arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۶۴۸۶
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۴ - ۱۶ دی ۱۳۹۴

ابوترابي فرد: از قطع رابطه با عربستان کمترين آسيبي نمي بينيم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: از قطع رابطه با عربستان کمترين آسيبي نمي بينيم. 

به گزارش خبرگزاري صد او سيما محمدحسن ابوترابي فرد در دومين همايش ملي تفکر بسيجي، پژوهش و اقتصاد مقاومتي در صنعت نفت در جمع خبرنگاران افزود: با قدرت دفاعي بازدارنده به امنيت منطقه و کشورهاي آن فکر مي کنيم و بر همين اساس به گسترش روابط با کشورهاي اسلامي مي انديشيم. 
 
وي گفت: اقدام يکجانبه عربستان را هرگز اقدام صحيحي در جهت منافع ملل مسلمان نمي دانيم. 
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: رابطه ما قبلا با کشورهاي بزرگ غربي قطع شد اما جمهوري اسلامي ايران با قدرت راه خود را ادامه داد. 
 
وي گفت: اما ما دغدغه کشور عربستان و کشورهاي منطقه را داريم و به وحدت امت اسلام فکر مي کنيم. 
 
ابوترابي فرد تصريح کرد: اين رفتار را نمي پسنديم و معتقديم اين رفتار در چارچوب منافع ملت و کشور عربستان نيست. 
     
نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: تعرض به سفارت عربستان را به طور جدي محکوم مي کنيم و مسئوليني که در اين جهت کوتاهي کردند مورد بازخواست مجلس هستند. 
 
محمدحسن ابوترابي فرد افزود: مجلس از کنار اين موضوع نخواهد گذشت و معتقد است حراست از سفارت خانه ها جزء وظايف قطعي دولت و مسئولان ذيربط است که بايد به وظايفشان درست عمل کنند. 
 
وي با بيان اينکه مجلس درباره قطع رابطه عربستان و تعرض به سفارت آن بحث و بررسي خواهد کرد؛و به خصوص در کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي درباره رفتاري که در سفارت عربستان شد بررسي مي شود گفت: کساني که در اين جهت گرفتار تقصير و قصور بودند از نظر ما بايد شناسايي و مواخذه شوند. 
     
نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: ريشه مشکلات اقتصادي و معيشتي کشور را مي توان در دولت هاي گره خورده با رانت نفت خلاصه کرد. 
 
ابوترابي فرد افزود: در طول يک قرن گذشته و حتي بعد از انقلاب اسلامي دولت ها در تامين منابع مالي خود کاملا به درآمدهاي نفتي متکي هستند و اين ريشه تمامي مشکلات اقتصادي و مديريتي امروز ماست. 
 
وي گفت: اين امر باعث بزرگ شدن دولت مي شود و دولت خود را مجري و متولي اقتصاد ، فرهنگي و خلاصه همه عرصه ها مي داند. 
 
ابوترابي فرد با بيان اينکه اين امر باعث هدايت فعالان اقتصادي به سمت رانت نفت و گريز از حوزه هاي مولد مي شود گفت: رانت نفتي باعث حذف مردم در تصميم گيري هاي اقتصادي و مديريت اقتصادي است. 
 
وي با اشاره به فضاي پسا تحريم هم گفت: اين فضا مي تواند باعث فرصت براي کشور شود و ما بايد از آن نهايت استفاده را بکنيم. 
 
نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: ما بايد از فرصت کاهش قيمت نفت و تهديدات تحريم به عنوان فرصت استفاده کنيم و مثلا اگر حتي نفت به صد دلار هم رسيد باز هم آن را 30 دلار در بودجه ببنديم و 70 دلار باقيمانده را در صندوق توسعه ملي بريزيم. 
 
ابوترابي فرد گفت: ما زماني کشور را با صدميليارد دلار اداره مي کرديم و الان آن را با 18 ميليارد دلار اداره مي کنيم و کار به پيش مي رود اما کشورهايي مثل عربستان در اين شرايط مي ميرند. 
 
وي گفت: بايد شايسته سالاري را در همه کارها و انتصاب مديران در دستور کاري خود قرار دهيم.

نظرات بینندگان