arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۹۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۵ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۵

اعتراض مهدوی‌کنی به احمدی‌نژاد بخاطر مناظره 88

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز می‌گوید بعد از صحبت‌های احمدی‌نژاد علیه ناطق نوری در مناظره‌های انتخابات 88، آیت‌الله مهدوی کنی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و حضوری و خصوصی به احمدی‌نژاد اعتراض کرد، اما این موضوع، رسانه‌ای نشد.

به گزارش انتخاب،  در ماه‌های اخیر عدم حضور چند ساله آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام ناطق نوری در جلسات تشکلی که خود از مؤسسین اصلی آن هستند، حرف‌ها و روایات زیادی را به دنبال داشت. از تاکید بر چرخش آن‌ها از مواضع اصولگرایی تا شایعات و گمانه‌زنی‌های چهره‌های مختلف، همه و همه، در فضای سیاسی و رسانه‌ای طرح شد.

آخرین اخبار نیز خبر از عدم ارسال دعوت‌نامه برای هاشمی رفسنجانی می‌داد که مورد تأیید حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز و نماینده اصولگرای سه دوره مجلس قرار گرفت. مصباحی مقدم در گفت‌وگو با جمهوریت اما اشارات دیگری از علل عدم حضور هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری در جلسات جامعه روحانیت مبارز دارد؛ روایت دلخوری جامعه روحانیت از هاشمی و دلخوری ناطق از جامعه روحانیت.

غلامرضا مصباحی مقدم در این گفت‌وگو درباره عدم حضور هاشمی رفسنجانی در جلسات جامعه روحانیت مبارز و اخبار اخیر مبنی بر عدم ارسال دعوتنامه برای وی گفت: اخیراً از من سؤالی شد که آیا کماکان برای ایشان دعوتنامه ارسال می‌شود، من نیز از آقای ناصحی، دبیر اجرایی سؤال پرسیدم که گفتند دعوتنامه مرتب برای اعضا می‌رود و من نیز همین مطلب را انعکاس دادم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در ادامه این مطلب افزود: دنبال این موضوع محمد هاشمی از دفتر ایشان پاسخ دادند که خیر، دعوتنامه‌ای برای حاج‌آقا ارسال نمی‌شود. پیگیری بیشتری کردم و دیدم گویا دعوتنامه ارسال نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: علت عدم ارسال دعوتنامه را جویا شدم، گفتند با توجه به زمان طولانی غیبت ایشان در جلسات، ارسال دعوتنامه را کار عبثی دیده‌اند.

مصباحی‌مقدم تصریح کرد: علی ای‌حال دعوتنامه برای ایشان از جلسه قبل ارسال شد، اگرچه عدم حضور ایشان در جلسات جامعه روحانیت مبارز ربطی به عدم ارسال دعوتنامه نداشته است.

ناطق به سمت اصلاح‌طلبان نرفته است

نماینده مردم تهران در مجلس نهم در ادامه این گفت‌وگو تاکید کرد: آقای هاشمی بعد از انتخابات سال 84 چرخشی به سمت اصلاح‌طلبان داشتند اما آقای ناطق نوری موضعی کاملا متفاوت دارند و ایشان چرخشی به سمت اصلاح‌طلبان نداشتند.

وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان در گذشته نسبت به ایشان بسیار بد عمل کردند و سرمقاله‌های صبح آزادگان و سرمقاله‌های اکبر گنجی با محتوای عالیجناب سرخپوش درباره ایشان بسیار توهین‌آمیز بود و آقای هاشمی هم از این مسأله بسیار رنجیده خاطر بود، به همین علت هم ما بسیار تعجب کردیم در انتخابات سال 84 آقای هاشمی کاندیدا شد و آن‌ها حمایت کردند و در واقع چرخشی از ناحیه آن‌ها به آقای هاشمی شد و ایشان نیز از این چرخش حمایت کرد و از آن پس کفه حمایت اصلاح‌طلبان سنگین شد.

دلایل عدم حمایت جامعه روحانیت مبارز از هاشمی در انتخابات 84

مصباحی مقدم در تشریح مواضع جامعه روحانیت مبارز در قبال هاشمی رفسنجانی در سال 84 و بعد از آن گفت: در دور اول انتخابات 84 ، جامعه روحانیت مبارز رسما از ایشان حمایت و دور دوم سکوت کرد، علت سکوت هم رفتارهای انتخاباتی حامیان ایشان بود.

وی ادامه داد: خاطرم هست دور اول بین هاشمی و احمدی‌نژاد رأی‌گیری کردیم و آقای هاشمی رأی قاطعی آوردند - با اینکه برای اعلام حمایت نیازمند رأی دوسوم بودیم - و در پی این رأی قاطع اعلام کردیم که جامعه روحانیت از آقای هاشمی حمایت می‌کند.

مصباحی مقدم درباره دور دوم انتخابات سال 84 گفت: در انتخابات دوره دوم ستادهای ایشان رفتارهایی نشان دادند که هیچ در شأن ایشان نبود و البته خلاف انتظار ما نیز بود، دختران جوانی که به سینه خود هاشمی 2005 نوشته و در محل ستادهای ایشان رقص و پایکوبی داشتند.

وی در این خصوص ادامه داد: یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز که در دور اول بسیار داغ از ایشان حمایت کرده بود برای دور دوم اعلام کرد که دیگر حمایت نمی کند، علت را جویا شدم گفتند یکی از شب های تبلیغات به تماشای تبلیغات رفته و از نزدیک مسائلی را در ستاد انتخاباتی فرشته دیده است.

مصباحی مقدم در خصوص این موضوع خاطرنشان کرد: آقای مهدوی هم در دوره دوم از نوع رفتار آقای هاشمی و طرفداران ایشان رنجیده خاطر بود و همین موجب شد که به اکثریت نسبی در حمایت از ایشان نرسیم و البته از آقای احمدی نژاد هم حمایت نکردیم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: از این به بعد هم آقای هاشمی در جلسات ما شرکت نکردند و ما هم انگیزه قوی و لازم برای رفتن به دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تشکیل جلسه در آنجا را پیدا نکردیم

وی درباره علت عدم حضور ناطق نوری در جلسات جامعه روحانیت مبارز گفت: در مورد آقای ناطق نوری البته موضوع متفاوت است؛ فقط قهر خودش بود.

مصباحی مقدم در این خصوص ادامه داد: در مناظرات انتخاباتی سال 88 نسبت به ایشان بی‌حرمتی شد و ایشان انتظار داشت جامعه روحانیت مبارز نسبت به این مساله یک واکنش جدی نشان دهد و در پی عدم تحقق این انتظار، ایشان رنجیده خاطر شد .

تذکر آیت‌الله مهدوی‌کنی به احمدی‌نژاد درباره مناظره‌های 88

مصباحی مقدم درباره این موضوع تاکید کرد: به صورت خصوصی آیت‌الله مهدوی کنی نسبت به این واکنش‌ها و رفتارها در نخستین جلسه واکنش نشان داد؛ حضوری و خصوصی هم به ایشان اعتراض کردند، اما بازتاب عمومی پیدا نکرد.

وی در پاسخ به اینکه "چرا این تذکر هرگز رسانه‌ای نشد؟" گفت: شاید علتش این بود که اگر واکنش رسمی و عمومی اینچنینی نشان داده می‌شد، بر نتیجه انتخابات اثرگذار می‌شد.

جامعتین کارکرد و نگاه ویژه‌ای به موضوع"مصباح، ضلع سوم جامعتین" ندارد

مصباحی مقدم در خصوص اظهارات عضو شورای مرکزی حزب موتلفه مبنی بر این که آیت الله مصباح می تواند به عنوان ضلع سوم جامعتین باشد گفت: این دیدگاه و برداشت شخصی ایشان است.

وی در مورد این که آیا در جامعتین کارکرد ویژه ای در خصوص این موضوع دیده می شود تاکید کرد: جامعتین کارکرد و نگاه ویژه ای به "مصباح به عنوان ضلع سوم جامعتین" ندارد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه بنای ما بر تشکل است و نه افراد، خاطر نشان کرد: این مثلث از جانب جامعتین هیچگاه ترسیم و تایید نشد.

حضور جبهه پایداری در ائتلاف ، ترکیب لیست را تحت تاثیر قرار داد/ مطمئن بودیم اصولگرایان رای نمی آورند

مصباحی مقدم در ارزیابی از لیست ائتلاف اصولگرایان در انتخابات مجلس گذشته و تاثیر حضور جبهه پایداری در ائتلاف بر ترکیب لیست اصولگرایان گفت: به هر حال حضور جبهه پایداری در ائتلاف ترکیب لیست را تحت تاثیر قرار داد و مطمئن بودیم لیست رای نمی آورد اما اصل ائتلاف برای ما مهم بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این نگاه ائتلاف منطبق بر دیدگاه همیشگی جبهه پایداری مبنی بر "انتخاب اصلح بدون توجه به رای آوری" بوده است، گفت: معنا این نیست که هیچگاه تکلیف را مبنای اصولی قرار نمی دهیم بلکه در معرفی افراد تکلیف مبنای ما است هم میزان رای آوری را لحاظ می‌کنیم.

مصباحی مقدم خاطر نشان کرد: اگر به ائتلاف نمی رسیدیم نتیجه انتخابات بهتر از این نمی شد در آن شرایط هم دو لیست منتشر می شد و اصلاح طلبان با یک لیست به میدان می‌آمدند، اما بدون شک ترکیب لیست اگر متفاوت بود اثر متفاوتی می گذاشت اما لزوما نتیجه این نبود که لیست اصولگرایان به صورت قطعی رای بیاورد.

نظر جبهه پایداری درباره ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات مجلس

مصباحی مقدم درباره ائتلاف اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم گفت: برخی به دنبال این بودند که جامعتین را به عنوان مرجع نظر اصلی و نهایی در جریان اصولگرایی در انتخابات کنار بگذارند و از درون جریان اصولگرایی این خط را تعقیب می‌کردند؛ البته جبهه پایداری و برخی تشکل‌های دیگر.

مصباحی مقدم در خصوص اظهارات عضو شورای مرکزی موتلفه مبنی بر اینکه "مؤتلفه پایداری را راضی به حضور در ائتلاف و عدم ارائه لیست جداگانه کرد" و نیز اصرار موتلفه به حضور آن‌ها در ائتلاف گفت: در حال حاضر موضع موتلفه برای انتخابات ریاست جمهوری این نیست بلکه موضع آن‌ها مجور قرار دادن جامعه روحانیت و احیاناً جامعتین است.

امیدواریم احمدی‌نژاد کاندیدا نشود؛ اگر شد وظایفی داریم

این نماینده مجالس هفتم تا نهم، درباره حضور احمدی‌نژاد در عرصه انتخابات ریاست جمهوری 96 گفت: امیدوارم ورود ایشان جدی نباشد اگر ورود ایشان جدی شد، وظیفه‌ای داریم که انجام می‌دهیم.

وی در خصوص نگرانی‌های جریان اصولگرایی درباره جبهه پایداری برای حمایت از احمدی‌نژاد در دقیقه آخر و بر هم زدن بازی اتحاد اصولگرایان تصریح کرد: ما این امکان را نفی نمی‌کنیم و احتمال را می‌دهیم.

مصباحی مقدم درباره ادعای احمدی‌نژاد مبنی بر بی‌نیازی از حمایت اصولگرایان چه در انتخابات‌های 84 و 88 و احیاناً انتخابات‌های آتی گفت: ایشان می‌گویند حمایت اصولگرایان را لازم نداشته و ندارند، این حرف ادعا بود و ما قبول نداریم.

احتمال حمایت جامعه روحانیت مبارز از روحانی منتفی نیست

مصباحی مقدم درباره اظهارات متناقض از جامعه روحانیت مبارز درباره حمایت از روحانی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو گفت: آیت‌الله موحدی کرمانی در اظهارات خود مطرح کردند که حمایت از آقای روحانی بعید است، اما صد درصد موضوع رد نشده است.

وی تاکید کرد: هنوز در این خصوص وارد مصادیق نشده‌ایم و نمی‌توان با قطعیت در مورد امکان یا عدم امکان حمایت از ایشان صحبت کرد.

احتمالا روحانی دو دوره‌ای است

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در خصوص حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی تاکید کرد: اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز حمایت از روحانی ندارند.

وی درباره احتمال کاندیداتوری عارف نیز تصریح کرد: عارف کاندیدا نمی‌شود و اگر قرار باشد به رقابت با روحانی بپردازد، به طور قطع این کار را نخواهد کرد.

مصباحی مقدم در پیش‌بینی دو دوره‌ای بودن دولت روحانی، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد دولت روحانی دو دوره‌ای است اما این موضوع بیشتر به عملکرد یک سال آتی برمی‌گردد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در ارزیابی از نوسان رای روحانی نسبت به 4 سال گذشته گفت: رأی ایشان در این مدت نوسان داشته است، شرایطی بعد از انتخابات موقعیت ایشان بهتر شد اما دو مرتبه و بعد از مساله ناکامی‌هایی که در برجام پدید آمد و از نظر میدان صحنه عمل و آثار و عملکرد شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که مقداری برای امید به رأی‌آوری ایشان در دوره بعد کاهش داشته است.

روایت مصباحی مقدم از جایگاه جامعتین در انتخابات 92

مصباحی مقدم درباره وضعیت جریان اصولگرایی برای انتخابات ریاست جمهوری آتی گفت: دو انتخابات اخیر تجربه خوبی بود از این جهت که کار جمعی نکردن تا چه اندازه زیان‌بار است.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم افزود: در سال 92 کار جمعی نشد، البته کار جمعی در حال انجام بود که به میدان آمدن ناگهانی برخی چهره های اصولگرا بدون هماهنگی اجازه نداد. کار جمعی به ثمر برسد.

مصباحی مقدم ادامه داد: در ابتدا موضع اول جامعتین این بود با جمع‌بندی به یک کاندیدا برسیم اما ناگهان چهره‌ها بدون هماهنگی کاندیدا شدند و گفتند ائتلافی تشکیل می‌دهند و در زمان لازم به نفع چهره اول در نظرسنجی کنار می‌روند اما  به ائتلافی که خود تشکیل داده بودند نیز پایبند نماندند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: هیچ تضمینی برای عدم تکرار این اشتباه وجود ندارد ، فقط این تجربه می‌تواند درسی باشد که منفرد به میدان نیایند
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان