arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۷ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۰

گيتس به منظور سفر خداحافظي وارد افغانستان شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از کابل به قلم دان دولوس نوشت : رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا روز شنبه برای سفر خداحافظی پس از چهار سال و نیم هدایت جنگ در افغانستان وارد کابل پایتخت این کشور شد. گیتس قرار است در این سفر از حدود نود هزار نیروی آمریکایی مستقر در افغانستان بازدید کند .

به گزارش انتخاب ، این نیروهای آمریکایی بخشی از صد و سی هزار نیروی بین المللی مستقر در افغانستان هستند که در تلاش برای مقابله با شورشیان طالبان و برقراری ثبات و امنیت در این کشور هستند . سفر گیتس به افغانستان در حالی صورت می گیرد که آمریکا قرار است از ماه ژوئیه خروج نیروهایش را از این کشور آغاز کند .

 بااین حال وی هنگام سفر به افغانستان در مصاحبه با خبرنگارانی که وی را همراهی می کردند گفت بودجه ای که آمریکا برای جنگ در افغانستان هزینه می کند ( سالانه صد و بیست میلیارد دلار ) نباید در تصمیم گیری درمورد خروج سریع نیروها از افغانستان تاثیر گذار باشد . گیتس افزود به عقیده وی موفقیت ماموریت در افغانستان باید بر هر چیزی ارجحیت داشته باشد . نیروهای آمریکایی سال دو هزار و یک به منظور سرنگون کردن رژیم طالبان در افغانستان به این کشور حمله کردند .

علت این حمله خودداری طالبان از تحویل دادن اسامه بن لادن سرکرده شبکه القاعده به آمریکا پس از حملات یازدهم سپتامبر سال دو هزار و یک علیه این کشور بود . مقامات آمریکایی اخیرا ابراز امیدواری کرده اند درگیری ها در افغانستان ازطریق مذاکرات و راه حل های مسالمت آمیز حل و فصل شود .

کشته شدن اسامه بن لادن در حمله دوم ماه مه نیروهای آمریکایی به خاک پاکستان باعث شد مطرح شدن درخواست هایی درمورد تجدید نظر درمورد جنگ در افغانستان شد بطوریکه برخی جمهورخواهان و دموکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کردند اکنون که بن لادن مرده ، زمان آن است که جنگ در افغانستان پایان یابد و نیروهای آمریکایی نیز به کشورشان بازگردند .

قرار است باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از ماه ژوئیه کاهش حدود صد هزار نیروی آمریکایی مستقر در افغانستان را آغاز کند و تا سال دو هزار و چهارده نیز همه نیروهای رزمی خود را از این کشور خارج کند .

اما برخی قانونگذاران آمریکایی که از جنگ در افغانستان خسته شده اند این جدول زمانی را قابل قبول نمی دانند و معتقدند مرگ بن لادن فرصتی است تا واشنگتن نیز راهبرد خود را در افغانستان تغییر دهد .

جیسون چافتز Jason Chaffetz نماینده جمهورخواه و پیتر ولش نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا می گویند ماموریت موفقیت آمیز آمریکا در شناسایی محل بن لادن و کشتن وی پرسش های زیادی را درمورد موثر بودن راهبرد آمریکا در جنگ ضد تروریسم ازطریق تلاش ده ساله کنونی در افغانستان که با فساد مالی گسترده روبرو است مطرح کرده است. ا

ین دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کردند استفاده از یک راهبرد هدفمند ضد تروریسم در جهان مانند عملیات ویژه و اطلاعاتی آمریکا که کشته شدن بن لادن در پاکستان را درپی داشت موثرتر خواهد بود. گروه دیگری نیز متشکل از هشت نماینده جمهوریخواه و دموکرات آمریکا تلاش می کنند به روند واگذاری مسئولیت کنترل امنیت در افغانستان از نیروهای آمریکایی به نیروهای افغان سرعت بخشند. این درخواست ها در حالی مطرح می شود که برخی سناتورهای آمریکایی نیز درمورد خروج عجولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان هشدار داده اند.

دو سناتور برجسته آمریکا به باراک اوباما درمورد خروج عجولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان براساس برنامه ریزی های انجام شده یعنی از ماه ژوئیه هشدار دارند. جان کری رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد خروج عجولانه از افغانستان اشتباه است و به عقیده وی باید از چنین کاری خودداری کرد .

 وی در نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره راهبرد این کشور در افغانستان افزود درعوض ما باید باید به دنبال طرحی باشیم که براساس آن حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان ادامه یابد اما نیروهای افغان مسئول امور باشند .

ریچارد لوگار سناتور جمهوریخواه در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز گفت اوباما نباید در خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان عجله به خرج دهد . وی افزود اوباما باید در عوض طرح جدیدی را ارائه کند که در آن موفقیت ها در افغانستان تشریح شده باشد و اینکه ما باید پیش از خروج به چه اهدافی در این کشور دست یابیم
نظرات بینندگان