arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۹۲۳
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۱ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۰

پروژه ساخت سفارت جدید ایران در لندن متوقف شد

مسوولان شهرداری شهر لندن با تعهد و پایبندی به بحث تاثیر اجتماعی بود كه با توسل به پرنس چارلز او را متقاعد به صدور دستوری مبنی بر توقف ساخت جدید سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن كردند؛ دستوری كه بیشتر رنگ و بوی سیاسی داشت تا پایبندی به اصول تاثیر اجتماعی در لندن.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه اعتماد از متوقف شدن پروژه ساخت سفارت جدید ایران در لندن خبر داد و نوشت :

مسوولان شهرداری شهر لندن با تعهد و پایبندی به بحث تاثیر اجتماعی بود كه با توسل به پرنس چارلز او را متقاعد به صدور دستوری مبنی بر توقف ساخت جدید سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن كردند؛ دستوری كه بیشتر رنگ و بوی سیاسی داشت تا پایبندی به اصول تاثیر اجتماعی در لندن.

این روزنامه افزود : با فراگیر شدن اعتراض‌ها نسبت به طرح ساختمان جدید سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن بنای این ساختمان در یكی از مراكز تاریخی این شهر به دستور پرنس چارلز متوقف شد. مناقشه بر سر اجرای این پروژه كه توسط گروه معماری دانشگر طراحی شده است تحت عنوان
«The Prance and Persia» چندی پیش در سایت معماری World Architect News بازتاب یافت. ساكنان منطقه مركزی لندن كه این پروژه در آنجا واقع است ادعا می‌كنند طراحی معماری این ساختمان به محیط مجاور خود و طرح توسعه آن بی‌اعتنا است و موجب آشفتگی بصری فضای شهری آن منطقه شده است.

سفارتخانه جدید ایران، در مركز بافت تاریخی شهر لندن، در نبش خیابان كنسینگتون جنوبی واقع شده است و تنها چند قدم با موزه تاریخ ملی بریتانیا، تالار سلطنتی آلبرت (همسر ملكه ویكتوریا) و كلیسای تاریخی آگوستین قدیس فاصله دارد.

در این منطقه تاریخی، مجموعه عمارت مربوط به دوران سلطنت ملكه ویكتوریا و خانه‌های ردیفی مربوط به دوران جرج پنجم نیز واقع شده‌اند. از این نظر سایت مجموعه، موقعیتی ویژه و منحصر به فرد دارد. از این رو برنامه عملكردی آن بر محوریت كاربری فرهنگی، نمایشگاه هنر معاصر و مركز فرهنگی اسلامی برنامه‌ریزی شده است.

طرح این ساختمان از دو بخش شكل گرفته است. بخش نخست ساختمانی به ارتفاع شش طبقه كه حجم آن در زاویه چهارراه تنها در طبقه ششم ادامه یافته و سازه آن به زیبایی كنسول شده است. بخش دوم حجمی با دیوار‌های زاویه‌دار است كه به ارتفاع سه طبقه در زیر حجم اصلی قرار گرفته است. پوشش نمای خارجی آن سنگ مرمر سفید در نظر گرفته شده است. ساختمان شش طبقه حجم الماس شكلِ كنسول‌شده‌یی را به نمایش می‌گذارد كه بسیار چشمگیر

و برجسته است. بخش سه طبقه با رنگ زرد براق نورپردازی شده است. بخش بزرگ‌تر ساختمان اصلی سفارتخانه و حجم كوچك‌تر مركز فرهنگی مجموعه است. هر چند كه معترضان احداث ساختمانی مدرن در بافت تاریخی را دلیل اعتراض خود به ساخت این بنا اعلام كرده‌اند اما با دقت به بافت اطراف مجموعه و ساختمان‌های واقع در این خیابان، به نظر می‌رسد این اعتراض‌ها بیشتر رنگ و بوی سیاسی دارد تا حرفه‌یی. دكتر آرمین محسن دانشگر، معمار خوش‌ذوق ایرانی مقیم وین اتریش كه به همراه گروهش طراحی این پروژه را به انجام رسانده است، درباره این مناقشه می‌گوید: «من بر این باورم كه مشكل از طرح نیست، بلكه شاید مشكل عملكرد ساختمان به عنوان سفارتخانه باشد. حتی اگر ما فرم‌های موجود در همجواری‌های این سایت را تكرار می‌كردیم، باز هم این مناقشه به وجود می‌آمد.»

نظرات بینندگان