arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۰۴۶۸
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۲ - ۲۲ تير ۱۳۹۵

استقبال سرد مسکو از سفر کری/ به اقدام های نظامی آمریکا پاسخ می دهیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روسیه اعلام کرد: وزیر خارجه آمریکا در حالی به مسکو سفر می کند که با رویکردهای غیردوستانه واشنگتن روابط دوجانبه بشدت تخریب شده و همزمان اعلام می کنیم بر پایه اصل عمل متقابل، به تلاش های واشنگتن برای ضربه زدن به روسیه از جمله در برابر اقدام های خطرناک نظامی پاسخ می دهیم.

 به گزارش انتخاب، در بیانیه وزارت خارجه روسیه که امروز (سه شنبه) انتشار یافت، آمده است: سفر جان کری که پنجشنبه هفته جاری آغاز می شود در شرایط پیچیده و دشوار روابط مسکو و واشنگتن انجام می گیرد، زیرا مناسبات به دلیل گام های غیر دوستانه آمریکا که از سال 2014 آغاز شده، بشدت آسیب دیده است.

وزارت خارجه روسیه افزود: روابط و همکاری های دو کشور در بسیاری از عرصه ها بر اثر تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه شخصیت های حقیقی و حقوقی روسی متوقف شده که یکی از نتایج آن کاهش 33 درصدی ارزش روابط بازرگانی است.

در این بیانیه آمده است: براساس اصل عمل متقابل، تلاش های واشنگتن برای ضربه زدن به روسیه از جمله با اقدام های خطرناک در عرصه نظامی را پاسخ می دهیم و همزمان به طرف آمریکایی اعلام می کنیم، سیاست ضد روسی مناقشه آفرینی بی فایده و حتی خطرناک می باشد و فقط همکاری های سازنده برپایه برد دو طرفه بدون مداخله خارجی در امور داخلی روسیه موفقیت آمیز است.

بیانیه افزوده است: یکی از موضوع های اصلی گفت وگوی روسیه و آمریکا، سوریه و روند حل و فصل سیاسی بحران کنونی است که با نقش پیشرو واشنگتن و مسکو در گروه بین المللی حامیان این کشور، آتش بس در بخش قابل توجهی از سوریه برقرار شده است.

مذاکرات در باره حل بحران اوکراین با هدف اجرای توافقنامه مینسک و پایان یافتن درگیری ها در شرق این کشور که زمینه ساز لغو تحریم های ضد روسی اتحادیه اروپا و آمریکا خواهد شد، نیز محور دوم برنامه کاری کری در مسکو اعلام شده است.

اوضاع تنش آمیز در منطقه قره باغ و نتایج نشست سه جانبه اخیر سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مسکو با هدف جلوگیری از تکرار درگیری های نظامی، مناقشه در شبه جزیره کره، خاورمیانه و وضعیت افغانستان نیز از دیگر موضوع های مذاکره وزیر خارجه آمریکا با سرگئی لاوروف همتای روسی وی می باشد.

در بخش دیگری از بیانیه وزارت خارجه روسیه همچنین آمده است: مسکو مسائل جدی در روابط دوجانبه را که از سوی واشنگتن ایجاد می شود و مانع فعالیت های نمایندگی های سیاسی دیپلماتیک روسیه در آمریکا شده است را مطرح می کند و خواستار توقف اقدام سازمان های اطلاعاتی این کشور علیه شهروندان روسی در کشورهای دیگر خواهد شد.

وزارت خارجه روسیه در پایان با ابراز امیدواری نسبت به اینکه چهارمین سفر کری به مسکو از آغاز سال 2016 تاکنون موجب بهبودی روابط دو کشور شود، تاکید کرده است: ثبات جهانی و حل و فصل مسائل بین المللی تا حد زیادی به روابط آمریکا و مسکو بستگی دارد.

دیدار کری از روسیه در چارچوب سفر اروپایی وزیر امور خارجه آمریکا انجام می گیرد که فردا با حضور در پاریس آغاز می شود.

وزیر خارجه آمریکا در مسکو افزون بر دیدار با لاوروف به احتمال زیاد با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

آخرین دیدار کری از روسیه ماه مارس گذشته انجام گرفت که در جریان آن با وزیر خارجه و رئیس جمهوری روسیه مذاکره کرد.

در سفرهای قبلی وزیر خارجه آمریکا به مسکو، اوضاع سوریه در کانون مذاکرات قرار داشت و هنوز دو طرف در باره دامنه بمباران مراکز تروریست های ضدسوری اختلاف نظر دارند.

وزیر امور خارجه روسیه، خواستار عملی شدن وعده واشنگتن مبنی بر جداسازی گروه های مسلح مورد حمایت آمریکا از جبهه النصره و ادامه مبارزه با این گروه و دیگر گروه های تروریستی شد که شامل آتش بس سوریه نمی شوند.

لاوروف اعلام کرد: آمریکا با وجود گذشت بیش از سه ماه از زمان آتش بس در سوریه، وعده خود را برای جداسازی معارضان از گروه های تروریستی ثبت شده در فهرست شورای امنیت عملی نکرده و در این مورد هیچ اقدامی انجام نداده است.

آتش بس سوریه از اسفند ماه گذشته با فشار روسیه و پذیرش آمریکا به درگیری های گسترده پایان داد و با پذیرش آن توسط حدود 170 گروه، آرامش نسبی در این کشور برقرار شد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان