پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : سه روش سرمایهگذاری سرمایهداران خارجی برای مشارکت در طرحهای عمرانی و زیرساختی کشور از سوی وزیر راه و شهرسازی عنوان شد. روشهایی که در بخش زیرساختی عمدتا با محوریت و تصدی دولت و در بخش نوسازی ناوگان با محوریت بخش خصوصی قرار به انجام آن است.
عباس آخوندی در گفتگو با انتخاب اقتصادی در خصوص برنامههای وزارت راه در دوران پس از تحریم گفت: در شرایط پسابرجام در حال تغییر است و ما نیز در حال آماده شدن برای پذیرش سرمایهگذاران خارجی در توسعه طرحهای زیرساختی هستیم.
آخوندی اظهار کرد: طبق برآوردی که صورت گرفته است، در دو بخش توسعه زیرساختها و نوسازی ناوگانها، سالانه 7 میلیارد دلار در بخش اول یعنی توسعه زیرساختها و 8 میلیارد دلار در سال برای نوسازی ناوگان سرمایه نیاز داریم.
او با اشاره به اینکه در بخش نوسازی ناوگان عمدتا بخش خصوصی وارد عملیات شده و عهدهدار پروژهها هستند اذعان کرد: در بخش زیرساختی عمدتا کار برعهده دولت است.
وزیر راه و شهرسازی روشهای مختلفی که شرکتهای خارجی میتوانند سرمایه گذاری کنند را به این ترتیب اعلام کرد: ساخت، بهرهبرداری و انتقال مالکیت به دولت، ساخت و اجاره به شرط تملیک و انتقال به سمت دولت و نهایتا اجاره به شرط تملیک در برنامههای تامین مالی ناوگان چه جادهای، چه ریلی و ... .
آخونی اضافه کرد: در روزهای آخر سال طی جلساتی که با سرمایهگذران خارجی داشتیم، جزئیات میزان تامین مالی و نحوه سرمایهگذاری را به طور مشخص بیان کردیم و از سوی طرفهای خارجی نیز استقبال مناسبی را برای مشارکت در این پروژهها دریافت داشتهایم؛ از این رو امیدوار هستیم در سال جدید کم کم یخها آب شده و شاهد حضور گسترده سرمایه گذاران در بخش عمرانی باشیم.