arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۹۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۵ - ۱۳ تير ۱۳۹۵

واشنگتن برای همکاری نظامی با روسیه در سوریه شرط گذاشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منابع دیپلمات اروپایی تصریح کردند که واشنگتن همچنان در مورد همکاری نظامی با روسیه در سوریه تردید دارد و امیدوار است که در صورت دستیابی به توافق پیرامون چنین همکاری‌ اتاق فرماندهی عملیات تحت نظارت آمریکا باشد.
 
به گزارش انتخاب، این منابع در مصاحبه با خبرگزاری ایتالیا "آکی" امروز (یکشنبه) گفتند، آمریکا خواهان فرماندهی این عملیات است تا این ضمانت به وجود آید که نیروی هوایی روسیه گروه‌های مخالف مسلح را هدف قرار ندهد واشنگتن همچنین می‌خواهد از نزدیک و با دقت تمامی تحرکات نظامی همراه با این عملیات نظامی را به همین علت تحت نظارت داشته باشد و نمی‌خواهد روسیه از همکاری جزئی برای تحقق هر گونه اقدامی در حمایت از نظام سوریه سوء استفاده کند.
 
خبرگزاری آکی به نقل از همین منابع که نامشان را ذکر نکرده است، گزارش داده که امکان توافق روس‌ها و آمریکایی‌ها بر سر همکاری نظامی محدود با هدف تضعیف جبهه النصره در سوریه است و هدف از آن متفرق کردن اعضای این جبهه است و همچنین اعضای سوریه‌ای این جبهه به این سمت سوق داده شوند تا این جبهه را ترک کرده و به گروه‌های نظامی بپیوندند که آمریکا آنان را قابل اعتماد می‌داند.
 
طبق گفته این منابع، همکاری نظامی قریب الوقوع میان دو کشور به هدف از بین بردن جبهه النصره محقق نمی‌شود چرا که تحقق این هدف دشوار است و همچنین تلفات زیادی به سوری‌های شرکت کننده در این جبهه وارد می‌شود و بر این اساس این همکاری با هدف تضعیف و متفرق کردن این جبهه و همچنین قانع کردن اعضای آن برای خروج از این جبهه است تا آنها به گردان‌های مسلح «میانه رویی» بپیوندند که آمریکا به آنها اعتماد دارد.
 
منابع در مصاحبه با خبرگزاری آکی گفتند: در صورتی که اعضای جبهه النصره قانع شوند که هدف مستقیم نیروی هوایی روسیه و آمریکا هستند و همچنین جایگزینی برای جبهه النصره به آنها معرفی شود که به آنها تسلیحات و مهمات دهد و یک طرح «انقلابی، نظامی، سیاسی مناسبی» را به آنها معرفی کنند 70 درصد از اعضای جبهه النصره می‌توانند از این جبهه جدا شوند.
 
جبهه النصره بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت و سازمان ملل یک گروه تروریستی به شمار می‌آید و در هیچ یک از مذاکرات سیاسی یا نظامی میان دولت سوریه و مخالفان نباید باشد.
 
منابع در مخالفان سوری می‌گویند، که اکثریت قاطع نیروهای جبهه النصره از سوری‌هایی هستند که یک طرح یا تشکیلات نظامی «انقلابی» که خاستگاه آنها باشد، نیافته‌اند.
 
روزنامه واشنگتن پست اوایل هفته جاری نوشته بود که نظام آمریکا به روسیه پیشنهاد شراکت نظامی جدیدی در سوریه را داده است.
 
این روزنامه نوشته بود، صحبت‌ها پیرامون تقویت همکاری نظامی میان دو کشور در زمینه مبارزه با افراد تندرو است و در مقابل آن باید نظام سوریه حملات به تشکیلات مسلح مورد حمایت آمریکا را متوقف کند.
 
یک مسئول آمریکایی به این امر اشاره کرد که طرح توافق احتمالی روز دوشنبه گذشته و پس از چندین هفته مذاکره و مناقشات داخلی در نظام آمریکا به طرف روسی تحویل داده شد.
 
این روزنامه افزود: محتوای این توافق این است که واشنگتن وعده می‌دهد تلاش‌ها را با نیروهای هوایی روسیه جهت تبادل اطلاعات پیرامون اهداف و هماهنگی حمله گسترده برای بمباران جبهه النصره یکپارچه سازد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان