arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۶۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۱ - ۱۵ دی ۱۳۹۴

سقوط و افت ریال عربستان و بورس‌های عربی همچنان ادامه دارد

ریال عربستان و بورس‌های عربی همچنان سقوط می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 سعودی ها از وضعیت فعلی بازار جهانی نفت نگرانند و بر این باور هستند، بحرانی که بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌تواند متوجه خود آنها شود.

به گزارش «انتخاب»، با شدت گرفتن تنش‌های سیاسی میان ایران و عربستان سعودی و همچنین تصمیمات عجولانه چند کشور عربی به دنبال قطع روابط سیاسی تهران-ریاض، در اولین پیامد اقتصادی این تصمیم نسنجیده سعودی‌ها، ریال این کشور ارزش خود را از دست داد و دلار آمریکا در برابر ریال عربستان به بیشترین رقم در ۱۶ سال اخیر رسید.

براساس گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، کشورهای قطر، بحرین، امارات متحده عربی، کویت و عمان در حوزه خلیج فارس برای بهبود اوضاع نابسامان کسری بودجه خود قصد قروش اوراق قرضه دارند.

در همین حال، دکتر «خلید السویلم» رئیس سابق سازمان مدیریت دارایی های عربستان در مصاحبه ای با روزنامه «تلگراف» گفت: کاهش ارزش ریال عربستان تاثیر بسیار مخربی بر اقتصاد این کشور می گذارد و به طور کل اعتماد به سرمایه گذاری در عربستان را از بین می برد، این در حالی است که کاهش ذخایر ارزی عربستان چنین تاثیر منفی را بر روی اقتصاد این کشور ندارد.

 ورود عربستان به قمار نفتی

از سویی دیگر عربستان به دلیل کاهش جهانی قیمت نفت و همچنین کسری بودجه ۶۶ میلیارد پوندی در سال جدید میلادی به نوعی سیاست اقتصادی ریاضتی را در پیش خواهد گرفت.

همچنین دکتر «السویلم» به این نکته اشاره کرد که سران سعودی با باز کردن شیر نفت خود به منظور گرفتن سهم بیشتر بازار و از میدان به در کردن رقبای خود، قمار بزرگی را شروع کرده‌اند. این تصور سران سعودی که نفت ارزان می‌تواند صنعت نفت آمریکا را به عقب نشینی وا دارد، امری واهی بوده است.

وی گفت: کسانی که در دولت عربستان خوشبین هستند، فکر می‌کنند که این استراتژی همانند راهبرد عربستان سعودی در دهه سال ۱۹۸۰ میلادی است که به وسیله آن توانستند سرمایه گذاری غیر اوپکی ها را در نفت کاهش دهند و به دنبال آن، قیمت نفت را بهبود ببخشند اما این بار قضیه کاملا متفاوت است و تولیدکنند گان نفت «شیل» آمریکا با قیمت پایین نفت هم به تولید خود ادامه می دهند.

همچنین رئیس سابق سازمان مدیریت دارایی های عربستان گفت: اکنون بسیاری در داخل عربستان سعودی از وضعیت فعلی بازار جهانی نفت نگران هستند و بر این باور هستند بحرانی که بسیاری از کشورهای تولید کننده نفت در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می کنند، می تواند متوجه خود سعودی‌ها شود.

سقوط آزاد بورس کشورهای عربی

در همین حال، در پی قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران شاخص بورس‌های ابوظبی، دوبی و قطر به‌ترتیب با افت ۰.۳درصدی، ۱.۳ درصدی و ۱.۲ درصدی مواجه شدند و احتمال تداوم این روند در روزهای آینده نیز پیش بینی می شود.

منبع: مهر
نظرات بینندگان