arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۸۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۰ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۴
انتخاب گزارش می دهد؛

مدیریت 70 فرودگاه تجاری در شرکت فرودگاه‌ها

کارشناسان معتقدند در برنامه‌ حمل و نقل هوایی، نگهداری، مرمت و بهسازی از جمله تجهیزات ناوبری فرودگاه‌های عملیاتی و تجاری در اولویت قرار گیرد و از ایجاد فرودگاه‌ جدید و افزایش تعداد فرودگاه‌های تجاری خودداری شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : کارشناسان معتقدند در برنامه‌ حمل و نقل هوایی، نگهداری، مرمت و بهسازی از جمله تجهیزات ناوبری فرودگاه‌های عملیاتی و تجاری در اولویت قرار گیرد و از ایجاد فرودگاه‌ جدید و افزایش تعداد فرودگاه‌های تجاری خودداری شود.

به گزارش خبرنگار انتخاب اقتصادی، اطلاعات موجود نشان می‌دهد در پایان سال
92 در مجموع 89 فرودگاه شامل 70 فرودگاه تجاری و 19 فرودگاه غیرتجاری در کشور فعال بوده که مدیریت 54 فرودگاه از 70 فرودگاه تجاری با شرکت فرودگاه‌های کشور بوده است.

با توجه به آنکه تمام وظایف مربوط به نگهداری، توسعه، تجهیز و بهره‌برداری از تکنولوژی و اداره 54 فرودگاه‌ تجاری کشور از سازمان هواپیمایی کشور به عنوان متولی حمل و نقل هوایی گرفته و به شرکت فرودگاه‌های کشور منتقل شده، می‌توان گفت که حمل و نقل هوایی در کشور عموما در فرودگاه‌های تحت مدیریت شرکت فرودگاه‌های کشور انجام می‌شود تا جایی که بقیه نقش چندانی در حمل و نقل هوایی جز استفاده‌های موردی نداشته‌اند.

در ارتباط با فرودگاه‌های تجاری هم باید گفت تعدادی از این فرودگاه‌ها بدون برنامه پرواز هفتگی بوده‌اند. البته فرودگاه‌هایی هم که دارای پرواز برنامه‌ای بوده‌اند به جز 4 فرودگاه قادر به تامین هزینه‌ها از محل درآمد خود در سال نبوده‌اند.

ارایه خدمت در سطح مطلوب در فرودگاه‌ها چه در پروازهای داخلی و چه در پروازهای خارجی به وضعیت نگهداری و مرمت و بهسازی فیزیکی و غیرفیزیکی بستگی دارد. نبود درآمد کافی برای انجام وظایف نگهداری می‌تواند به سطح نگهداری صدمه وارد کرده و اتکا به منابع عمومی را افزایش دهد.

با توجه به اینکه بعد از احداث، موضوع نگهداری و حفظ سطح خدمت به منظور بهره‌برداری مطلوب از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده از اهمیت بالایی برخوردار است و ازآنجا که برنامه حمل و نقل هوایی از محل درآمد خود؛ هزینه می‌کند سهم این برنامه از بودجه عمومی ناچیز است، بنابراین کارشناسان مرکز پژوهش‌ها پیشنهاد می‌کنند در تدوین برنامه ششم، سیاست‌ها، راهکارهایی برای خودکفایی فرودگاه ها پیش‌بینی شود تا با به اجرا گذاشتن سیاست‌ها و راهکارهای مزبور به دور از منابع عمومی، نسبت به اداره مطلوب حمل و نقل هوایی قدم برداریم.

بر این اساس نیز صاحبنظران معتقدند در برنامه‌ حمل و نقل هوایی، نگهداری، مرمت و بهسازی از جمله تجهیزات ناوبری فرودگاه های عملیاتی و تجاری در اولویت قرار گیرد و از ایجاد فرودگاه‌ جدید و افزایش تعداد فرودگاه‌های تجاری خودداری شود.

نظرات بینندگان