پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئيس كل بيمه مركزي با اشاره به تصويب قانون ۶۶ ماده اي بيمه شخص ثالث از پرداخت خسارت بدون كروكي توسط شركتهاي بيمه تا سقف ۶ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان خبر داد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل بيمه مركزي، عبدالناصر همتي در برنامه" تيتر امشب "شنبه مورخ ۲۰ شهريور كه از شبكه خبر پخش شد در خصوص بررسي چالشهاي صنعت بيمه كشور گفت: همه پوشش هاي بيمه اي كه در كشور ارائه مي شود قابل استفاده براي مردم هستند ولي بيمه شخص ثالث از مهمترين بيمه هاي كشور است كه به همراه ساير بيمه هاي اتومبيل سهم حدود ۵۰ درصدي از نظام بيمه اي كشور را به خود اختصاص داده است.
رئيس كل بيمه مركزي تصريح كرد: رانندگان ميتوانند تا سقف ۶ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان بدون كروكي و گزارش پليس از خدمات بيمه شخص ثالث در بخش خسارتهاي مالي استفاده كنند .
رييس كل بيمه مركزي افزود: جلوگيري از هدر رفتن وقت ديگران يكي از مزيت هاي كروكي نكشيدن در تصادفات با مبالغ پايين است. البته لازمه اش توافق دو طرف تصادف ميباشد.
متأسفانه رشته شخص ثالث جزو رشته هاي زيانده صنعت بيمه است و علت اصلي آن عدم تطبيق تعهدات با حق بيمه هاست بنحوي كه طي چند سال گذشته رشد تعهدات كه بر مبناي ديات ميباشد، بيش از رشد حق بيمه بوده است. با اين حال شركت هاي بيمه تمام تلاش خود را به عمل ميآورند تا به بهترين نحو خدمت رساني كرده و خسارت هاي متعلقه به مردم را پرداخت كنند.
همتي در بخش ديگر سخنان خود گفت: ۳۴ درصد خسارت هاي صنعت بيمه در ۴ ماه اول امسال در زمينه بيمه تكميلي درمان پرداخت شده كه اين امر به دليل افزايش تعرفه هاي پزشكي بوده است كه اين امر يكي از چالش هاي مهم صنعت بيمه ميباشد.
رئيس كل بيمه مركزي گفت: طبق قانون جديد پيشبيني شده است افرادي كه رانندگي پرخطر انجام ميدهند و تخلفات رانندگيشان در سامانه راهنمايي و رانندگي ثبت ميشود نرخ بيمه بالاتري در بيمه شخص ثالث پرداخت كنند كه آيين نامه آن در حال تدوين ميباشد.
وي در ادامه از راهنمايي و رانندگي خواست تا امكان دسترسي شركت هاي بيمه را به سامانه اطلاعات و تخلفات وسايل نقليه فراهم كند.
وي افزود: شركت هاي بيمه سالانه بخشي از حق بيمه دريافتي شخص ثالث را به راهنمايي و رانندگي ناجا ميپردازند تا در امور منجر به كاهش تصادفات هزينه شود. خودروسازان وظيفه دارند تا خودرو را با كيفيتي قابل قبول در اختيار مصرف كننده قرار دهند. حال چنانچه عيب ذاتي وسيله نقليه يا نقص راه در وقوع تصادف موثر تشخيص داده شود به نسبت درجه تقصير مسببان ذيربط مسئول بوده و بايد خسارت را پرداخت كنند.
همتي افزود: موضوع مهم ديگر بحث نظارت است، اگر بيمه توسعه با مشكل ورشكستگي روبرو شد قطعا به دليل عدم نظارت كافي بوده است، بيمه توسعه حدود ۹۰۰ ميليارد تومان به زيانديدگان بيمه شخص ثالث بدهكار است كه تاكنون ۵۰۰ ميليارد از اين مبلغ توسط بيمه ايران و بيمه مركزي پرداخت شده و را پرداخته و به زودي ۱۴۰ ميليارد تومان از مابقي بدهي را هم با انتقال املاك صاحبان شركت ميپردازيم و پيگير هستيم در آينده نزديك تمامي اين خسارت ها پرداخت شود.
رييس كل بيمه مركزي ادامه داد: سيستم نظارتي و رقابتي در بازار بيمه بايد به صورت يكپارچه ديده شود، نظامات مالي، كنترل و نظارت آن نيز بايد دقيق و منسجم باشد كه اين امر در كشور ما تا حدودي دشوار است و بايد يكسري حداقل ها از جمله اخلاق حرفه اي در شركت هاي بيمه نهادينه شود، ما خوشحال ميشويم نمايندگان مجلس ابزارهاي نظارتي بيشتري را در اختيار بيمه مركزي قرار دهند و بسترهاي قانوني مورد نياز جهت اعمال نظارت بهتر حاكميت را فراهم نمايند.
همتي با اشاره به افت قيمت خودروها در تصادفات و تحت پوشش قرار گرفتن اين موضوع در بيمه ها گفت: در بيمه شخص ثالث علاوه بر خسارتهاي بدني، خسارتهاي مالي كه به اتومبيل وارد مي شود، پرداخت ميشود و كاهش ارزش ماشين مسئله اي است كه در قانون به آن اشاره اي نشده است و اين موضوع بايد در چارچوب بيمه بدنه مورد بررسي قرار گيرد .
وي با انتقاد از نحوه و پروسه حذف نظام تعرفه در بيمه تاكيد كرد: ما تعرفه ها را بدون تمهيدات لازم نظارتي حذف كرديم، تعرفه ها حذف شد و در مقابل ارائه نرخ هاي غيرفني و تقلب ها افزايش يافت. در حالي كه اول بايد نظارت مالي قوت بگيرد و بعد تعرفه ها حذف شود
همتي اظهار كرد: سهم بيمه عمر در كشور ما تنها ۱۳ درصد است در حالي كه اين ميزان در دنيا سهمي بيش از ۶۰ درصد دارد، مردم بايد بدانند كه بيمه عمر هزينه نيست بلكه يك ضرورت است و خانواده ها بايد به اين نتيجه برسند كه بيمه عمر براي آنها در اولويت قرار گيرد، چرا كه آينده همراه با اطمينان به ارمغان مي آورد.
او ادامه داد:. اعتقاد راسخ دارم، صنعت بيمه با قدرت بيشتري در اختيار مردم خواهد بود و اين مژده من به مردم عزيز است.
او تاكيد كرد: بيمه در كشور ما راه زيادي براي توسعه دارد و همه از جمله صدا و سيما بايد بيشتر فرهنگسازي كنند و البته شركتهاي بيمه هم بايد خسارت ها را با سرعت و دقت بررسي و به موقع پرداخت كنند، ميزان نفوذ بيمه در بين ايرانيان به حدود ۲ درصد رسيده است كه اگر ما بتوانيم بيمه عمر را گسترش داده و و آن را در بين خانواده ها نهادينه كنيم افزايش اين رقم براحتي قابل حصول است.