arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۳۷۷
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۲ - ۱۰ تير ۱۳۹۰

قطب نماي انساني ؛ رديابي ميدان مغناطيسي زمين با چشم!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محققان دريافته اند يکي از پروتئينهاي موجود در چشم انسان زماني که در چشم حشرات قرار مي گيرد نسبت به ميدان مغناطيسي واکنش نشان داده و مانند قطب نما عمل مي کند

تحقيقات جديد نشان مي دهند که چشم حشرات بدون حضور پروتئين طبيعي به نام «مگنتوريسپشن» نمي تواند نسبت به ميدان مغناطيسي زمين واکنش نشان دهد اما زماني که پروتئيني مشابه از چشم انسان جايگزين پروتئين نام برده در چشم حشرات مي شود، حشرات اين قدرت را به دست مي آورند.

بحثهاي گوناگوني بر سر ناتواني چشم انسان از احساس ميدان مغناطيسي زمين وجود دارد اما يافته جديد مي تواند نظريه وجود چنين قابليتي در انسان را دوباره زنده کند. 


وجود پروتئين «مگنتوريسپشن» در چشم انسان تا دهه 1980 ناشناخته و مطالعه نشده باقي مانده بود تا اينکه در نهايت در آن دهه توسط «رابين بيکر» از دانشگاه منچستر کشف شد.
بيکر با آزمايشهاي طولاني مدت بر روي هزاران داوطلب در نهايت اعلام کرد انسانها مي توانند به صورت غير مستقيم ميدان مغناطيسي را احساس کنند، با اين وجود وي هرگز نتوانست مکانيزم دقيق اين پديده را درک کند.
کليد اصلي در مطالعه جديد مولکولي به نام «کرايپتوکروم» CRY است؛ پروتئيني قديمي که در يکي از دو شکل اصلي اش در بدن هر جانداري بر روي زمين يافت مي شود.
اکنون محققان دانشکده پزشکي دانشگاه ماساچوست پس از آزمايشهاي متعدد دريافته اند پروتئيني که در شبکيه چشم انسان وجود دارد، پس از قرارگيري در چشم مگس ميوه مي تواند توانايي احساس ميدان مغناطيسي را به حشره بازگرداند.
محققان بر اين باورند پروتئين CRY در سلولهاي حساس به نور چشم بسياري از جانداران مهاجر نقش مهمي در احساس ميدان مغناطيسي زمين و جهت يابي ايفا مي کنند. براي مثال در مگسهاي ميوه عملکرد اين پروتئين بر اساس تابش نور است.
به منظور آزمايش اينکه آيا پروتئين مشابه در بدن انسان با نام hCRY2 از قابليت مشابهي در احساس و رديابي ميدان مغناطيسي زمين برخوردار است يا نه محققان دانشگاه ماساچوست مگس ميوه اي را دچار تغييرات ژنتيکي کردند به شکلي که پروتئين CRY در آنها حذف شده و توسط hCRY2 جايگزين شده بود.
بر اساس گزارش بي بي سي، نتايج اين آزمايش نشان داد مگسهاي ميوه با استفاده از اين پروتئين انساني نيز توانستند يک ميدان مغناطيسي ساختگي را شناسايي کرده و نسبت به آن واکنش نشان دهند.
اين نتايج نشان مي دهند hCRY2 از قابليت مولکولي رديابي ميدان مغناطيسي برخوردار است و بدين ترتيب راه براي مطالعات بيشتر بر روي پروتئين «مگنتورسپشن» انسان هموارتر خواهد شد.

نظرات بینندگان