arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۱۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۴ - ۲۸ تير ۱۳۹۵

ادعای عربستان مبنی بر وجود تهدیدات جدی علیه سفارتش در بغداد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفیر عربستان در عراق با ادعای اینکه سفارت این کشور در بغداد در معرض تهدیدات امنیتی از سوی "گروه‌های تروریستی" است، تاکید کرد تجهیزات امنیتی و خودروهای زرهی در ریاض منتظر موافقت رسمی بغداد برای ورود هستند.
 
به گزارش انتخاب، به نقل از سایت الوطن العربی، ثامر السبهان، سفیر عربستان در عراق در گفت‌وگویی مطبوعاتی با طرح ادعای افزایش تهدیدات امنیتی علیه سفارت این کشور در شهر بغداد از سوی "گروه‌های تروریستی متعدد" اظهار داشت: تجهیزات امنیتی و خودروهای زرهی ویژه سفارتخانه از حدود هفت ماه قبل در ریاض آماده‌اند و منتظر موافقت رسمی دولت عراق با ورودشان به بغداد هستند.
 
السبهان که به دلیلی اظهاراتش با انتقادهای زیادی در داخل عراق مواجه است، در این گفت‌وگو افزود: اینگونه اقدامات میان کشورها بیش از دو هفته طول نمی‌کشد اما دولت عراق از حدود هفت ماه قبل تاکنون هنوز موافقت خود را با ورود این تجهیزات امنیتی اعلام نکرده است.
 
سفیر عربستان در عراق ادامه داد: خطرات امنیتی در اشکال مختلف کارمندان و نیروهای سفارت را تهدید می‌کند و همین امر افزایش سطح آمادگی امنیتی را می‌طلبد. با توجه به شرایط نامطلوب امنیتی عراق در سال‌های اخیر، لزوم افزایش سطح آمادگی امنیتی کاملا احساس می‌شود.
 
وی تاکید کرد که از مسئولان عراقی به صورت رسمی درخواست کرده که اقدامات لازم برای حفظ امنیت سفارتخانه عربستان و کارمندان آن را در دستور کار قرار دهند.
 
این مقام دولت آل سعود در صفحه شخصی خود در توییتر در توضیح این امر نوشت" عربستان تمامی تجهیزات امنیتی شامل خودروهای زرهی را برای سفارت خانه فراهم کرده است اما تا این لحظه مسئولان عراقی اجازه ورود  این تجهیزات را نداده‌اند."
 
برخی کارشناسان معتقدند که تعلل بغداد در موافقت با اقدامات امنیتی عربستان برای سفارتش، در راستای اعمال فشار بر سفیر این کشور است تا دخالت‌هایش در امور داخلی عراق را محدود سازد.
 
سخنگوی وزارت خارجه عراق درباره توئیت سبهان مبنی بر مشارکت ایرانی‌ها در آزادسازی فلوجه تاکید کرد که عملیات آزادسازی فلوجه طبق برنامه‌های تعیین شده از سوی دولت عراق اجرا شد و تنها دولت عراق است که تصمیم می‌گیرد از مشورت نظامیان کدام یک از کشورهای همپیمان با خود در این درگیری‌ها بهره ببرند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان