arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۶۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۵ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
گزارش خبرنگار اعزامی «انتخاب»؛

ظریف: هیچکس نمی تواند توافق را پاره کند / احمدی نژاد بیشترین فاصله را از لحاظ رویکردی با روحانی و رئیس دولت اصلاحات داشت/ مشکل خرید هواپیما از ایرباس، با قرارداد بویینگ حل شد / کشورهایی به حقوق بشر ایران معترضند که شهروندانشان را گردن می زنند

محمدجواد ظریف با حضور در مجلس سنای فرانسه به سئوالات اعضای کمیسیون روابط خارجی این کشور در مورد روابط دو کشور و مسائل منطقه ای پاسخ داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
محمدجواد ظریف با حضور در مجلس سنای فرانسه به سئوالات اعضای کمیسیون روابط خارجی این کشور در مورد روابط دو کشور و مسائل منطقه ای پاسخ داد.
 
به گزارش خبرنگار اعزامی «انتخاب» به پاریس، گزیده سخنان وزیر خارجه در زیر می آید:
 
*در ایران پارلمانی متعادل تشکیل شده و تمامی گروه ها از نتایج خوشحالند و خود را پیروز میدان می دانند.
 
*فجایع پاریس نشان داد که در دنیای کنونی هیچ مشکل محلی وجود ندارد و تمامی مسائل باید با گفتگو بین کشورها حل شود. ما نیز آماده همکاری با فرانسه در زمینه مبارزه تروریسم هستیم. تروریست ها، فرانسوی و انگلیسی را به زبان مادری خود صحبت می کنند.
 
*ما توافق هسته ای را به طور کامل اجر  کرده ایم، اما هنوز فضای روانی وجود دارد که بانکها را از تجارت با ایران منع می کند.  
 
*آمریکا به دنبال از بین بردن توافق نیست و ما نیز بیکار نبودیم دو سال مذاکره کنیم. باید مشکلات باقی مانده و فضای روانی حل شود.
 
*{در رابطه با سخنان دونالد ترامپ در مورد پاره کردن توافق} توافق بین ایران و امریکا نیست و کسی توان پاره کردن آن را ندارید.
 
* در مورد سوریه فقط راهکار سیاسی است که جواب می دهد. ما ناگزیریم که بپذیریم مردم سوریه مشکلات را پشت میز مذاکره کنند. تمرکز روی یک فرد بازی برد-باخت است و ما باید روی روش ها تمرکز کنیم.
 
*ما مانعی نداریم، هم بویینگ خریداری میکنیم، هم ایرباس.  اگر دیپلماتیک بگویم، مشکل خرید از ایرباس، با قرارداد بویینگ حل شد.
 
*بانک های فرانسه برای معاملات با ایران مشکلی ندارند و امریکا در حال حل مشکل روانی در مورد اجرای توافق هسته ای است.

*در دهه 1990، فرانسه برای اینکه اجازه ندهد تحریم‌های فرامرزی آمریکا موفق باشد نقش مهمی ایفا کرد. من فکر می‌کنم بانک‌های فرانسوی و اروپایی باید این فضای روانی منفی را بشکنند چرا که به نفع همه حتی آمریکا است.

*{در پاسخ به سئوالی در مورد حقوق بشر در ایران} در انتخابات های ایران، همیشه فردی که رئیس جمهور بوده کاملا مخالف نفر قبلی بوده است. اقای رئیس دولت اصلاحات بیشترین  فاصله را با احمدی نژاد داشت و اقای احمدی نژاد بیشترین فاصله را با اقای روحانی داشت.
 
* ما پیشنهاد تشکیل مجمعی به شکل مجمع هسلینکی را در خلیج فارس داده ایم.
 
*ما از تعداد اعدام ها در ایران خوشحال نیستمی اما باید بدانید که 90 درصد اعدام ها مربوط به مواد مخدر است. رئیس قوه قضائیه ایران نیز علاقمند است که تعداد اعدام ها کاهش پیدا کند. اما باید راه بازدارنده دیگری به جای اعدام پیدا کنیم.
 
*به عنوان کسی که 30 سال حقوق بشر تدریس کرده ام، مخالف  استفاده سیاسی از حقوق بشر هستیم. اخیرا علیه ایران در سازمان ملل قطعنامه حقوق بشری تصویب شد. کشورهایی رای دادند که هیچ کدام انتخابات و مجلس ندارند. اینها کشورهایی هستند که شهرواندانشان را گردن می زنند.
نظرات بینندگان