سه‌شنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
۹ ذی القعده ۱۴۴۴
- Tuesday 30 May 2023
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو /  تغییر صدا و تیپ جدید مازیار لرستانی

ویدیو / تغییر صدا و تیپ جدید مازیار لرستانی

ویدیو / تونلِ افتخار برنتفورد برای سامان قدوس

ویدیو / تونلِ افتخار برنتفورد برای سامان قدوس

ویدیو / اشرف مروان؛ ابرجاسوسی که داماد جمال عبدالناصر بود / قسمت دوم

ویدیو / اشرف مروان؛ ابرجاسوسی که داماد جمال عبدالناصر بود / قسمت دوم

تماشا کنید: رویابافی دولت! / آیا با این شرایط اقتصادی، برنامه هفتم توسعه قابل تحقق است؟

تماشا کنید: رویابافی دولت! / آیا با این شرایط اقتصادی، برنامه هفتم توسعه قابل تحقق است؟

ویدیو / فرار ناتمام دو خرس قهوه‌ای بازیگوش از پارک طبیعت قزوین / بچه خرس‌ها با صدای فیلمبردار، ترسیدند و به قفس برگشتند

ویدیو / فرار ناتمام دو خرس قهوه‌ای بازیگوش از پارک طبیعت قزوین / بچه خرس‌ها با صدای فیلمبردار، ترسیدند و به قفس برگشتند

ویدیو / تجمع گسترده هواداران اردوغان در مقابل کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه

ویدیو / تجمع گسترده هواداران اردوغان در مقابل کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه

کد خبر: ۲۸۵۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۸ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
صفحه نخست >> اجتماع
پ

چگونه می توان از تلفات رانندگی در ایران جلوگیری کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این چرخه معیوب تلفات رانندگی در ایران را از کجا می توان شکست؟

به گزارش انتخاب، شنیدن خبر کشته شدن سربازان کشورمان در حادثه رانندگی اخیر برای من (و بیش از من، برای همسرم) تلخی مضاعفی در پی داشت، چون دقیقاً صبح همان روز حادثه (چهارشنبه 2 تیر) بود که پسرم را روانه خدمت سربازی کردیم.

تجسم سیمای پدران و مادرانی که از خبر فوت فرزند سربازشان در راه آمدن به مرخصی شوکه می شوند آزرده خاطرم کرد، چون درست چند ساعت پیش بود که با پدران و مادرانی در ترمینال جنوب برخورد کرده بودم که با چشمانی نگران و اشک آلود منتظر حرکت اتوبوسهای عازم اراک بودند ... خانواده هایی که تا آخرین لحظه دل از تماشای فرزندانشان نمی کندند ..... و دختر جوانی که با دعاهای خاموش و زیرلبی اش نامزدش را بدرقه می کرد ... و تصور این که چه امیدهایی به آسانی محو می شوند و چه خاطرات تلخی که از یاد نمی روند.

اگر شهادت سرباز در راه دفاع از آئین و میهن افتخار باشد، از بین رفتنش در اثر حوادثی قابل پیشگیری مثل تصادفات جاده ای، مایه دریغ است و شرمندگی، که اعطای لقب شهید به او ذرّه ای تغییر در اصل ماجرا ایجاد نمی کند.

آمار تلفات جاده ای در ایران 20 هزار نفر در سال باشد یا 20 نفر، چه فرق می کند، وقتی که می توان مانع از بین رفتن انسانها شد؟ طبیعی است که وقتی قربانیان این حوادث جزء نخبگان جامعه باشند (مثل حادثه ای مشابه در سال 1376 که در آن شش دانشجوی نخبه ریاضی کشور کشته شدند، که یکی از نجات یافتگانش خانم مریم میرزاخانی، استاد دانشگاه استنفورد و نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز است)، توجه افکار عمومی بیشتر به وخامت اوضاع جلب می شود، ولی از یاد می بریم که هر روزه انسانهایی در چنین حوادث قابل پیشگیری ای از بین می روند، که جانی شیرین دارند و زندگی و خانمانی و ... .

این چرخه معیوب تلفات رانندگی در ایران را از کجا می توان شکست؟

کارشناسان حمل و نقل سه عاملی را دخیل در این حوادث می دانند ("خودرو"، "جاده" و "انسان") که هیچ کدامشان از وضعیت کاملاً استانداردی در جامعه ما برخوردار نیستند.

به راستی چه درصدی از "جاده" های برون شهری ما از وضعیت استاندارد و ایمن (به لحاظ ساخت، کنترل فنی، امکانات رفاهی، امکانات امدادی، ... ) برخوردارند؟

از "جاده" که بگذریم؛ از حدود 16 میلیون "خودرو"ی کشور، چه تعدادشان استاندارد و مناسب سفرهای برون شهری هستند. چه دستگاه و مرجعی وضعیت فنی این خودروها را بررسی می کند و معیارهایش تا چه حد قابل اتکاء است؟

برای مثال پرایدی که خود کره ای ها آن را خودرویی درون شهری می دانند، آیا مناسب سفرهای برون شهری (آن هم با این وضعیت جاده ای در ایران) است؟ دوستی به نقل از یکی از مهندسان سایپا می گفت که سالها پیش هیئتی از کره جنوبی برای بازدید از خط تولید پراید به ایران آمده بود و قرار بود بازدیدی هم از یکی دو کارخانه تولید قطعه در حوالی کرج داشته باشیم... که هیئت کره ای حاضر نشد با پراید عازم اطراف کرج شویم و به ناچار چند دستگاه سمند آماده کردیم. مگر خود وزارت راه اعلام نکرد که در نیمی از تصادفات کشور پراید (به همراه یکی دو وسیله دیگر) حضور دارد؟

از خودروهای سواری که بگذریم، چه درصدی از اتوبوس های برون شهری مان استاندارد هستند؟ حوادث متعدد آتش سوزیِ پس از تصادف اتوبوس های اسکانیا در یکی دو سال قبل را به یاد بیاوریم. تازه اسکانیا جزء اتوبوس های جدید ناوگان حمل و نقل جاده ای در کشور است، خدا به داد اتوبوس های قدیمی و مینی بوس های زهوار در رفته ای برسد که شب و روز همچون تابوت هایی متحرک در حال تردد در جاده های کشور هستند.

و اما "عامل انسانی". نظام آموزش رانندگی و اعطای گواهینامه رانندگی به افراد و کنترل کیفیت رانندگی آنها چه وضعیتی دارد؟ در نیوزیلند راننده تازه گواهینامه گرفته تا یکی دو سال اجازه رانندگی تنها را ندارد و می باید فردی دارای گواهینامه رانندگی در کنارش باشد، ... یا در ژاپن رانندگان تازه گواهینامه گرفته می باید تا دو سالِ اول رانندگی شان، علامت خاصی را بر روی خودروی خود نصب کنند تا دیگر رانندگان از تازه کار بودنشان مطلع شوند، همچنان که رانندگان سالمند نیز ناگزیر از نصب علامت دیگری بر روی خودروی خود هستند، ....

وضعیت "رانندگان حرفه ای" ما (خصوصاً رانندگان برون شهری) چگونه است و میزان آمادگی شان برای ادامه کاری که با جان انسانها سروکار دارد، چگونه سنجیده می شود؟ یک بار راننده اتوبوس شیراز - تهران به من گفت من حداقل روزی 1000 کیلومتر رانندگی می کنم یعنی سالی 365000 کیلومتر!.......... در استرالیا رانندگان برون شهری پس از یکی دو ساعت رانندگی در جاده، ملزم هستند که در استراحتگاه های مسیر توقف کرده و ده پانزده دقیقه ای استراحت و نرمش کنند و سپس به ادامه مسیر بپردازند. شعار مدرج بر روی تابلوی این استراحتگاه ها بسیار گویاست:

Rest, Revive, Survive

استراحت کن، تجدید قوا کن، زنده بمان)

ممکن است گفته شود اصلاً کجای زندگی ما استاندارد است که رانندگی مان باشد! آیا هوایی که تنفس می کنیم پاک است؟ آبی که می نوشیم بهداشتی است؟ غذایی که می خوریم سالم است؟ (فشارهای روانی و اجتماعی به کنار)..... گویی که باید شاکر باشیم که هنوز زنده ایم .... و راهی جز تحمل و سازگاری با اوضاع در پیش نداریم.

ولی ذکر این نکتۀ درست، یعنی غیراستاندار بودن زندگی، فقط ابعاد وخامت اوضاع را آشکارتر می کند.

در هر حال، شکستن این چرخه معیوب و تجدیدشونده، لازمۀ بهبود تدریجی وضعیت و تلاش برای رسیدن به یک زندگی باکیفیت است. ("کیفیت زندگی"؟ چه تعبیری لوکسی!)

البته این که از کجا باید آغاز کرد و کدام بخش (جامعه، حکومت، ...) مسئولیت بیشری دارد، و .... نیازمند بحث و همفکری اهل نظرِ رشته های مختلف، آن هم در "عرصه عمومی" است. اما به نظر می رسد که پیش شرط بنیادین هرگونه طرح برون شویِ این وضعیت، عبارتست از تلاش نظری و عملی برای تثبیت و تحکیم مفاهیمی همچون "ارزشمندی انسان" و "استیفای حقوق انسانی"، ... تلاشهایی که ربط وثیقی با تقویت "جامعه مدنی" و گسترش "آزادی های اجتماعی" دارند.

لینک کوتاه
منبع: عصرایران
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
سرنوشت مادر بابک خرمدین چه شد؟

سرنوشت مادر بابک خرمدین چه شد؟

بریده شدن گلوی نوجوان ۱۶ ساله عمدی بود یا بر اثر تصادف؟

بریده شدن گلوی نوجوان ۱۶ ساله عمدی بود یا بر اثر تصادف؟

سرقت‌های سریالی باند «دو انگشتی» در ایستگاه آخر

سرقت‌های سریالی باند «دو انگشتی» در ایستگاه آخر

تتلو عاشق اجرا زنده در برج میلاد بود/ اگر جای او بودید، درباره بخش‌های دردناک زندگی‌تان صراحت به خرج می‌دادید یا پنهان کاری می‌کردید؟

تتلو عاشق اجرا زنده در برج میلاد بود/ اگر جای او بودید، درباره بخش‌های دردناک زندگی‌تان صراحت به خرج می‌دادید یا پنهان کاری می‌کردید؟

خانم مجری از آگهی بازرگانی تلویزیون سر درآورد!

خانم مجری از آگهی بازرگانی تلویزیون سر درآورد!

نظرات بینندگان
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: «فاروج» پس از سیل

تصاویر: «فاروج» پس از سیل

۲/۴
تصاویر: آخرین تمرین تیم ملی والیبال قبل از لیگ ملت ها

تصاویر: آخرین تمرین تیم ملی والیبال قبل از لیگ ملت ها

۳/۴
تصاویر: دیدار سلطان عمان و هیأت همراه با مقام معظم رهبری

تصاویر: دیدار سلطان عمان و هیأت همراه با مقام معظم رهبری

۴/۴
تصاویر: مراسم استقبال رسمی رئیس جمهور ایران از پادشاه عمان

تصاویر: مراسم استقبال رسمی رئیس جمهور ایران از پادشاه عمان

ببینید!

ویدیو / هجوم مردم ترکیه برای جشن پیروزی اردوغان به کاخ ریاست جمهوری

ویدیو / اردوغان از سرخوشی آواز خواند

ویدیو / جشن پیروزی طرفداران اردوغان

ویدیو / دو مردی که انقلاب سودان را منحرف کردند

ویدیو / حمله اراذل و اوباش به دانش آموز اهوازی

ویدیو / حمله طالبان به پاسگاه مرزی ایران

ویدیو / افزایش فعالیت رسانه‌ای ضد ایران از سوی حامیان طالبان

آرشیو
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

سخنان یک مقام ارشد نظامی امریکا درمورد ایران که اسرائیل را حیرت زده کرد / توانایی تهران برای تولید کلاهک اتمی و نصب آن بر روی موشک ظرف چند ماه / «یا ژنرال میلی اشتباه می‌کند یا ما در این مدت خواب بودیم»

مسکو: خطر تنش جدی در مرز ایران و افغانستان را محتمل نمی‌دانیم

دستور رئیسی برای بررسی اصلاح قیمت تضمینی گندم /سرپرست وزارت کشاورزی: اعتبارات تخصیص یافته به خرید تضمینی گندم حتی  از نرخ فعلی آن هم کمتر  است

تصاویر: مراسم استقبال رسمی رئیس جمهور ایران از پادشاه عمان

انتشار ویدئوی خواستگاری در حافظیه شیراز؛ دو مدیر مجموعه بازداشت و مدیرکل میراث فرهنگی استان از حضور در محیط اداری منع شد

ویدیو / تغییر صدا و تیپ جدید مازیار لرستانی

حسین علایی: بعد از عملیات بیت‌المقدس ما در مسیری قرار گرفتیم که نتوانستیم جنگ را تمام کنیم/ فقط آقای هاشمی رفسنجانی به فکر پایان دادن به جنگ بود؛ همه می‌گفتند بریم جلو ببینیم چه می‌شود

سردار حاجی‌زاده: هر فروند موشک خرمشهر می‌تواند ۸۰ هدف را منهدم کند / اگر ۱۰۰ فروند موشک به سوی سرزمین دشمن شلیک شود، این موشک‌ها به ۸ هزار راکت تبدیل می‌شود

روایتی از چگونگی شهادت ۵ مرزبان در سراوان/ نماینده مجلس: تروریست‌ها برجک را تخریب کردند / یک ساعت درگیر بودند / تروریست‌ها از مرزبانان خواسته بودند که تسلیم شوند، اما مرزبانان شهادت را بر تسلیم شدن ترجیح دادند / مشخص است که سرویس‌های بیگانه آن سوی مرز با گروهک تروریستی ارتباط تنگاتنگ داشتند

اطلاعیه مرزبانی سیستان و بلوچستان: مرزبانان‌هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر شدند / مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند

ویدیو / رونمایی از نخستین قطار هوایی با خط مغناطیسی معلق در چین

کارمند هندی برای نجات موبایل آب مخزن سد را خالی کرد

سخنان یک مقام ارشد نظامی امریکا درمورد ایران که اسرائیل را حیرت زده کرد / توانایی تهران برای تولید کلاهک اتمی و نصب آن بر روی موشک ظرف چند ماه / «یا ژنرال میلی اشتباه می‌کند یا ما در این مدت خواب بودیم»

ویدیو / حمله طالبان به پاسگاه مرزی ایران

ویدیو / اولین تصاویر از درگیری طالبان با مرزبانان ایرانی در مرز

ویدیو / مداحی حسین طاهری چرا جنجالی شد؟

روایتی از چگونگی شهادت ۵ مرزبان در سراوان/ نماینده مجلس: تروریست‌ها برجک را تخریب کردند / یک ساعت درگیر بودند / تروریست‌ها از مرزبانان خواسته بودند که تسلیم شوند، اما مرزبانان شهادت را بر تسلیم شدن ترجیح دادند / مشخص است که سرویس‌های بیگانه آن سوی مرز با گروهک تروریستی ارتباط تنگاتنگ داشتند

اطلاعیه مرزبانی سیستان و بلوچستان: مرزبانان‌هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر شدند / مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند

قیمت مصوب ۱۷ خودروی مونتاژی اعلام شد / فیدیلیتی ۷۲۸ میلیون، تیگو ۸ یک میلیارد و ۴۸۳ میلیون

آغاز پرداخت مستمری اردیبهشت‌ماه بازنشستگان / اعمال افزایش حقوق‌ها و واریز مابه‌التفاوت فروردین

اظهارات نگران‌کننده مسئولان سپاهان درباره وضعیت سلامتی آرات حسینی: این بچه گناه دارد؛ او با فشار تمرینات پدرش صفحات رشدش بسته شده / هنگام تمرین سینه‌اش را می‌گیرد / پدر آرات به پسرش نگاه بیزینسی دارد

ویدیو / رونمایی از نخستین قطار هوایی با خط مغناطیسی معلق در چین

نگاهی به سوابق دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی / علی اکبر احمدیان، از دندانپزشکی تا ریاست مرکز راهبردی سپاه

انتشار فیش حقوقی ۱۰۶ میلیونی کارمند شهرداری تهران

دایی مهسا امینی: مهسا کاملاً سالم بود؛ بیماری قلبی مادرزادی او دروغ مطلق است

ویدیو / واکنش امیر قطر به برد ایران مقابل ولز

ویدیو / آزار و اذیت شیطانی دختر دانشجو توسط این ۵ آدم‌ربا

ساعت و تاریخ بازی ایران - آمریکا

ویدیویی که پلیس از مهسا امینی منتشر کرد

۱۲ حقیقت شگفت انگیز درباره قوم باستانی آزتک که ثابت می کند جلوتر از زمان خود بودند

بازگشت ملوانان ایرانی از جهنم یک کشور آفریقایی بعد از ۱۰ سال: غذا‎ فقط روزی یک وعده ذرت کوبیده بود و یک تُشک برای خوابیدن۶ مرد

ویدیوی کامل حادثه حمله به حرم شاهچراغ در ۴ آبان ۱۴۰۱ (۱۸+)

خواندنی ها
سلبریتی ها در عالم سیاست؛ چهره های مشهوری که سیاستمدار شدند

سلبریتی ها در عالم سیاست؛ چهره های مشهوری که سیاستمدار شدند

ژاپن می‌خواهد تا سال ۲۰۲۵ انرژی خورشیدی را از فضا به زمین بتاباند

ژاپن می‌خواهد تا سال ۲۰۲۵ انرژی خورشیدی را از فضا به زمین بتاباند

مطالعه جدید: هوش مصنوعی عمدتاً جایگاه‌های شغلی زنان را تهدید می‌کند

مطالعه جدید: هوش مصنوعی عمدتاً جایگاه‌های شغلی زنان را تهدید می‌کند

نتایج یک تحقیق جدید: ساکنان حومه‌های مسکونی در حاشیه شهرها بیشتر در معرض افسردگی هستند

نتایج یک تحقیق جدید: ساکنان حومه‌های مسکونی در حاشیه شهرها بیشتر در معرض افسردگی هستند

آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

تصاویر: «فاروج» پس از سیل

تصاویر: آخرین تمرین تیم ملی والیبال قبل از لیگ ملت ها

تصاویر: دیدار سلطان عمان و هیأت همراه با مقام معظم رهبری

تاریخ روابط ایران و آمریکا، شماره ۱۱۵: وقتی نقشه انگلیس برای نخست وزیری سیدضیاء شکست خورد و صنعت نفت ایران ملی شد/ «هرگز باختی چنین احمقانه و چنین سریع نداشته اند»

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۸ خرداد ۱۳۷۹: معاون وزیر اطلاعات درمورد وزیر چه گفت؟

یادداشت‌های علم، یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۴۷: می‌خواهیم واسطه شوند که ما نفت زیادی خودمان را به شرکت‌های تجارتی امریکا بفروشیم و از آن‌ها جنس بخریم

سلبریتی ها در عالم سیاست؛ چهره های مشهوری که سیاستمدار شدند

ژاپن می‌خواهد تا سال ۲۰۲۵ انرژی خورشیدی را از فضا به زمین بتاباند

مطالعه جدید: هوش مصنوعی عمدتاً جایگاه‌های شغلی زنان را تهدید می‌کند

رییس سازمان سینمایی: با هر کس که با فیلم‌های بدون پروانه ساخت در ایران و خارج کار کند، قطع ارتباط می‌کنیم / تمام کسانی که در جریان اغتشاشات یا قبل از آن پرونده داشتند مثل جعفر پناهی، رسول اف و برخی خانم‌ها، مورد عفو رهبری قرار گرفتند؛ شاید اگر به من بود نمی‌توانستم اینقدر وسیع فکر کنم / به آن‌ها می‌گویم چگونه وقتی مورد عفو قرار گرفتید اپوزیسیون شدید؟

دو واحد درسی «مکتب سلیمانی» از مهر امسال در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود

قالیباف: طبق مصوبه مجلس، قیمت کالا‌ها باید به قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد

سردار حاجی‌زاده: هر فروند موشک خرمشهر می‌تواند ۸۰ هدف را منهدم کند / اگر ۱۰۰ فروند موشک به سوی سرزمین دشمن شلیک شود، این موشک‌ها به ۸ هزار راکت تبدیل می‌شود

برنامه فضایی جاه‌طلبانه امارات؛ فرود روی سیارکی میان مریخ و مشتری در سال ۲۰۳۴

روابط عمومی دفتر رئیس جمهور: هک سایت ریاست‌جمهوری صحت ندارد

پارلمان اوکراین طرح اعمال تحریم‌های ۵۰ ساله علیه ایران را تایید کرد

اولین جلسه دادگاه الهه محمدی برگزار شد / وکیل محمدی: جلسه دادگاه به خاطر دفاعیات موکلم به شکل مثبتی پیش رفت

حسین علایی: بعد از عملیات بیت‌المقدس ما در مسیری قرار گرفتیم که نتوانستیم جنگ را تمام کنیم/ فقط آقای هاشمی رفسنجانی به فکر پایان دادن به جنگ بود؛ همه می‌گفتند بریم جلو ببینیم چه می‌شود

وزیر ارشاد: امروز با همگرایی ایجاد شده در ساختار حکمرانی، دوره طلایی انقلاب فرارسیده

نماینده مجلس: پایه لایحه حجاب، «می‌گیریم، می‌بندیم، جریمه می‌کنیم» است / با این رویکرد، بعید است اتفاق خاصی بیفتد / رئیسی نظرات علم‌الهدی را در لایحه مدنظر قرار دهد، بعد آن را به مجلس بفرستد

دستور رئیسی برای بررسی اصلاح قیمت تضمینی گندم /سرپرست وزارت کشاورزی: اعتبارات تخصیص یافته به خرید تضمینی گندم حتی  از نرخ فعلی آن هم کمتر  است

سایت ریاست جمهوری از دسترس خارج شد

وزیر ارتباطات: به پلتفرم های جهانی مانند «آمازون» و «ای بی» نیاز نداریم

صدور رأی پرونده عامل زیرگرفتن یک روحانی در خیابان مرزداران تهران / شاکی اعلام گذشت کرد / متهم از جنبه عمومی جرم به ۸ ماه حبس تعزیری، ۴۰ ضربه شلاق تعزیری و ۲ سال محرومیت از رانندگی محکوم شد

اینفوگرافیک / امروز ۸ خرداد ۱۴۰۲ قیمت ها چقدر است؟

همتی: ایران در ماه آوریل به خاطر تداوم تحریم‌ها فقط ۱۴ درصدِ سرانه ماهانه عراق درآمد نفتی کسب کرد / نتیجه این اتفاق، کسری بودجه، تورم، رشد قیمت ارز و کاهش قدرت خرید مردم است

مسکو: خطر تنش جدی در مرز ایران و افغانستان را محتمل نمی‌دانیم

قیمت طلا و سکه، امروز ۸ خرداد ۱۴۰۲

پیشنهاد ۲ برابر شدن وام خرید مسکن روی میز شورای پول و اعتبار

برنامه هفتم توسعه در دولت تصویب شد

فارس: بازنگری‌ در لایحه حجاب آغاز شده

سخنگوی صنف جایگاه‌داران: تغییر قیمت بنزین و سهمیه‌بندی جدید صحت ندارد / بیش از یک‌سال است که سهمیه آزاد ۱۵۰ لیتر است

ادعای مشاور رئیس دفتر زلنسکی: تهران به متحد کلیدی مسکو در جنگ تبدیل شده؛ عمداً روسیه را با تسلیحاتی برای حمله به شهرها تجهیز می‌کند

قیمت دلار در مرکز مبادلات، امروز ۸ خرداد ۱۴۰۲

بیانیه پایانی سفر سلطان عمان به ایران؛ دو طرف ضمن تبادل نظر درباره برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی، از ادامه رایزنی‌های سیاسی میان دو کشور استقبال کردند

آمار تکان دهنده رئیس کمیسیون بهداشت مجلس: مهاجرت ۱۰ هزار پزشک متخصص و فوق تخصص در ۲ سال گذشته

دفاع نخست‌وزیر بلژیک از تبادل زندانی با ایران

امام جمعه سمنان: اینکه افرادی برای تماشای آسمان شب به کویر بروند اما اتفاقات دیگری رخ دهد، پذیرفتنی نیست

تصمیم مهم و غیرمنتظره کمیته داوران؛ قضاوت دربی با هفت داور

آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۲۸۵۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۸ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
صفحه نخست >> اجتماع
پ

چگونه می توان از تلفات رانندگی در ایران جلوگیری کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این چرخه معیوب تلفات رانندگی در ایران را از کجا می توان شکست؟

به گزارش انتخاب، شنیدن خبر کشته شدن سربازان کشورمان در حادثه رانندگی اخیر برای من (و بیش از من، برای همسرم) تلخی مضاعفی در پی داشت، چون دقیقاً صبح همان روز حادثه (چهارشنبه 2 تیر) بود که پسرم را روانه خدمت سربازی کردیم.

تجسم سیمای پدران و مادرانی که از خبر فوت فرزند سربازشان در راه آمدن به مرخصی شوکه می شوند آزرده خاطرم کرد، چون درست چند ساعت پیش بود که با پدران و مادرانی در ترمینال جنوب برخورد کرده بودم که با چشمانی نگران و اشک آلود منتظر حرکت اتوبوسهای عازم اراک بودند ... خانواده هایی که تا آخرین لحظه دل از تماشای فرزندانشان نمی کندند ..... و دختر جوانی که با دعاهای خاموش و زیرلبی اش نامزدش را بدرقه می کرد ... و تصور این که چه امیدهایی به آسانی محو می شوند و چه خاطرات تلخی که از یاد نمی روند.

اگر شهادت سرباز در راه دفاع از آئین و میهن افتخار باشد، از بین رفتنش در اثر حوادثی قابل پیشگیری مثل تصادفات جاده ای، مایه دریغ است و شرمندگی، که اعطای لقب شهید به او ذرّه ای تغییر در اصل ماجرا ایجاد نمی کند.

آمار تلفات جاده ای در ایران 20 هزار نفر در سال باشد یا 20 نفر، چه فرق می کند، وقتی که می توان مانع از بین رفتن انسانها شد؟ طبیعی است که وقتی قربانیان این حوادث جزء نخبگان جامعه باشند (مثل حادثه ای مشابه در سال 1376 که در آن شش دانشجوی نخبه ریاضی کشور کشته شدند، که یکی از نجات یافتگانش خانم مریم میرزاخانی، استاد دانشگاه استنفورد و نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز است)، توجه افکار عمومی بیشتر به وخامت اوضاع جلب می شود، ولی از یاد می بریم که هر روزه انسانهایی در چنین حوادث قابل پیشگیری ای از بین می روند، که جانی شیرین دارند و زندگی و خانمانی و ... .

این چرخه معیوب تلفات رانندگی در ایران را از کجا می توان شکست؟

کارشناسان حمل و نقل سه عاملی را دخیل در این حوادث می دانند ("خودرو"، "جاده" و "انسان") که هیچ کدامشان از وضعیت کاملاً استانداردی در جامعه ما برخوردار نیستند.

به راستی چه درصدی از "جاده" های برون شهری ما از وضعیت استاندارد و ایمن (به لحاظ ساخت، کنترل فنی، امکانات رفاهی، امکانات امدادی، ... ) برخوردارند؟

از "جاده" که بگذریم؛ از حدود 16 میلیون "خودرو"ی کشور، چه تعدادشان استاندارد و مناسب سفرهای برون شهری هستند. چه دستگاه و مرجعی وضعیت فنی این خودروها را بررسی می کند و معیارهایش تا چه حد قابل اتکاء است؟

برای مثال پرایدی که خود کره ای ها آن را خودرویی درون شهری می دانند، آیا مناسب سفرهای برون شهری (آن هم با این وضعیت جاده ای در ایران) است؟ دوستی به نقل از یکی از مهندسان سایپا می گفت که سالها پیش هیئتی از کره جنوبی برای بازدید از خط تولید پراید به ایران آمده بود و قرار بود بازدیدی هم از یکی دو کارخانه تولید قطعه در حوالی کرج داشته باشیم... که هیئت کره ای حاضر نشد با پراید عازم اطراف کرج شویم و به ناچار چند دستگاه سمند آماده کردیم. مگر خود وزارت راه اعلام نکرد که در نیمی از تصادفات کشور پراید (به همراه یکی دو وسیله دیگر) حضور دارد؟

از خودروهای سواری که بگذریم، چه درصدی از اتوبوس های برون شهری مان استاندارد هستند؟ حوادث متعدد آتش سوزیِ پس از تصادف اتوبوس های اسکانیا در یکی دو سال قبل را به یاد بیاوریم. تازه اسکانیا جزء اتوبوس های جدید ناوگان حمل و نقل جاده ای در کشور است، خدا به داد اتوبوس های قدیمی و مینی بوس های زهوار در رفته ای برسد که شب و روز همچون تابوت هایی متحرک در حال تردد در جاده های کشور هستند.

و اما "عامل انسانی". نظام آموزش رانندگی و اعطای گواهینامه رانندگی به افراد و کنترل کیفیت رانندگی آنها چه وضعیتی دارد؟ در نیوزیلند راننده تازه گواهینامه گرفته تا یکی دو سال اجازه رانندگی تنها را ندارد و می باید فردی دارای گواهینامه رانندگی در کنارش باشد، ... یا در ژاپن رانندگان تازه گواهینامه گرفته می باید تا دو سالِ اول رانندگی شان، علامت خاصی را بر روی خودروی خود نصب کنند تا دیگر رانندگان از تازه کار بودنشان مطلع شوند، همچنان که رانندگان سالمند نیز ناگزیر از نصب علامت دیگری بر روی خودروی خود هستند، ....

وضعیت "رانندگان حرفه ای" ما (خصوصاً رانندگان برون شهری) چگونه است و میزان آمادگی شان برای ادامه کاری که با جان انسانها سروکار دارد، چگونه سنجیده می شود؟ یک بار راننده اتوبوس شیراز - تهران به من گفت من حداقل روزی 1000 کیلومتر رانندگی می کنم یعنی سالی 365000 کیلومتر!.......... در استرالیا رانندگان برون شهری پس از یکی دو ساعت رانندگی در جاده، ملزم هستند که در استراحتگاه های مسیر توقف کرده و ده پانزده دقیقه ای استراحت و نرمش کنند و سپس به ادامه مسیر بپردازند. شعار مدرج بر روی تابلوی این استراحتگاه ها بسیار گویاست:

Rest, Revive, Survive

استراحت کن، تجدید قوا کن، زنده بمان)

ممکن است گفته شود اصلاً کجای زندگی ما استاندارد است که رانندگی مان باشد! آیا هوایی که تنفس می کنیم پاک است؟ آبی که می نوشیم بهداشتی است؟ غذایی که می خوریم سالم است؟ (فشارهای روانی و اجتماعی به کنار)..... گویی که باید شاکر باشیم که هنوز زنده ایم .... و راهی جز تحمل و سازگاری با اوضاع در پیش نداریم.

ولی ذکر این نکتۀ درست، یعنی غیراستاندار بودن زندگی، فقط ابعاد وخامت اوضاع را آشکارتر می کند.

در هر حال، شکستن این چرخه معیوب و تجدیدشونده، لازمۀ بهبود تدریجی وضعیت و تلاش برای رسیدن به یک زندگی باکیفیت است. ("کیفیت زندگی"؟ چه تعبیری لوکسی!)

البته این که از کجا باید آغاز کرد و کدام بخش (جامعه، حکومت، ...) مسئولیت بیشری دارد، و .... نیازمند بحث و همفکری اهل نظرِ رشته های مختلف، آن هم در "عرصه عمومی" است. اما به نظر می رسد که پیش شرط بنیادین هرگونه طرح برون شویِ این وضعیت، عبارتست از تلاش نظری و عملی برای تثبیت و تحکیم مفاهیمی همچون "ارزشمندی انسان" و "استیفای حقوق انسانی"، ... تلاشهایی که ربط وثیقی با تقویت "جامعه مدنی" و گسترش "آزادی های اجتماعی" دارند.

منبع: عصرایران
ارسال به تلگرام
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"