arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۷۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۶ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۵

نقش سازمان منافقین در فاجعه مکه در سال 1366 به روایت عزت الله سحابی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در سال ١٣٦٦ اتفاق مهمي در تاريخ انقلاب ما رخ داد و آن حادثه اي بود كه در مكه به مناسبت راهپيمايي و تظاهرات حجاج ايراني براي برائت از مشركين ايجاد شد

به گزارش روزپلاس ، عزت الله سحابی عضو شورای انقلاب در بخشی از خاطرات خود، موضوع فاجعه مکه در سال 1366 را چنین روایت می کند: در سال ١٣٦٦ اتفاق مهمي در تاريخ انقلاب ما رخ داد و آن حادثه اي بود كه در مكه به مناسبت راهپيمايي و تظاهرات حجاج ايراني براي برائت از مشركين ايجاد شد.  امام خميني اعلاميه اي تحت عنوان برائت از مشركين صادر كرده بودند كه در آن آمريكا، اسرائيل، رژيم عراق و كشورهاي عرب كه از صدام حمايت كرده بودند مورد حمله يا انتقاد شديد قرار گرفته بودند.

 حجاج و زائران ايراني هم در تظاهرات خود اين مطالب را در شعارهاي خود مي آوردند و همين امر موجب رنجش و احساس خطر مقامات عربستان شده بود. به طوري كه نيروهاي انتظامي و پليس با شدت و حتي نفرت بسيار مراقب و ناظر بر اين اقدامات و كاملا در حال آماده باش براي مقابله با شورش بودند.

متاسفانه در اثر دخالت هاي مرموزي كه انجام شد، در آن سال اين تظاهرات سركوب شد و تعداد زيادي از هم وطنان ما كشته شدند. در سفري كه در آن سال به خارج از كشور داشتم يكي از دوستان به من خبر داد كه شيطنت هايي از سوي منافقین اين حادثه را رقم زده، يا به خشونت كشيده است! شنيده ها حاكي از آن بود كه يكي از اعضاي منافقین آقاي عباس ...، با لباس احرام در ميان تظاهر كنندگان بوده و هنگامي كه جمعيت روي پل معروف به "هجوم" مي رسند گلوله اي به طرف پليس شليك مي كند.

 پليس عربستان هم كه كاملا در حال آماده باش بود به طرف جمعيت حمله مي كنند و تيراندازي مي شود، جمعيت سراسيمه به عقب بر مي گردند و جماعت زيادي كه بيشتر آنان خانم ها بودند زير دست و پا له مي شوند و از بين مي روند . نكته عجيب آن است كه تعدادي از افراد پليس عربستان هم در آن حادثه كشته مي شوند! چند سال پيش كه به اتفاق همسرم به حج عمره رفتيم، هتلي در آنجا بود به نام هتل "شهدا".

 وقتي درباره نام هتل پرسيديم ، به ما گفتند، اين شهدا در واقع افراد پليس عربستان اند كه در روز جمعه سياه در سال ١٣٦٦ كشته شدند. اين هتل را به نام آنان تاسيس كرده اند و درآمد آن را نيز به خانواده هاي آنان اختصاص مي دهند.

ما از كم و كيف حادثه و آنچه واقعا اتفاق افتاد با خبر نشديم ولي عادي شدن روابط ايران با رژيم سعودي كه در سال هاي بعداتفاق افتاد مي تواند دليلي بر اين موضوع باشد كه هر دو رژيم جمهوري اسلامي و عربستان سعودي از حضور و دخالت دستان مرموزي به غير از دو طرف درگير ، كه موجب شليك گلوله و ضرورت سركوب پليس شده است، آگاه شده اند!
...
عزت الله سحابی/ نيم قرن خاطره و تجربه- جلد دوم/
نظرات بینندگان