arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۲۵۸۲
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۸ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵

تمرکز بر اهداف توسعه پایدار در مجمع عمومی سازمان ملل

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مجمع عمومی سازمان ملل با تمرکز بر تضمین اجرای اهداف توسعه جهانی جدید که سال گذشته توسط 193 عضو این سازمان تصویب شد، هفتاد و یکمین نشست خود را آغاز کرد.

به گزارش انتخاب، پیتر تامسون، رئیس جدید مجمع عمومی سازمان ملل در آغاز نشست پس از ادای سوگند برای مسئولیت جدید گفت:  هفتادمین نشست مجمع بنیانگذار اهداف توسعه پایدار بود و به منظور حفظ یکپارچگی، هفتاد و یکمین نشست باید سالی باشد که ما پیشبرد اجرای تمامی اهداف توسعه را در آن بررسی کنیم.

تامسون که پیش از انتخابات به عنوان رئیس مجمع، نماینده دائمی فیجی در سازمان ملل بود، در ادامه محور هفتاد و یکمین نشست مجمع را "اهداف توسعه پایدار: تلاشی جهانی برای تغییر جهان ما" اعلام کرد.

در ژانویه سال جاری میلادی، اهداف 17گانه توسعه پایداری که دسامبر سال گذشته از سوی رهبران جهان تصویب شده بود به صورت رسمی عملی شد.

براساس این برنامه طی 15 سال آتی کشورها با هدف دستیابی به این اهداف اقدامات خود را برای پایان دادن به فقر، مبارزه با نابرابری و مقابله با تغییرات آب‌وهوایی متمرکز و تلاش می‌کنند تا هیچ کشوری از این برنامه عقب نماند.

رئیس جدید مجمع عمومی سازمان ملل همچنین خاطرنشان کرد، تبدیل شدن دستورالعمل‌ سال 2030 توسعه پایدار به یک روند ملی باعث امیدواری است اما "اشتباه نکنید، بخش بزرگی از انسان‌ها هنوز باید از این دستورالعمل اطلاع یابند. هنوز با اجرای این اهداف فاصله وجود دارد؛ اهدافی که اگر اجرا شوند به فقر پایان می‌دهند و فضایی پایدار و امن برای بشر در زمین ایجاد می‌کند."

تامسون در ادامه از این نشست به عنوان یک نشست ویژه یاد و با اشاره به تغییر دبیرکل سازمان ملل تشریح کرد: به عنوان رئیس مجمع عمومی خود را وقف تسهیل دوران انتقالی خواهم کرد و هر زمانی برای کمک به دبیرکل آتی آماده خواهم بود.

وی همچنین متعهد شد تا همکاری و روابط میان ارگان‌های مختلف سازمان ملل را تقویت کرده و به برگزاری نشست‌های منظم با دبیرکل، رئیس شورای امنیت و رئیس شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل ادامه دهد و گزارشی از این دیدارها در اختیار اعضای دیگر قرار دهد.

علاوه بر این تامسون متعد شد تا شفافیت مالی را به طور کلی در سازمان ملل رعایت کند.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل همچنین تاکید کرد، گروهش برای یافتن روش‌های جدید برای حل درگیری‌های گسترده، از بین بردن اقدامات فجیع تروریسم جهانی، مدیریت بهتر موج مهاجرت و پناهجویان و پایان دادن به بسیاری از بحران‌های بشری تلاش خواهد کرد.

تامسون در بخش دیگری از سخنانش ارتباط میان توسعه پایدار، صلح و امنیت و حقوق بشر را از هر زمانی آشکارتر دانست و به نشست‌های هفته آینده درباره جنبش عظیم پناهجویان و مهاجران اشاره کرد: من از شواهدی که نشان دهنده فقدان گسترده همدلی در قبال مهاجران است، متاسفم؛ مهاجرانی که بسیاری از آنها از جنگ، ظلم یا تغییرات هوایی می‌گریزند. وقت آن رسیده تا این فضای ناسازگاری را رد کنیم و براساس انسانیتی مشترک پاسخی مناسب به این بحران دهیم.

در حوزه صلح و امنیت، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل خاطر نشان کرد، هفتاد و یکمین نشست این مجمع باید بر بازنگری استراتژی جهانی مقابله با تروریسم از جمله "برنامه عملی دبیرکل در افراط گری خشونت‌آمیز" تمرکز ویژه‌ای داشته باشد.

در این جلسات همچنین قرار است به دستورالعمل "حفظ صلحی" که اوایل سال جاری مورد توافق شورای امنیت و مجمع عمومی قرار گرفت نگاهی انداخته شود. تامسون از این موقعیت به عنوان فرصتی برای افزایش هماهنگی و همکاری‌ها در فعالیت‌های سازمان ملل در حوزه‌های صلح و امنیت، توسعه و حقوق بشر یاد کرد.

در جریان سخنانش وی همچنین بر مساله اصلاحات شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد.

پس از تامسون، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز ضمن استقبال از حوزه‌های انتخاب شده برای رسیدگی در این نشست مجمع به سخنرانی پرداخت.

بان کی مون با اشاره به حیاتی بودن این نشست به عنوان اولین سالگرد تصویب برنامه توسعه پایدار بر ضرورت هماهنگ شدن سیاست‌ها، برنامه‌ها و بودجه‌های دولت‌های مختلف با اهداف توسعه پایدار تاکید کرد.

وی همچنین با تاکید بر فرا رسیدن زمان اجرایی شدن توافق پاریس در حوزه آب و هوایی به طور ضمنی به نشستی اشاره کرد که 21 سپتامبر به میزبانی وی در این حوزه برگزار می‌شود.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه اعلام کرد، هفتاد و یکمین نشست سران کشورهای عضو این سازمان در یکم ژانویه 2017 شاهد معرفی جانشین وی و نهمین دبیرکل سازمان ملل خواهند بود: شما میان من و دبیرکل بعدی مانند یک پل عمل خواهید کرد.

وی افزود: مجمع عمومی باید به تهدیدات مختلفی مواجه شود و همبستگی خود را با مردمی که با بی‌عدالتی مواجه هستند، نشان دهد. مردم جهان از این نهاد نه تنها انتظار واکنش به مشکلات را دارند بلکه می‌خواهند این سازمان فعالانه برای بهبود شرایط انسانی تلاش کند.

پیش از آغاز هفتادویکمین مجمع عمومی سازمان ملل این نهاد آخرین نشست از مجموعه هفتادمین مجمع عمومی را به ریاست رئیس پیشین این مجمع برگزار کرد. موگنز لیکتفت، رئیس سابق مجمع عمومی سازمان ملل در این جلسه از مذاکره درباره سه موضوع مهم ایجاد صلح، مسائل زنان، صلح و امنیت خبر داد.

لیکتفت همچنین به فرآیند انتخاب دبیرکل جدید پرداخت و نسبت به تغییر جریان انتخاب این مقام عالی و شفافیت بیشتر در روند آن ابراز خرسندی کرد.

*روح الله فقیهی
نظرات بینندگان