arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۳۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۱ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴

حمایت مقام ارشد کرملین از مقاومت

حمایت های کرملین از ارتش سوریه باعث مبارزه موفق نیروهای سوری شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فدراسیون روسیه یک تصمیم جدی برای مبارزه با تروریست های تکفیری داشته و در این پروسه از اکتبر سال 2015 یک اقدام جدی در جهت مبارزه با افراطی گری داشته است. 

البته برخی رسانه های غربی تلاش می‌کنند تا این گونه جلوه دهند که "کرملین" با اهداف خاصی وارد عرصه نبرد با تروریست های تکفیری شده و به زودی از آوردگاه سوریه کنار خواهد کشید و این نکته قابل تامل تاکنون از سوی مسئولان فدراسیون روسیه تائید نشده است. 

**مبارزه جدی  "کرملین"  با تروریسم در سوریه

اگر به بیلان حملات نظامی  "کرملین" علیه تروریست ها نگاهی بیندازیم می‌بینیم که هدف مقامات روسیه مبارزه بیرحمانه و بدون اغماض با تروریست هاست و در این پروسه هزاران هدف نظامی این گروه ها توسط نیروی هوایی ارتش فدراسیون روسیه منهدم شده است. 

اما  "ولادیمیر پوتین"  رئیس جمهور فدراسیون روسیه درباره حمایت از نظام سوریه عنوان داشت: آماده مبارزه همه جانبه با تروریست های تکفیری است.  

"علی اکبر ولایتی" مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل  در گفت و گو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این زمینه عنوان داشت: در دیداری که با رئیس جمهور روسیه پوتین داشتم، ‌وی نظر خود را نسبت به حل بحران سوریه اینگونه مطرح کرد: " ما عهدی که در حمایت از دولت مردم سوریه با هماهنگی ایران بسته‌ایم پایدار و پابرجا هستیم."  

وی ادامه داد:  تحولی بی‌سابقه در منطقه ایجاد شده است؛ به اینصورت که یک ابرقدرت نظامی مانند روسیه و صاحب "حق وتو" در شورای امنیت با قدرت اول منطقه‌ (ایران) در مورد موضوعات  "غرب آسیا" هماهنگ می‌شوند که فقط موضوع سوریه ملاک نیست.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت: دامنه همکاری ایران و روسیه،‌ عراق،  لبنان و در آینده حدس من این است که یمن را هم شامل خواهد شد. در دفاع از استقلال از آسیای مرکزی و قفقاز که چشم  طمع به آن دوخته شده ، هماهنگی ‌وجود دارد و این در تاریخ منطقه چنین همکاری بی‌سابقه است. 

پس می توان دریافت که ارشدترین مقام "کرملین" از محور مقاومت و راهبردهایش حمایت می‌کند و این یک موضع قطعی از سوی مقامات فدراسیون روسیه بوده که تاکنون در جنگ سوریه و در بمباران اهداف تروریست ها در جبهه های شمالی و جنوبی اثبات شده است. 

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه با ارسال کشتی های جنگی غول پیکر به سواحل مدیترانه نشان داده که عزمی جدی در حمایت از مقاومت در منطقه دارد و طبق گفته های "علی اکبر ولایتی" مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل به عهد خود پایبند است.  

**چرا "کرملین" از محور مقاومت  حمایت می‌کند؟ 

مقامات فدراسیون روسیه در جنگ سال 1999 "چچن" با تروریست هایی نبرد کرده اند که امروز پا از قفقاز فراتر گذاشته و به مدیترانه آمده اند؛  این تروریست ها  دوباره می‌توانند در جنوب غرب روسیه تنش آفرینی کنند و لذا یکی از دلایلی که مسکو و شخص  "ولادیمیر پوتین" در موضوع سوریه حمایت خود را از نظام این کشور اعلام کرده منافع دو کشور در مبارزه با تروریسم تکفیری است. 

اقدام  "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور فدراسیون روسیه باعث شد تا پیامدهایی را در منطقه  "غرب آسیا"   شاهد باشیم که نمونه آن افزایش وزن ژئوپولتیک  "مسکو- تهران" است.

اولین پیامد حضور روسیه در سوریه تمایل  "مسکو" برای توسعه قدرت ملی و گسترش حوزه نفوذ خود به ورای نفوذ اتحاد جماهیرشوروی سابق را نشان می‌دهد که این پروسه باعث افزایش قدرت "کرملین نشینان"  در حل مسائل کلان سیاسی خارج از حوزه قفقاز می‌باشد.

روزنامه الحیات با اشاره به تاکید روسیه بر حفظ روابط راهبردی اش با ایران و پیگیری مواضعش در سوریه در نوشت: چشم پوشی روسیه از جنگ یمن تنها کاری است که می تواند برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس انجام دهد.

این روزنامه در شماره امروز خود در مقاله ای با عنوان "مسکو خطاب به عرب ها: ایران اولین هم پیمان ما است"، در بحبوحه جنگ سوریه، تشدید تنش ها بین روسیه و ترکیه، و انتشار اخبار ضد و نقیض درباره آمادگی نیروهای کشورهای خلیج فارس و عربستان سعودی برای ورود زمینی به سوریه، نوشت:  وزیر خارجه روسیه در ترسیم راهبردهای سیاست این کشور در "غرب آسیا" آشکار عمل می کند و بر اهداف کشورش که با اولویت کشورهای عربی همخوانی ندارد، اصرار خواهد ورزید. 

با اینکه در این روزها، سرسختی  و حمایت از مقاومت یکی از شاخص های سیاست خارجی  روسیه در قبال سوریه به شمار می رود، اما برخی از محافل دیپلماتیک این کشور معتقدند که با وجود این، بحران سوریه، روابط بین کشورهای خلیج فارس و روسیه را وخیم کرده است.

روسیه نیز به هر قیمتی، بر پیروزی در "حلب" اصرار دارد و ائتلاف بین المللی ضد داعش را بی تاثیر می داند و به همه هشدار می دهد تا به روابط بین روسیه و ایران صدمه وارد نکنند و در این زمینه بمباران ضد تروریست‌های داعش و جبهه النصره نمونه ای از آن است و در دو ماه اخیر چهار گوشه "حلب" از فرودگاه  "کویرس"  تا "تل رفعت" و از "نبل" و "الزهرا"  تا نزدیکی   گذرگاه  "اونجوپینار" توسط جنگنده های سوخو روسی بمباران می‌شود.  

پوتین تصمیم گرفته تا با حمایت از مقاومت یک الگوی منافع مشترک سوریه و روسیه را ایجاد کند که در این پروسه حمایت از محور مقاومت و در راس آن سوریه و حزب الله باعث افزایش وزن راهبردی "کرملین" در منطقه غرب آسیا خواهد شد و ارشدترین مقام کرملین با پشتیبانی از ارتش سوریه و حزب الله به خوبی به این موضوع آگاه است. 
نظرات بینندگان