arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۹۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۵

افزایش پسران و دختران ازدواج نکرده، نشانه نقص جامعه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«تعداد پسران و دختران بدون همسر هرچه بیشتر شود، علامت نقص اجتماعی است و هر چه کمتر باشد، علامت کمال جامعه و التزام به اخلاق اسلامی است.»

 آیت‌الله صافی گلپایگانی، این استاد برجسته حوزه به مناسبت اول ذیحجه، سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) نوشتاری درباره ازدواج و تشکیل خانواده ارائه کرده که در متن آن‌ آمده است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی: «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً»

سالروز مصاهرت رحمانی

با تقدیم عرض تبریک سال ‌روز ازدواج ملکوتی و پیوند قدّوسی بانوی بانوان جهان و سیده نساء عالمیان حضرت فاطمه زهرا عصمة الله الکبری با حضرت خلیفة الله العظمی امیرالمؤمنین صلوات الله و سلامه علیهما به پیشگاه اقدس ذخیرة الله و بقیّته مولانا المهدی ارواح العالمین له الفدا، این آیات شریفه را که بیان تجلیل و تکریم ذات مقدّس ربوبیت و الوهیت عزّ اسمه از این مصاهرت رحمانی و ربّانی است به همه برادران و خواهران ایمانی با شادباش‌ های مشحون به معانی ولائی هدیه می ‌نمایم:

«هُوَ الَّذی خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً وَ کانَ رَبُّکَ قَدیراً» و «مَرَجَ‌ الْبَحْرَیْنِ‌ یَلْتَقِیانِ‌ بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ»

هشدار به آنان که می‌توانند

و سپس فرصت را غنیمت شمرده، به همگان، به همه خانواده‌ ها، به همه پدران و مادران، به همه جوانان عزیز پسران و دختران و به همه کسانی که می ‌توانند به این هشداری که به عرض می ‌رسانم پاسخ مثبت بدهند، ‌به نویسندگان، به روزنامه ‌نگاران، به گویندگان و وعّاظ و کسانی که می ‌توانند نسل حاضر را هدایت نمایند، به آنان که با کمک ‌های اقتصادی و مادّی توان اقدام و فداکاری دارند هشدار می‌دهم که پدیده بی‌رغبتی جوانان دختر و پسر به ازدواج، صیانت جامعه، عزّت و اخلاق جامعه، بنیاد مقدّس خانواده و عائله و آسایش روحی جوانان را تهدید می ‌نماید.

کمرنگ ‌شدن سنّت ازدواج، علامت نقص جامعه

سنّتی که در اسلام تا حدّی بر آن تأکید شده است که رسول اکرم صلّی‌الله علیه و آله در شأن و قدر آن می ‌فرماید: «النِّکَاحُ‌ سُنَّتِی‌ فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی» ‌ باید در جامعه اسلامی مورد تشویق و ترویج باشد.

این همه جوان پسر و دختر بی ‌همسر، مناسب شأن و اخلاق اسلامی نیست. پسران و دختران بدون همسر هر چه بیشتر شود، علامت نقص اجتماعی است و هر چه کمتر باشد، علامت کمال جامعه و التزام به اخلاق اسلامی است.

نامه‌های بسیاری از این جوانان به ما می ‌رسد که بسیار ناراحت ‌کننده است. غریزه جنسی از قوی ‌ترین غزائر است و باید به آن پاسخ داده شود.

والدین مسئول هستند

پدران و مادران مسئولند. برنامه‌ ها را باید آسان گرفت، شرایط باید در کمال اختصار باشد. در روایات است که اگر به کسی که دین و اخلاق او پسندیده باشد و به خواستگاری آمد و به عبارت دیگر کفو بود، جواب نفی بدهید، معرض فتنه و فساد بزرگ در زمین است. از عبادات بسیار بزرگ، سعی در ازدواج پسر و دختر و بنیادسازی و تشکیل عائله است که این کار خدمت به امنیّت جامعه می ‌باشد.

رویگردانی از ازدواج، فاجعه‌ای خطرناک

اینجانب با اطّلاعاتی که دارم این رویگردانی از ازدواج را بسیار خطرناک می ‌دانم. در اسلام، سعادت جوان، ‌سعادت خانواده، ‌سعادت پسر و دختر در این است که این سنّت حسنه را به تأخیر نیندازند و از این همه مصالح، منافع و دفع مفاسد چشم ‌پوشی نکنند.

این کم نیست و خیلی بالا و با معنی است که می ‌فرماید: «هر کس ازدواج کند، نصف دین یا دو ثلث دین خود را مالک شده است

اولیاء دین، بزرگان، مصلحان و خیرخواهان عالم بشریّت که این همه سفارش به افراد نموده ‌اند اهمّیت موضوع را در نظر داشته ‌اند. همسرداری، دین و ایمان و اخلاق انسان را بیمه می ‌نماید و نشاط ‌بخش و آرامش ‌آفرین است.

توصیه به والدین

به پدران و مادران توصیه می‌ کنم که با فرزندان خود همراهی کنید. روی سلیقه ‌های شخصی خودتان موجب تأخیر این برنامه سرنوشت ‌ساز نشوید. مسئول تأخیر ازدواج فرزندان - که گاه موجب محرومیّت آنها می ‌شود- نشوید.

تشریفات زائد را کنار بگذارید و مهریّه ‌ها را مناسب قرار دهید و همه با توکّل و اعتماد به خداوند متعال اقدام نمایید که ان ‌شاء‌الله تعالی جامعه‌ ای با نشاط، شاداب و مطابق دستورات اسلامی داشته باشیم
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان