arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۵۱۱
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۶ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۰

فرار علی عبدالله صالح به عربستان؛ رژيم يمن در آستانه سقوط

شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی گزارش داد، علی عبدالله صالح احتمالا برای همیشه این کشور را ترک کرده است .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برخی شبکه های خبری بین المللی دقایقی پیش از فرار علی عبدالله صالح حاکم یمن از این کشور خبر داددند .


به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab.IR، شبکه تلویزیونی العربیه در خبر فوری گزارش داد، منابع مطلع در یمن خروج علی عبدالله صالح رئیس جمهور از این کشور را تایید کردند.

شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی هم گزارش داد، علی عبدالله صالح احتمالا برای همیشه این کشور را ترک کرده است .

شبکه تلویزیونی الجزیره نیزز اعلام کرد ، خبرهای تایید نشده حاکی از رسیدن علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن به عربستان برای درمان است.

عبدالله صالح در حمله خمپاره ای روز گذشته به کاخ ریاست جمهوری در صنعاء زخمی شد.

در این حال معاون وزیر اطلاع رسانی یمن خروج علی عبدالله صالح از این کشور را تکذیب کرد.

یک منبع عربستانی هم ورود علی عبدالله صالح به عربستان را تکذیب کرد و گفت عبدالله صالح در عربستان نیست.

رژيم يمن در استانه سقوط

رژیم یمن در استانه سقوط قرار دارد و نارامی در این کشور همچنان ادامه دارد

یمن کشوری است که سابقه دیرینه در زمینه جنگ داخلی ، فضای سیاسی قبیله ای و فقدان هویت ملی قوی دارد.فقر و القاعده از دیگر چالشهای جدی یمن هستند.

فرهنگ اسلحه نیز در یمن بسیار رایج است بطوریکه در همه خانه های مردم یمن ، سلاح یافت می شود.

یمن با چنین شرایطی می خواهد در مسیر دموکراسی همانند کشورهای دیگر منطقه خاورمیانه حرکت کند و مردم یمن در اعتراضهایشان ، دیکتاتور حاکم بر کشورشان را به چالش کشیده اند که از مدتها پیش بر این کشور حاکم بوده است.

نتیجه ترکیب همه این عوامل ان می شود که یمن در استانه نابودی قرار بگیرد.

علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن توانسته است سی و سه سال جنگ و قیام را تحمل کند و قصد کناره گیری از قدرت را هم ندارد.

تظاهرات کنندگان یمنی و کشورهای همسایه یمن بر علی عبدالله صالح فشار وارد می کنند . وی بخاطر فشارها قبول کرد از سمتش استعفا کند اما پس از مدتی از وعده خودش عدول کرد.

امریکا نیز که قدرتمندترین متحد علی عبدالله صالح به شمار می رود، او را رها کرده است. سخنان اخیر هیلاری کلینتون، وزیرامورخارجه امریکا دقیقا موید همین نکته است.

به گفته هیلاری کلینتون نمی توان انتظار داشت مناقشه یمن پایان یابد مگر انکه علی عبدالله صالح از مسیر حرکت مردم یمن خارج شوند و اجازه بدهند جامعه مدنی در یمن شکل بگیرد و اصلاحات اقتصادی و سیاسی در این کشور اجرایی شود.

درواقع، مشکلات یمن برای جامعه جهانی مشکل است.

قدرت گرفتن القاعده در یمن یکی از اصلی ترین چالشها و مشکلاتی است که یمن برای جامعه جهانی و امنیت و ثبات ان دارد. القاعده می تواند یمن را به دامن هرج و مرج بیندازد.

موقعیت جغرافیایی سبب شده است بازار نفت جهانی نیز به شدت در معرض تهدید قرار بگیرد زیرا یمن در مجاورت عربستان سعودی قرار دارد و در دیگر سوی خلیج عدن در همسایگی یمن، کشور بحران زده سومالی قرار دارد.

بحران یمن پایان نیافته است و احتمال دارد روز به روز بدتر شود. ظاهرا یمن در استانه سقوط قرار دارد.

محمد جمجوم خبرنگار سی ان ان در این خصوص گفت: مردم یمن به شدت نگران اینده کشورشان هستند. انها از درگیری نیروهای قبایل بزرگ کشورشان با حکومت یمن نگران هستند.

صنعاء ،پایتخت یمن امن ترین شهر یمن بوده است اما در روزهای اخیر به کانون درگیری ها تبدیل شده و همین مساله ، مردم یمن را بیش از پیش نگران کرده است.

مردم یمن می پرسند وقتی صنعاء با این همه نیروی نظامی و امنیتی و ارتشی به چنین وضع ناارام و ملتهبی دچار می شود، چه وضعیتی می تواند برای دیگر شهرهای یمن بروز کند؟درگیری های خیابانی در صنعاء ادامه دارد.

ناارامی ها در دیگر شهرهای یمن نیز گسترده است.مردم یمن با تظاهراتشان خواهان کناره گیری و استعفای علی عبدالله صالح هستند.

مردم یمن می گویند نیروهای حکومتی هدف گلوله های نیروهای امنیتی علی عبدالله صالح قرار می گیرند.خشونتها برضد تظاهرات کنندگان ضدحکومتی در یمن گسترده است.

ادامه سرکوبهای حکومتی سبب شده است شمار بیشتری از قبایل یمن از حکومت جدا شوند و به معترضان بپیوندند.اینکه قبایل اصلی یمن به حکومت علی عبدالله صالح پشت کرده اند بسیار مهم است و می تواند برای این حکومت بسیار گران تمام شود.

باید توجه داشت که یمن از نظر اجتماعی ، ساختار قبیله ای دارد و همین جدا شدن قبایل از حکومت مرکزی می تواند حکومت مرکزی را از هم بپاشد.

نظرات بینندگان