arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۷۴۴۳
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۲ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴

نگرانی پارلمان اروپا درباره وابستگی به ترکیه در بحران پناهندگان

یک روزنامه آلمانی از نگرانی نمایندگان بلند پایه پارلمان اروپا درباره وابستگی این اتحادیه به ترکیه در بحران پناهندگان و رواداری اروپا در برابر کاهش دموکراسی و استبداد دولت ترکیه خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه آلمانی "دی ولت"، نمایندگان پارلمان اروپا درباره استبداد و زورگویی دولت ترکیه هشدار دادند.

به نوشته این روزنامه آلمانی، سیاستمداران اروپایی نگرانند که اتحادیه اروپا در بحران پناهندگان به ترکیه وابسته شده و کاهش دموکراسی در کشور ترکیه را تاب بیاورد.

"منفرد وبر"، رئیس فراکسیون محافظه کاران در پارلمان اروپا درباره همکاری با ترکیه برای حل بحران پناهندگان گفت: دولت ترکیه باید ثابت کند که در شراکت با اتحادیه اروپا واقعا جدی است.

وی در یک سخنرانی در برابر پارلمان اروپا این درخواست را مستقیما به شخص رئیس جمهور ترکیه ارسال کرد و این گونه اظهار داشت که شما به حملات بیشتر به رسانه ها پایان دهید. تلاش برای ساخت یک دولت مستبد را متوقف کنید. لطفا ترکیه را بیش از این از اروپا دور نکنید.

این ها درخواست هایی بود که به صورت گسترده در فراکسیون های دیگر پارلمان اروپا هم درباره آن اتفاق نظر وجود داشت.

هفته گذشته پلیس ترکیه به روزنامه منتقد دولت "تودی زمان" هجوم آورده و آن را تحت نظارت دولت درآورد. این مسئله شک زیادی به مسئله آزادی رسانه ها در ترکیه را به وجود آورد.

"منفرد وبر" به این اقدام دولت ترکیه شدیدا انتقاد وارد کرد.

در این میان ترکیه در جریان هجوم پناهندگان شدیدا برای اروپا اهمیت پیدا کرده است. روز دوشنبه سران کشورهای اتحادیه اروپا در نشستی در بروکسل با حضور نخست وزیر ترکیه بر عزم و اراده خود به منظور همکاری با ترکیه برای حل این مسئله تاکید کردند.

در مرکز توافق انجام گرفته این مسئله مطرح بود که یونان اجازه دارد همه پناهندگان را که با قایق از سواحل ترکیه به این کشور رفته اند به ترکیه بازگرداند. در مقابل ترکیه پول بیشتری برای کمک به پناهندگان و چشم اندازی برای تسهیل ویزا در کشورش را از این اتحادیه دریافت خواهد کرد. همچنین مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا باید تسریع شود.

وبر در این باره گفت: اینکه ما با ترکیه مذاکره می کنیم خوب است.

وی ضمن قدردانی از ترکیه برای پذیرش تعداد زیادی پناهندگان سوری در عین حال در این باره هشدار داد که در اینجا مسئله شراکت با ترکیه مطرح است نه وابستگی به این کشور. اتحادیه اروپا باید رویکردی دو جانبه را در پیش گیرد و در کنار گفتگوها با آنکارا همچنین حصارهای مرزی را در جاهایی که ضرورت دارد به کار گیرد.

وی افزود چشم انداز معافیت ویزا برای شهروندان ترک نباید یک چک سفید باشد. ترکیه خود باید پیش شرط ها برای این منظور را ایجاد کند.

"گیانی پیتلا"، رئیس فراکسیون سوسیال دموکرات ها در پارلمان اروپا نیز در این باره اظهار داشت که آزادی بیان قابل مذاکره نیست.

رئیس فراکسیون لیبرال ها در پارلمان اروپا نیز به اتحادیه اروپا هشدار داد که خود را در این راستا به ترکیه وابسته نکند. ما باید مسئولیت را بر عهده بگیریم.

به نوشته روزنامه "دی ولت" روزهای آینده مشخص خواهد کرد که این هشدارها تا چه اندازه جدی گرفته شده است. در هفدهم و هجدهم ماه مارس (27 و 28 اسفند) سران کشورهای اروپایی یک نشست جدید را با اتحادیه اروپا برگزار می کنند. در این نشست باید به جزئیات توافق احتمالی با ترکیه پرداخته شود.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان