برای هر فرد مي‌تواند بپردازد، چیزی حدود ۳ تا ۵ هزار تومان است، درحالی‌که حداقل هزینه برای یک سفر پنج روزه به مناطق جنوب با حداقل امکانات رفاهی نفری ۱۵۰هزار تومان برآورد می‌شود. الان ۲۵۰۰ سالن و ورزشگاه را بسیج در کمتر از ۴ سال ساخته، چنین کار عمرانی با این گستردگی بی‌سابقه است. از سوی دیگر اگر برآورد بودجه این کار عمرانی و مبلغي که بسیج برای اجراي آن هزينه كرده را نیز مقایسه نمایید، متوجه مي‌شويد كه تنها حدود یک‌پنجم این هزینه را بسیج پرداخته و باقی هزینه ها از کمک‌های سایر نهادها، مردم و خیرین تامین شده است.
 
تسنيم و فارس زير نظر بسيج نيستند
 
سردار نقدی در مورد خبرگزاری‌هایی همچون فارس و تسنیم که برخي آنها را زيرمجموعه بسیج مي‌دانند، گفت: این رسانه‌ها اینطور که تصور مي‌شود، زیر نظر بسیج نیستند و با بودجه ما هم تغذيه نمي‌شوند. هر رسانه‌ای روند مشخص خود و در‌آمد و هزینه‌های مشخصی دارد و یک مقداری هم به آنها کمک می‌شود. اغلب رسانه‌های کشور ما، کمک‌هایی را از سازمان‌های مختلف دریافت می‌کنند ولی این به‌معنای اینکه بر آنها اعمال مدیریت صد‌در‌صدی می‌شود، نیست. موسساتی هستند که گاهی از سوی بسيج  به آنها کمک‌هایی می‌شود. اما آیا رسانه‌ای همچون خبرگزاری جمهوری اسلامی كه بودجه آن كاملا دولتي است، متعهد است که هرچه رئیس جمهور دستور داد آن را بنویسد؟
 
وي  در مورد اینکه گفته می‌شود برخی خبرگزاری‌هاي نزديك به بسيج، علیه دولت، کار می‌کنند، گفت: چندین مرتبه چنین حرفی گفته شد. يك نهادی آمد این مطالبی که این خبرگزاری‌ها در طرفداری و نقد از دولت زده بودند را جمع کرد و آمارگيري كرد و به همان جاهایی که این حرفها را می‌زنند ارائه داد، خودشان شرمنده شدند. در واقع اینگونه نیست ولی چون روحیه نقد‌پذیری در ما کمرنگ است در میان اين همه مطالبي كه درباره خدمات دولت و انعکاس نظرات و سخنان مسئولان زده مي‌شود اگر یک مطلب انتقادي باشد، بسیار به چشم‌مان می‌آید.
 
روايت نقدي از لباس شخصي‌ها
 
رئيس سازمان بسيج، در مورد ارتباط نیروهای لباس شخصی و بسیج گفت: وقتی ۲۳ میلیون نیروی بسیجی داریم، یعنی به طور متوسط در هرجای کشور، یک سوم مردم بسیجی هستند. حالا مثلا اگر این افراد در خیابان دعوای‌شان شد، آيا می‌شود این را به پای بسیج نوشت و گفت که بسیج این دعوا را به راه انداخته است؟ عمل و عکس‌العمل فرد در هرجمع، چه عضو بسیج باشد چه نباشد، به خود آن فرد مربوط می‌شود.
 
آمريكا با مذاكره به دنبال نفوذ است
 
سردار نقدی دربیان نظر خود پیرامون مسئله نفوذ هم گفت: آمریکا در به بکار بردن ابزارهای نظامی، ترور، تهدید و تحریم و ابزارهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی شکست خورده؛ اگرچه همه حربه‌هایش را به‌کار گرفته ولي شکست خورده و حالا دست به دامن مذاکره زده و از طریق آن به دنبال نفوذ در ایران است.
 
وی چنین ادامه داد: آمریکا دو سال با استراتژی ترور با ما جنگید و هشت سال با استراتژی نظامی با ما جنگید و تنها ارتشی بود که در دفاع از صدام وارد جنگ با ملت ایران شد. ۱۰ سال با استراتژی سیاسی و فرهنگی جنگید و می‌خواست در سال ۷۸ نتیجه آن را برداشت کند که شکست خورد. ۱۰ سال بعد از آن با استراتژی سیاسی رسانه ای به جنگ ملت ما آمد و انبوهی از رسانه ها و شبکه های اجتماعی را ایجاد کرد که پدیده های جدیدی در عرصه رسانه ای بودند و با اینها وارد میدان شد و می‌خواست در سال ۸۸ به هدفش که سرنگونی نظام بود دست پیدا کند اما شکست خورد.
 
وي در ادامه افزود: بعد از آن شکست خوردگان داخلی به آمریکا گرا دادند که این ملت تا زمانی که پشت سر دولت و نظام هستند نمی‍‌شود کاری از پیش برد، و خواستند کاری کنند که مردم خسته شوند و دیگر از نظام حمایت نکنند. به همین خاطر تحریم‍‌ها را افزایش دادند و با تطمیع سایر کشورها مانع ایجاد رابطه اقتصادی ایران با بسیاری از کشورها شد و البته این بار هم شکست خوردند.
 
بسيجيان در انتخابات حضور دارند اما سازمان بسيج دخالتي ندارد
 
نقدی در پایان، بسیجیان را نیروهای با نشاط جامعه خواند که بايد آنها را افرادی صاحب رای دانست که هرکجا رفتارهای خلاف ارزش‌ها را مشاهده ‌می‌کنند نظر خود را بیان می کنند.
 
وي افزود: بسيجيان در همه انتخابات‌ها نیز حضور فعال دارند اما اینکه سازمان بسیج دستور دهد به فرد خاصی رای بدهید این یک حرف خلاف واقع است و هرگزی چنین چیزی نیست.
 
مجری برنامه در پايان با تاييد این حرف سردار نقدی خاطر نشان شد: در یک محفل خصوصی از سردار فضلی شنیدم که گفتند، من در انتخابات گذشته از سردار نقدی پرسیدم به چه کسی رای بدهم و ایشان به من که جانشین‌اش بودم، هم نگفت.
 
بررسي حاشيه‌های اردوهای مختلط دانشجویی
 
در ادامه اين برنامه رضا صراف شیرازی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، به روي خط برنامه آمد توضیحاتی در خصوص برگزاری اردوی مختلط كوهنوردي در اين دانشگاه كه در چند روز قبل عكس‌های آن در فضاي مجازي نيز منتشر شده، بیان كرد.
 
صراف گفت: همه دانشگاهها هیاتی به نام هیات نظارت دارند كه ریاست دانشگاه، دفتر مقام معظم رهبری و نماینده وزیر علوم در آن شرکت دارند و تمام فعالیت‌های فرهنگی با مجوز آنها انجام می‌شود. از سوی دیگر کوهنوردی شنا و تیراندازی از ورزش‌هایی است که به طور جدی مورد تایید اسلام و همه مسولین نظام جمهوری اسلامی است.
 
وی در ادامه گفت: این برنامه اولا اردو نبوده و ثانیا اردوی مختلط نبوده است. برنامه کوهنوردی بوده و هیات نظارت تصویب کرده كه برنامه کوهنوردی‌اي که پیش از این در دانشکده مکانیک برگزار می‌شده با حضور همه دانشجویان برگزار شود و در طول مسیر هم دو مینی‌بوس جدا برای خانم‌ها و آقایان در نظر گرفته شده بوده است.
 
صراف با نپذیرفتن مختلط بودن این اردو و در پاسخ به اين نكته كه «اين برنامه كوهنوردي در دو كوه متفاوت انجام نشده و در يك قله بوده است» اظهار داشت: تمام اینها با مسئولیت گروه تربیت‌بدنی دانشگاه انجام شده و در آنجا هم سرپرست دانشجویان خانم و آقا به صورت مجزا حضور داشتند و کوچک‌ترین تخلفی از این برنامه کوهنوردی به ما گزارش نشده است.
 
وی در پایان سخنان خود گفت: ما خود را ملزم به رعایت خطوط قرمز و سخنان مقام معظم رهبری و حضرت امام که فرمودند دانشگاه کارخانه آدم سازی است، می‌دانیم و برای پرورش روح و جسم دانشجویان تمام ورزش‌ها به خصوص کوهنوردی را توصیه می‌کنیم و به نظر ما، كوهنوردي رفتن، اردوی مختلط نيست.
منبع: مهر
برچسب ها: نقدی ، انتخابات
نظرات بینندگان