arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۰

خرمشهر: از داشتن 12 بیمارستان و 6 سینما تا نیاز به آب شرب

29 سال از آزاد شدن خرمشهر پس از اشغال در جنگ ایران و عراق می‌گذرد. این شهر که روزی از بزرگترین بنادر خاورمیانه بود، افزون بر ویرانی‌های گسترده جنگ، با مشکل آب شرب و فاضلاب، گرد و غبار، قطع برق، بیکاری و ناامنی روبروست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
29 سال از آزاد شدن خرمشهر پس از اشغال در جنگ ایران و عراق می‌گذرد. این شهر که روزی از بزرگترین بنادر خاورمیانه بود، افزون بر ویرانی‌های گسترده جنگ، با مشکل آب شرب و فاضلاب، گرد و غبار، قطع برق، بیکاری و ناامنی روبروست.
 
به گزارش دویچه وله، خرمشهر در پنجم آبانماه سال ۱۳۵۹، تنها چند هفته پس از تهاجم نظامی عراق به ایران به اشغال نیروهای این کشور درآمد و در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ پس از ۵۷۸ روز آزاد شد.



این شهر که پیش از جنگ دارای ۲۲۰ هزار نفر جمعیت، ۱۲ بیمارستان، ۶ سینما، ۱۳ اسکله و ۴۰ هزار واحد مسکونی بود، اینک با جمعیتی به مراتب کمتر، با آسیب‌های اجتماعی گسترده، محرومیت‌های ناشی از توسعه‌نیافتگی، کشاورزی نابود شده و آب شرب شور، تصفیه نشده و آلوده روبروست. طبق آمار سال ۱۳۸۵، ساکنان خرمشهر بالغ بر ۱۲۴ هزار نفر بوده‌اند.

آب آشامیدنی خرمشهر بسیار آلوده و آغشته به فاضلاب است. این آلودگی زمانی که بادهای سرخ موسمی شهرهای خوزستان را در می‌نوردند، بیشتر نیز می‌شود. مردم شهر از قطع مداوم آب در گرمای بالای چهل درجه نیز در رنجند. آنها هزینه زیادی صرف خرید آب آشامیدنی می‌کنند  و داد و ستد دستگاه‌های تصفیه آب در خرمشهر بازار گرمی دارد.





سال گذشته، محمود احمدی‌نژاد در سفر استانی خود به خوزستان در سالروز "فتح خرمشهر"، اعلام کرد که تصفیه خانه این شهر و فاز یک طرح آب‌رسانی آبادان و خرمشهر افتتاح شده‌اند. اما سید ابوالحسن نوری، امام جمعه خرمشهر در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرده که قضیه آب‌رسانی به خرمشهر و آبادان دروغی بیش نبوده است.

به گزارش وبسایت "خبرآنلاین"، سید ابوالحسن نوری سال گذشته نیز در اعتراض به نارسایی‌های موجود در خرمشهر و هدر رفتن اعتبارات دولتی استان، به سخنرانی احمدی‌نژاد در این شهر نرفته است.

سخنان ابوالحسن نوری در حالی بیان می‌شود که آب خرمشهر در روزهای پنج‌شنبه و جمعه گذشته و در آستانه سوم خرداد، در برخی مناطق و در اوج گرمای استان، بیش از ۱۲ ساعت قطع بوده است.

آثار جنگ و خرابی در خرمشهر

ویرانی‌های جنگ با گذشت حدود ۲۷ سال از پایان جنگ، هنوز در خرمشهرو دیگر نقاط خوزستان ترمیم نشده‌اند.



علیرضا دهقانی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده ایذه و باغمک  گفته که عادلانه نیست پس از آن همه زحمت برای شکستن محاصره این بندر و تقدیم ده‌ها هزار کشته در این راه، خرمشهر و شهرهای دیگر استان  همچنان ویرانی‌های جنگ را به نمایش بگذارند.

دهقانی افزوده که سیاست‌های غلط موجب شده که منابع آب خوزستان به استان‌های دیگر رفته و کشاورزان خوزستانی از نعمت آب محروم شوند.

او هم‌چنین با اشاره به وضعیت نامساعد آب آشامیدنی خرمشهر، خاطرنشان کرده که « شایسته نیست مردم استانی که بزرگ‌ترین و پرآب ترین رودهای ایران را در خود جای داده، از آب شرب مطلوب برخوردار نباشند.»



اشاره دهقانی به پروژه انتقال آب کارون و سرشاخه‌های آن به سایر استان‌های ایران در فلات مرکزی است. این پروژه با وجود اعتراض و انتقاد مردم و نمایندگان خوزستان توسط دولت در حال اجراست.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
س ی ش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۶
0
1
ممنون برای اطلاع رسانی اما کو گوش شنوا
نظرات بینندگان