arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۹۸۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۰۱ - ۰۸ تير ۱۳۹۰

2 آزمون ديگر تا حذف کامل کنکور باقي است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

زهرا سيفي : قانون حذف کنکور و تغيير در رويه پذيرش دانشجو، حدود 5 سال پيش بود که مطرح شد، اين قانون که با هدف کاهش اضطراب داوطلبان آزمون سراسري طراحي شده بود، موافقان و مخالفاني داشت، ابتدا تصميم به برگزاري دو کنکور در سال گرفته شد که با شکست مواجه شد، سپس متوليان امر به فکر يکسان سازي کنکور دانشگاه آزاد و سراسري افتادند که اين طرح نيز با موفقيت روبه رو نشد، براي همين نمايندگان خانه ملت برآن شدند تا بر حذف کلي کنکور پافشاري کنند.
سال 85 قانون حذف کنکور در مجلس تصويب شد، براساس اين قانون، کنکور بايد تا سال 91 حذف شده و کنکوري ها تنها مي توانند براساس سوابق تحصيلي وارد دانشگاه شوند، براي همين نمايندگان مجلس کميته اي با عنوان کميته ماده 4 قانون حذف کنکور را تشکيل دادند تا به ابهاماتي که دراين رابطه وجود دارد پاسخ داده و مقدمات اجرايي شدن حذف کنکور را فراهم کنند، از آنجا که در زمان تصويب چنين قانوني زير ساختهاي اجراي آن از سوي وزارتخانه هاي مجري به درستي پايه ريزي نشده بود، هر سال با نزديک شدن به زمان اجرا، متوليان امر از اجراي قانون شانه خالي مي کردند و دلايل عملياتي نشدن آن را به يکديگر حواله مي دادند. تا سال گذشته هيچ گونه اقدام جدي براي حذف کنکور برداشته نشده بود و در اين مدت تنها وزارتخانه هاي مجري يعني وزارت علوم و آموزش و پرورش توانسته بودند به تأثير برخي دروس دبيرستان در قبولي داوطلبان به ميزان 10 تا 15 درجه بسنده کنند که در سال جاري اين تاثير به 25 درصد رسيد.

سالي 4 کنکور

سرانجام کامران دانشجو وزير علوم وقت در سال 88 پيشنهاد داد زمان اجراي دقيق حذف کنکور سه سال به تعويق بيفتد و همچنين پيشنهاد برگزاري کنکورهاي فصلي را داد که براساس آن کنکور حذف شده ولي سالانه 4 بار کنکور برگزار مي شد که به مراتب بدتر از برگزاري يک کنکور در سال بود، نمايندگان خانه ملت پيشنهاد دانشجو، وزير علوم را مبني بر برگزاري 4 کنکور در سال رد کرده، ولي پيشنهاد تعويق اجراي قانون را پذيرفتند، در نهايت کميته ماده 4 قانون حذف کنکور تصميم گرفت سال 92 به عنوان سال حذف کنکور اعلام شده و به وزارتخانه هاي علوم و آموزش و پرورش ابلاغ شود .کامران دانشجو وزير علوم مي گفت: با همکاري و هماهنگي که با آموزش و پرورش و کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به وجود آمده، در کميته 5 نفره به اين نتيجه رسيديم که حذف کنکور بتدريج انجام شده و تا پايان سال 91 اين اقدام به طور کلي انجام شود.

آمادگي آموزش و پرورش

محمدحسين سرورالدين، رئيس سازمان سنجش آموزش کشور هم درباره تاريخ دقيق حذف کنکور و اعمال صد در صد سوابق تحصيلي براي پذيرش دانشجو گفت: اين موضوع از زواياي مختلف بررسي شد و کارگروه به اين نتيجه رسيد که حذف کنکور زودتر از سال 92 امکان پذير نيست و ديرتر از سال 93 هم نخواهد بود.
وي گفت: بدين ترتيب به اتفاق آرا اين تصميم در کارگروه ماده چهار قانون حذف کنکور اتخاذ شد که سال 93 قطعاً آزمون سراسري برگزار نمي شود و آخرين آزمون يا در تيرماه 91 يا در تيرماه 92 برگزار خواهد شد.
رئيس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: سالهاي گذشته معدل به اين دليل اعمال مي شد که اطلاعات تکميلي از سوابق تحصيلي داوطلبان وجود نداشت اما سوابق تحصيلي از سال 89 اعمال شده و به جاي معدل تک درس داوطلبان مدنظر قرار مي گيرد.نورا... حيدري، عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي درباره آخرين تصميمات اتخاذ شده در کميته ماده 4 قانون حذف کنکور به ما گفت: اين کميته از زماني که تشکيل شده است، ماهانه به صورت منظم جلسات خود را برگزار کرده و هر سه ماه يکبار گزارشي از آخرين وضعيت و برنامه ها به کميسيون آموزش مجلس ارايه داده است.
وي با بيان اينکه براساس آخرين تصميمات زمان حذف کنکور، سال 92 اعلام شده است گفت: آمادگي خوبي در آموزش وپرورش براي اجراي قانون ايجاد شده و ابهاماتي که در وضعيت کيفيت امتحانات نهايي دبيرستان وجود دارد، از سوي کميسيون آموزش در حال پيگيري است.عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس افزود: البته اکنون بايد يک آيين نامه اجرايي کاملاً شفاف در زمينه چگونگي اجراي حذف کنکور تدوين شود و قانون در اين آيين نامه مشخص کند که براساس چه ملاک هايي قصد حذف کنکور راداريم، آيا مي توان ملاکهاي کيفي را به کمي تبديل کرد، براي اجراي بهتر قانون مذکور، آيا نبايد علاوه بر نمرات داوطلبان، فعاليتهاي تربيت بدني و مهارتي داوطلبان لحاظ شود.

سهميه ها مي ماند

حيدري يادآورشد: هنوز در اين زمينه با چالش روبه رو هستيم، همچنين در وزارت آموزش و پرورش اکنون ارزيابي توانايي دانش آموزان توصيف شده است، اين خود جاي نقد دارد که تا چه حدي نظر معلم مي تواند ملاک توانايي دانش آموز باشد؟ از کجا معلوم است که معلم حب و بغضي در ارايه توانايي هاي دانش آموز نداشته است؟وي با بيان اينکه سال 92 سال پذيرش به شيوه جديد دانشجو خواهد بود تصريح کرد: البته در پذيرش جديد دانشجو هم همچنان سهميه ها پا برجا خواهد بود و حذف نخواهد شد .با احتساب کنکور سال 90 که تا چند روز آينده برگزار مي شود، تنها 2 آزمون ديگر باقي مانده تا کنکور کاملاً حذف شود تا آن زمان سؤالات بي پاسخ زيادي باقي مانده که معلوم نيست به تمامي آنها پاسخ داده شود، سهميه ها به چه صورت اختصاص خواهد يافت، نمره داوطلبان به چه صورت يکسان سازي خواهد شد، وظيفه سازمان سنجش پس از حذف کنکور چه خواهد بود؟ آيا وزارتخانه هاي علوم و آموزش و پرورش مي توانند طوري تصميم گيري کنند تا حقي از کسي ضايع نشود ؟ نمره دانش آموزاني که در مدارس غيرانتفاعي تحصيل مي کنند، چگونه محاسبه خواهد شد ؟
از اين رو بايد براي حذف کامل کنکور همه جوانب را سنجيد و بسيار عاقلانه و با احتياط عمل کرد، زيرا کوچکترين غفلت و اهمال در اين امر موجب سلب اعتماد بيش از يک ميليون داوطلب و خانواده آنان نسبت به آموزش عالي شده و سرخوردگي آنان را به همراه آسيبهاي اجتماعي فراوان به همراه خواهد داشت .
اينکه سدي به نام کنکور بدون يک جايگزين مناسب برداشته شود، نه تنها به نفع نظام آموزش عالي کشور نبوده، بلکه به آن لطمه وارد خواهد کرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۴۲
غیر قابل انتشار: ۰
مرتضی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
7
12
یه سوال؟
آیا کنکور ارشد و دکترا هم حذف میشود؟
آيسان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۷
4
18
آيا تمامي كنكورها حذف ميشوند؟مثلا كنكور كارشنا سي نا پيوسته نيز حذف ميشود؟
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
2
10
ایا درسال 91تربیت معلم میگیرد؟
فاظمه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۹
46
88
اگه كنكور حذف بشه تكليف كسي كه 4 سال از ديپلمش گذشته چيه؟يعني اين انصافه كه بچه هاي سال 93 برن تو مدرسه يه بيست بگيرن و بهترين رشته رو بخونن ولي كسايي كه زمان اونا نمره تاثيري نداشته و به معدل خيلي دقت نكردن حقشون ضايع بشه؟
متین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
23
42
اصلا نباید کنکور حذف بشه من که دیپلمم رو 84 گرفتم تکلیف ماپیشکسوت ها چی میشه.
فرانك
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
16
25
واي خداي من چرا اخهه كنكور برداشته ميشه
نظرات بینندگان