arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۱۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۶ - ۲۹ تير ۱۳۹۵

در کودتای ترکیه محافظین و معاونین ارشد به فرماندهان خیانت کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بر اساس گزارشات در جریان تلاش برای کودتای نافرجام اخیر ترکیه به فرماندهان ارشد ارتش این کشور خیانت شد و آن‌ها توسط کودتاچیان که تعدادی از آن‌ها معاونین ارشد این فرماندهان بودند، به گروگان گرفته شدند.
 
به گزارش انتخاب، به نوشته روزنامه حریت، گروهی از سربازان کودتاچی در جریان مراسم صرف شام در شب تلاش‌ کودتا به "وسیل کوسل" فرمانده ناوگان دریایی ارتش ترکیه گفتند: هشدار یک حمله تروریستی وجود دارد و ما باید برویم.
 
کوسل توسط این سربازان به ناو "یاووز" برده شد و این ناو به همراه 10 تن دیگر بندر را ترک کرد. وی هنگامی که این ناو بندر را ترک کرد متوجه شد که مورد خیانت واقع شده و پس از آن نیز امکان دسترسی به وی وجود نداشت.
 
بر اساس گزارش‌ها کودتاچیان چهار کشتی در پایگاه دریایی گولجوک و سه کشتی در پایگاه دریایی آکساز را تحت کنترل گرفتند.
 
براساس گزارشات هنگامی که مشخص شد کوسل گروگان گرفته شده، عملیاتی برای نجات وی آغاز شد. این در حالی بود که کوسل و سربازان کودتاچی با یکدیگر درگیر شده بودند.
 
این ناو ردگیری شد و پس از آنکه سربازان کودتاچی متوجه شدند که دستگیر می‌شوند از فرمانده این ناوگان عذرخواهی کردند.
 
همزمان با فرار کودتاچیان پایگاه گولجوک که دستور گروگان گیری کوسل را داده بودند، این فرمانده کنترل ناو را به عهده گرفت و آن را به سمت مقر نیروی دریایی در گولجوک هدایت کرد.
 
ژنرال عابدین اونال، فرمانده نیروی هوایی، دیگر فرمانده ارشدی است که توسط سربازان کودتاچی گروگان گرفته شد. این گروگان گیری توسط محافظین و معاونین ژنرال اونال و در حالی صورت گرفت که وی در یک مراسم ازدواج حضور داشت.
 
ژنرال اونال در مراسم عروسی دختر ژنرال مهمت شانور، فرمانده واحد مبارزات هوایی "اسکی شهیر" در استانبول حضور داشت. اونال و دیگر مقامات ارشد در این مراسم حضور داشتند.
 
براساس گزارشات، در جریان این مراسم پنج هلی کوپتر همزمان باتیراندازی در باغ فرود آمدند. سربازان از هلی کوپتر بیرون پریدند و ژنرال اونال، شانور و دیگر فرماندهان حاضر را گروگان گرفتند.
 
سربازان ضمن شلیک تیر هوایی برای بیرون راندن مهمانان به ژنرال اونال گفتند: ما دستور گرفته‌ایم و باید انجام وظیفه کنیم.
 
یکی از منابع حاضر در این مراسم گفت: تمامی معاونین و محافظین نزدیک به این فرمانده جزو کودتاچیان بودند. هنگامی که سرم را بالا گرفتم متوجه شدم که تمامی زیردستان من نیز جزو کودتاچیان هستند.
 
ژنرال صالح زکی چولاک، رئیس ارتش و ژنرال احسان اویار، مامور اجرایی نیروهای زمینی که گروگان گرفته شده بودند حدود ساعت 21 شب توسط لونت تورکان، یکی از معاونین ارشد ژنرال خلوصی آکار، رئیس ستاد کل ارتش ترکیه به مقر ارتش دعوت شده بودند. این فرماندهان را به پایگاه آکینجی در آنکارا بردند و در آنجا اسیر کردند.
 
این دو ژنرال حدود ساعت 15:30 روز شنبه نجات یافتند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان