arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۷۵
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۴ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۰

نتیجه ی تازه کشف شده ی مصرف قلیان

چاقی شکمی یکی از عوارض شایع مصرف قلیان است که عامل و تشدید کننده بسیاری ار بیماری ها از جمله دیابت و فشارخون بالا است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چاقی شکمی یکی از عوارض شایع مصرف قلیان است که عامل و تشدید کننده بسیاری ار بیماری ها از جمله دیابت و  فشارخون بالا است.

به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه خبری وب دا ، رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی گفت : برخلاف بسیاری از عقاید و باورهای سنتی دود منتشره از قلیان حاوی مقادیر بی شماری مواد سمی است و نیکوتین حاصل از دود قلیان همانند سایر مواد دخانی اعتیاد آور است.

دکتر کاظم ندافی افزود: مصرف کنندگان قلیان در هر وعده مصرف 50 تا 200 پک می زنند که هر پک حاوی 15 درصد تا یک لیتر دود است به عبارت دیگر هر فرد مصرف کننده قلیان در هر وعده معادل 100 نخ یا بیشتر سیگار مصرف می کند.

وی گفت: منواکسید موجود در دود قلیان در مقایسه با سیگار به مراتب بیشتر و اثرات آن نیز چه برای مصرف کننده و چه برای مصرف کننده و چه برای افراد در معرض دود تحمیلی فراتر است.

رییس مرکز سلامت محیط و کار تصریح کرد:‌ خطر انتقال بیماری های عفونی به دلیل استفاده مشارکتی افراد از قلیان وجود دارد و توتون و تنباکوی استفاده شده در قلیان از نازلترین انواع توتون و تنباکوهای موجود است که خطرناکترین آن است.

تحقیقات در ایران درباره و ضعیت استعمال دخانیات در میان جوانان 13 تا 15 ساله در سال های 82 تا 86 نشان می دهد ، ‌شیوع مصرف قلیان در میان پسران از 16 به 32 و در دختران از 8 و 9 دهم به 19درصد افزایش پیدا کرده است.

مصرف کلی قلیان در این سال ها از 12 و یک دهم به 26 و یک دهم درصد رسیده است که افزایش مصرف سیگار را هم از 2 درصد به 3 درصد به همراه داشته است.

تجربه نخستین مصرف سیگار در 10 سالگی از 17 و 6 دهم به 36و یک دهم درصد افزایش پیدا کرده است.
نظرات بینندگان