arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۰۱۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۷ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۰

فارس: پدیده نوظهور خیابان گردی در قم/ عقب نیفتادن از مد روز با پیاده روی در قم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان "پدیده نوظهور خیابان گردی در قم" ، بدون اشاره به عدم وجود تفریح سالم برای جوانان قمی نوشت: ای كاش هر چند متر یكی از این ماموران ایستاده بود تا خیابانی كه اسم اصلی آن شهداست و روزی در این خیابان برای پیروزی انقلاب خون جوانان دیروز به زمین ریخته شده، توسط جوانان امروز به صفاییه تبدیل نشود.

در این گزارش آمده است:

از قم، عبور هرروزه در بعضی خیابان‌ها و مكان‌های ویژه شهر امروز تبدیل به جزء لاینفك زندگی برخی جوانان شده است، اما این پدیده نوظهور توانسته است به خوبی در میان جوانان جا باز كند و مورد استقبال آنها قرار بگیرد.

با نزدیك شدن به فصل تابستان و تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و طولانی تر شدن روزها به نظر می‌رسد كه به جمع افرادی كه در ایام تابستان كاری جز وجب كردن سنگ فرش برخی خیابان‌های شهر ندارند افزوده شود.

در شهر قم یكی از مكان‌هایی كه بسیاری از جوانان را هر روزه و در تمام روزهای سال به خود جذب می‌كند خیابانی در مركز شهر با عنوان خیابان شهداست كه در اذهان بسیاری از جوانان با عنوان صفائیه بسیار شناخته شده است.

این خیابان امروزه توانسته است بسیاری از جوانان را به هوای ساعتی خوشگذارنی مجانی و اوقات فراغتی كه هیچ نقشه‌ای برای گذرانش ندارند به سمت خوذ جذب كند و آنچنان شهرتی را به دست بیاورد.

اگر یك جفت پای سالم و اوقات فراغتی بدون نقشه داشته باشید و چندروزی را در این خیابان عبور و مرور كنید و از میدان جانبازان تا چهار راه شهدا بروید متوجه خواهید شد كه قشر كثیری از افرادی كه در این خیابان عبور می‌كنند، بخشی از اوقات فراغت روزانه و یا دست كم هفتگی خود را برای پرسه زدن در این خیابان كنار گذاشته‌اند.

وقتی از بعضی از این افراد در خصوص دلیل این عادت روزانه سئوال می‌شود، می‌گویند در این روزگار برای هركاری باید پول بدهی اما صفائیه گردی با جیب خالی هیچگونه ناسازگاری ندارد، وقتی از كسانی كه مدت‌های مدیدی است در این خیابان رفت وآمد دارند سؤال می‌شود در توجیه این اقدام خود دلیل دیگری هم اضافه می‌كنند، آنها می‌گویند پیاده روی یكی از ورزش‌های مهم و بسیار موثر در سلامتی است و با توجه به اینكه تفریح بدون خرج و سالمی است نسبت به این كار اقدام می‌كنیم.

* استفاده از فناوری در كنار پیاده روی
در كنار پیاده‌روی در این خیابان برخی جوانان نیز اقدام به استفاده از فناوری‌های روز می‌كنند، اگر كمی كنجكاو شوید، می‌بینیند كه چند نفر در اطراف شما بلوتوث خود را روشن گذاشته‌اند و متوجه می‌شوید كه جوانان صفائیه گرد چندان با فناوری هم بیگانه نیستند و از بس به فناوری بلوتوث علاقه دارند، تمام تلاش خود را به كار بسته‌اند تا از همه قابلیت‌های گوشی تلفن همراه خود در راستای ارتباط با دیگر صفائیه گردان استفاده كنند، باید اعتراف كرد كه بلوتوث روشن امروز به یكی از تاكتیك‌های صفائیه گردها تبدیل شده است كه آنها را با موجی از فیلم‌ها، عكس‌ها و اطلاعاتی كه این وسط میان صفائیه گردها رد و بدل می‌شود، مواجه می‌كند تا دست خالی صفائیه را ترك نكنند و جالب اینكه كمتر بلوتوث روشنی در این خیابان است كه شماره تلفن همراهش را در نامگذاری بلوتوث تلفن همراهش استفاده نكرده باشد.

* عقب نیفتادن از مد روز با پیاده روی در صفائیه
اگر بگوییم كسی از میان افرادی كه مدام در خیابان صفائیه پرسه می‌زنند وجود دارد كه با مدهای روز آشنایی چندانی ندارد و یا به آنها اهمیتی نداده و مخالف هرگونه مد و مدگرایی است، بعید به نظر می‌رسد كه این شخص بعد از مدت كوتاهی به سمت و سوی مدگرایی حركت نكند، چرا كه ناچار است در حین عبور و مرور در این خیابان آخرین مدل‌ها و مد روز را كه توسط برخی دیگر از صفائیه گردان عرضه می‌شود را ببیند و این امری بدیهی است چرا كه چشم بسته درخیابان شلوغی چون صفائیه عبور و مرور محال است.

البته نباید فراموش كرد كه با عبور در این خیابان با تمام آزادی‌هایی كه دیده می‌شود مامورینی هم دیده می‌شوند كه از آنها با عنوان پلیس امنیت اخلاقی یاد می‌شود و اگر رفتار برخی از صفائیه گردها را زیر نظر داشته باشید، متوجه تغییر رفتار آنها در هنگام عبور از این زحمتكشان خواهید شد، ای كاش هر چند متر یكی از این ماموران ایستاده بود تا خیابانی كه اسم اصلی آن شهداست و روزی در این خیابان برای پیروزی انقلاب خون جوانان دیروز به زمین ریخته شده، توسط جوانان امروز به صفاییه تبدیل نشود.

بعضی اوقات دیده شدن ماشینی سبز و سفید رنگ با شیشه‌های دودی و یا افرادی با لباس سبز موجب می‌شود كه برخی صفائیه گردها از ادامه مسیر با فرد و یا افرادی كه در كنارشان در این خیابان در حال حركت هستند، خودداری كنند و یا از نزدیك شدن به برخی دیگر از صفائیه گردها برای بالارفتن آمار دوستان و آشنایان خود اجتناب كنند كه این امر هم در نوع خود جالب توجه است.

* ما مخترع هستیم
اظهارات برخی از افراد در این خیابان در نوع خود بسیار شنیدنی است، وقتی از سینا 23 ساله در خصوص دلیل حضور هرروزه‌اش در خیابان صفائیه می‌پرسم، می‌گوید: روی پیشانی نسل ما نوشته شده نسل تا لنگ ظهر بخواب، نسل غرق شده در اینترنت، MMS ،SMS و نسلی كه كشته و مرده بازی‌های رایانه است.
وی با بیان اینكه بین همه اتیكت‌هایی كه به حق و یا ناروا به نسل سومی‌ها سنجاق می‌كنند، افتخار اختراع «خیابان گردی» هم به پای ما نوشته شده است، بیان می‌كند: این كار كم هزینه ترین تفریح نسل ماست.

* خیابان گردی زمینه بسیاری از آسیب‌ها را هموار می‌كند
علی احمدی یكی از اساتید جامعه شناسی در این خصوص می‌گوید، فقدان برنامه‌ریزی صحیح برای مدیریت اوقات فراغت و كمبود مراكز و اماكن تفریحی یا پیش‌بینی نشدن برنامه‌هایی كه ظرفیت جذب این قشر از جامعه را داشته باشد، تبعاتی دارد كه مسیرغنی سازی اوقات فراغت و ارتقای كیفیت این زمان ارزشمند را تغییر می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: خیابان گردی در كشور ما از دل زندگی مدرن شهری و به سبب همین كمبود اماكن تفریحی بیرون آمده است.

این جامعه شناس می‌افزاید: این پدیده از حدود یك دهه پیش رفته رفته جای خود را به عنوان یك تفریح در میان جوانان بازكرد، تفریحی كه جدا از هدر رفتن وقت و انرژی مثبتی كه می‌تواند صرف تولید شود، زمینه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را هموار می‌كند.

* ضرورت مدیریت اوقات فراغت و بازیابی الگوهای فرهنگی
اما دراین میان برای تفكیك اوقات فراغت از پدیده نوین خیابان گردی و پرسه زدن در خیابان‌ها كه در شهر قم همان صفائیه گردی می‌توان نامگذاری كرد، به نظر می‌رسد ضروری است ابتدا جوانان درك درستی از نیازهای اجتماعی خود داشته باشند و به بیان این خواسته‌ها درچارچوب فرهنگ اجتماع بپردازند و سپس متولیان رسیدگی به امور جوانان با برنامه‌ریزی دقیق، صحیح و مبتنی بر نیازهای واقعی جوانان، مدیریت اوقات فراغت آنان را برعهده بگیرند و به بازیابی الگوهای فرهنگی در این زمینه بپردازند تا نه وقتی هدر رود و نه پرسه زدن در خیابان‌ها تفریح تلقی شود و نه شاخص توسعه یافتگی براساس چگونگی گذران اوقات فراغت زیر سوال رود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
PORTUGAL
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۹
2
6
بگیرید ، بندازینشون تو زندون آب خنک بخورند تا دیگه تو خیابان شهدا ی قم صفاییه نکنند !!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
راست مي گه اين قرتي بازيا چيه به جاي حضور در حسينيه ها و امامزاده ها و زيارت اهل قبور و حرم خانوم و مسجد آقا ميان تفريح اگه من جاي مسئولين بودم براي حل اساسي اين مشكل حرم رو توسعه مي دادم تا كل خيابون صفائيه(استغفرالله شهدا) رو بگيره اون موقع به جاي خيابون گردي جوونا ميرن عبادت ميكنن مشكلات ما هم ريشه اي حل ميشه
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
2
6
حالا چون در آن خیابان شهید داده اند حق تفریح و رفت و آمد در آن خیابان را ندارند؟! اگر با خیابان گردی مخالفید ورزشگاه و سینما و پارک و مراکز تفریحی برایشان بسازید
نظرات بینندگان