arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۰۶۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۲ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۰

مطهری: در مسائل بعد از انتخابات، نباید از روز اول باتوم به دست می گرفتیم

علی مطهری با تاكید بر اینكه هر كسی باید در تفكر خود آزاد و در بیان آن نیز آزاد باشد، گفت: حتی اگر این آزادی بیان منجر به انكار خدا و جمهوری اسلامی باشد، چنین كسی اگر براساس تفكر به این رسید باید در بیان فكر خود ‌آزاد باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی مطهری با تاكید بر اینكه هر كسی باید در تفكر خود آزاد و در بیان آن نیز آزاد باشد، گفت: حتی اگر این آزادی بیان منجر به انكار خدا و جمهوری اسلامی باشد، چنین كسی اگر براساس تفكر به این رسید باید در بیان فكر خود ‌آزاد باشد.

به گزارش فارس ،علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه مناظره "آزادی بیان در جمهوری اسلامی " در پاسخ به این سوال كه حدود آزادی چیست؟ مرز آزادی اجتماعی افراد تا كجا ادامه دارد، اظهارداشت: برخی می‌گویند مرز آزادی، محدود نكردن آزادی دیگران است، اما اسلام می‌گوید علاوه بر این، مصلحت فرد و جامعه، آزادی اجتماعی را معدود می‌كند.

وی گفت: فرض كنید در منزل می‌خواهد مشروب بخورید و مزاحم كسی هم نیستید، اما اسلام اجازه این را نمی‌دهد، چرا كه اسلام می‌گوید بدن و عقل تو یك سرمایه و دارای ارزش است و نباید كاری كرد كه آن ضرر ببیند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به آیه‌ای از قرآن كریم بیان داشت: هیچ جمله و آیه‌ای كه آزادی اجتماعی را به این زیبایی تبیین كرده باشد، در این زمینه نیست. قرآن خطاب به سایر اهل كتاب می‌گوید: ای اهل كتاب ما و شما یك امر واحد را معیار و ملاك قرار دهیم و همه به سراغ كلمه و امر واحدی بیاییم و نسبت آن با همه نامساوی است و آن اینكه غیرالله را نپرستید و شریكی برای او قرار ندهید، دوم اینكه هر كدام از ما دیگری را ارباب خودش قرار ندهد، یعنی از نظر اعتقادی فقط خدا و از نظر اجتماعی نظام ارباب رعیتی ملغی.

مطهری در ادامه باطرح این پرسش كه چرا آزادی باید باشد، جواب داد: 1- نباید مانع بروز استعداد‌های بشر شد.2- بسیاری از چیزها را با جبر و زور نمی‌توان به بشر تحمیل كرد (الااكراه فی‌الدین) در دین، تفكر، اجبار نمی‌شود.

وی گفت:برخی سوال می‌كنند كه آیا ولایت فقیه در حوزه نظر است یا عمل؟كه من پاسخ می دهم، ولایت فقیه به حوزه عمل تعلق می‌گیرد، چرا كه نمی‌شود گفت انسان مثل دیگری فكر كند، اما در حوزه عمل به خاطر مصالح جامعه می‌توان مانند دیگری عمل كرد. زیرا اشرف بودن انسان در میان مخلوقات مختار بودن او است.

این نماینده مجلس با بیان اینكه مرز آزادی؛ نفاق، فریب و نیرنگ است اظهارداشت: هر كسی باید در تفكر خود آزاد و در بیان آن نیز آزاد باشد و حتی اگر منجر به انكار خدا، جمهوری اسلامی باشد چنین كسی باید در بیان فكر خود آ‌آزاد باشد، مادامی كه نیرنگ و فریب نیست باید در بیان خود آزاد باشد.

مطهری ادامه داد: اگر كه براساس تفكر رسیدم اینجا كه خدا و پیامبر وجود ندارد، بیان آن باید آزاد باشد و از آن معذب نخواهد بود، چرا كه به دنبال حقیقت بوده است ولی اگر فردی از آیات قرآن استفاده كرد در حالیكه اعتقاد به آن ندارد، جلوی آن را باید گرفت.

وی یادآور شد: شهید مطهری خیلی‌ جاها انتقادهایی به مهندس بازرگان داشتند، ولی می‌گفتند این آدم صادق است و فكرش همین است، ذهنش تجربی است و اساساً با فلسفه آشنا نیست، و از روی حقیقت‌جویی برای خود تفكراتی دارد. این آدم منافق نیست. اما برخوردشان با سازمان مجاهدین خلق محكم بود و سخت در مقابل آنها ایستاد و گفت ما با اینها همكاری نخواهیم كرد، از آیات برای فریب جوانان استفاده می‌كنند، ولی آنجایی كه صداقت و حقیقت هست خیلی باز برخورد می‌كند.

این نماینده مجلس افزود: اگر گروهی غیراسلامی بود و با تفكر به اینجا برسید، این باید آزاد باشد منتهی باید با پرچم خود وارد میان مردم شوند.من فكر نمی‌كنم كه در میان رهبران جمهوری اسلامی كسی به اندازه او اینقدر در حوزه تفكر باز فكر كند.

مطهری در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: اینكه ما می‌گوییم حتی احزاب غیر اسلامی آزاد هستند و بیان آزاد اگر ناشی از تفكر باشد بلامانع است، مقصود كارهای ژرنالیستی و رسانه‌ای نیست؛ بلكه اگر واقعاً كسی براساس تفكر به اینجا رسید كه دین، پیامبر، مذهب و... همه ابزاری برای فریب مردم بوده است، باید بتوانند در نشریات و محافل تخصصی حرف خود را بیان كنند و در مقابل اسلام‌شناسان بیایند حرف خود را بزنند.

وی خاطرنشان كرد: خدمتی كه امثال كسروی و حزب توده به اسلام كردند، هیچ‌كس نكرده است، اینها با شبهاتی كه در جامعه مطرح كردند، علما وارد میدان شدند و جواب آنها را دادند و گوهر اسلام آشكار شد. همچنین آنهایی كه به زن هجوم كردند و حقوق او را زیر سؤال بردند، موجب شدند شهید مطهری كتاب حقوق زن در اسلام را بنویسید، اینها به طور غیر مستقیم و ناخواسته به اسلام خدمت می‌كنند.


این نماینده مجلس ادامه داد: بالاخره باید جایی و مكانی باشد كه اینگونه افراد بتوانند حرفشان را بزنند، نه اینكه در روزنامه‌ها و رسانه‌ بحث‌های عقیدتی را مطرح كنند و مردم عادی وحشت بكنند، بلكه باید در مكان‌های تخصصی این مباحث باید مطرح شود و از طرف علما پاسخ داده شود. اما این وضعیت در جمهوری اسلامی مسلماً در حد مطلوب نبوده است.

مطهری با تاكید بر اینكه ما باید برخی از حساسیت‌ها كم نكنیم و نترسیم،گفت: یك نقصی كه در كار ما وجود دارد این است كه فكرمی‌كنیم جمهوری اسلامی یك موجود نحیف است و اگر چند نفر پیدا شوند و اعتراض كنند و فریاد بزنند، انقلاب از بین می‌رود، اینجور نیست. انقلاب آنچنان ریشه‌های محكمی دارد كه به هیچ وجه با این حرف‌ها آسیب نمی‌بیند.

وی با یادآوری مسائل بعد از انتخابات 88 خاطرنشان كرد: در بحران‌های اخیر من در مصاحبه‌هایم گفتم، ما بی‌جهت اینقدر از كسانی كه به هر دلیلی به انتخابات اعتراض داشتند و فكر می‌كردند تقلب شده وحشت كردیم، باید می‌گذاشتیم چند بار شعار دهند، تجمع كنند تلویزیون پخش كند و وقتی هیجان آنها پایین آمد، آن موقع كه حداكثر صد هزار نفر باقی می‌ماندند كه به دنبال آشوب بودند، آن موقع باید سخت گرفته می شد، نه اینكه از زور اول باتوم به دست بگیریم، گاهی اوقات اشتباه در مدیریت بحران است، اما باید توجه داشت در چنین بحران‌هایی تصمیم‌گیری سخت است، چرا كه هیچ تضمینی وجود ندارد كه اگر اجازه تجمع داده می‌شد افراد بیشتری كشته نمی‌شدند، امثال ما هم نمی‌توانند چنین ادعایی بكنند، ولی آنچه كه به نظر می‌آید این است ما نباید بی‌جهت از حرف مخالف وحشت داشته باشیم.

این نماینده مجلس یاداور شد: شهید مطهری می‌گوید: جوانان ما فكر نكنند كه با جلوگیری از افكار مخالف به اسلام خدمت می‌كنند، این اشتباه است، چرا كه روش پیامبر اسلام و ائمه‌های این نبوده است، ما باید كم كم تمرین كنیم كه افراد بتوانند حرفشان را بزنند، حرف ما این است كه ترسی از افكار مخالف نداریم، ما در همه زمینه‌ها منطق قوی داریم، در زمینه نظام حكومتی، اقتصادی، خانوادگی، جزایی و حقوقی... حرف داریم، اگر ضعفی است از ضعف مدیریت ماست.

مطهری گفت: اگر آزادی بدهیم كه اینها حرفشان را بزنند معلوم می‌شود كه چیز خاصی را در پشت حرف‌های آنها نیست، اما اگر جلوگیری شود مشكل ایجاد می‌شود. نیازی به سخت‌گیری ما نبوده است، لذا ما باید رفتارهای خود را اصلاح كنیم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۹
0
2
آقاي مطهري چه عجب !!! يک کلمه ي مفيد زدي !
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
0
0
و اینک انتخابات مجلس نزدیک میشود ....
میثم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
0
0
خدا اون پدرت را ییامرزد.
ماگفتیم قبول نکردند . شما بگو شاید قبول شد !
نظرات بینندگان