arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۳۴۸
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۹ - ۲۱ آذر ۱۳۹۴

کلنگ زنی رقیب گازی خط لوله صلح، بزودی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صدای اقتصاد نوشت: مراسم کلنگ زنی خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به شبه قاره هند بزودی با حضور نخست وزیر پاکستان و روسای جمهور افغانستان و ترکمنستان و معاون اول رئیس جمهور هند برگزار خواهد شد.

نخست وزیر پاکستان به همراه روسای جمهور افغانستان و ترکمنستان و معاون اول رئیس جمهور هند در مراسم کلنگ زنی خط لوله انتقال گاز تاپی شرکت خواهند کرد.

آمریکا پروژه تاپی را به عنوان جایگزینی برای پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان و هند مورد تشویق قرار داده تا ایران را تحت فشار قرار دهد.

سوشما سواراج، وزیر خارجه هند گفت: «دولت هند در سال 2006 از بانک توسعه آسیایی خواسته تا به عنوان یک عضو رسمی به این پروژه بپیوندد.» وی افزود، این بانک در جریان دهمین نشست کمیته این پروژه در سال 2008 به یک عضو دائمی تبدیل شد.

وزیر امور خارجه افزود: «ما می خواهیم به هر قیمتی شده این پروژه را تکمیل کنیم و به خصوص می خواهیم بر خطرات احتمالی متوجه خط لوله در افغانستان بی ثبات فائق شویم.»

این خط لوله در مراحل اولیه 27 میلیارد متر مکعب گاز انتقال خواهد داد که از این رقم 2 میلیارد متر مکعب به افغانستان و 12.5 میلیارد متر مکعب از طریق پاکستان به هند خواهد رفت. سواراج افزود، در صورت نیاز به حفاظت از این پروژه، برای مرتفع کردن نگرانی های امنیتی، پاکستان از نفوذ خود در طالبان استفاده خواهد کرد.

وزیر خارجه هند در ادامه گفت: «شرکت دولتی ترکمن گاز ریاست کنسرسیوم احداث خط لوله تاپی را بر عهده دارد و بر هماهنگی ها در زمینه ساخت، تامین مالی، مالکیت و عملیات این خط لوله نظارت خواهد کرد.»

این خط لوله سالانه 27 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید شده از منطقه دریای خزر را از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و سپس هند خواهد رساند.

برچسب ها: خط لوله ، گاز ، کنسرسیوم
نظرات بینندگان