arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۰ - ۱۱ تير ۱۳۹۰
نخستین واکنش آیت الله واعظ طبسی به "جریان انحرافی" ؛

فردی که در برابر قوانين و فرمان رهبري واکنش نشان مي دهد، نباید احساس امنيت کند/ قطعاً مشکل او کمبود شخصيتي است/ تغافل، تسامح يا چشم پوشي کار دست ما خواهد داد

در مبارزه با بدحجابي بايد بدانيم سراغ چه افراد و چه محلهايي برويم و چگونه برخورد نماييم که سوژه دست دولتهاي غربي ندهيم
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت الله واعظ طبسي گفت: اقتدار نظام اسلامي در مقام عمل، به اقتدار دستگاه قضايي کشور است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب"‌؛ ، نماينده ولي فقيه در خراسان و توليت آستان قدس رضوي در ديدار رئيس کل دادگستري، مديران، قضات و کارکنان دادگستري خراسان رضوي با گراميداشت ياد و خاطره شهيد مظلوم آية ا... بهشتي و شهداي هفتم تير، گفت: حادثه هفتم تير مصادف با شهادت 72 تن از برجسته ترين چهره هاي نظام و نخبگان ملت و افرادي است که هر کدام از آنها در زمينه هاي علمي، فکري، سياسي، اجتماعي و قضايي صاحب نظر بودند.

وي با بيان اينکه بسياري از اين چهره ها به تنهايي مي توانستند محور تحول در کشور باشند، اظهار داشت: چنانچه اين حادثه تلخ در هر نقطه دنيا اتفاق مي افتاد، اگر آن نظام ساقط نمي شد، دچار تحولي اساسي مي گرديد، اما نظام اسلامي که داراي ريشه هاي عميق، بنيادي و اصولي و برخوردار از فکر، انديشه، فلسفه و آموزه هاي مکتبي قوي و اصولي است، در تمام دوره هايي که مورد فشار و تهاجم سياسي، اقتصادي، تبليغي و نظامي قدرتهاي سلطه گر قرار گرفت، مستحکم به راه خود ادامه داد.

بهشتي معمار دستگاه قضايي بود

وي با اشاره به ويژگيهاي شهيد بهشتي بيان داشت: آية ا... بهشتي معمار دستگاه قضايي بود و با تکيه بر علم اجمالي خود، روي تمامي ساختار، تشکيلات، نيروي انساني و خصوصياتش فکر کرد و اگر مجالي مي يافت و اراده الهي ايجاب مي کرد، قطعاً دستگاه قضايي، وضعيتي متمايز از زمان فعلي داشت؛ هرچند امروز هم رؤساي دستگاه قضايي و مجموعه صاحبنظران تلاش تحسين برانگيزي داشته اند.

نماينده ولي فقيه در خراسان افزود: شهيد بهشتي شخصيتي عالم، خوشفکر، خلاق، نوآور و دورنگر و شخصيتي واقعاً عاقل بود و در همه مسائل بر اساس عقلانيت و خرد سخن مي گفت. وي افزود: ايشان در طول سالها حضور در اروپا و آلمان مشغول تبليغ بود و توانست بر بسياري چهره هاي فکري غرب اثر بگذارد و از چنان شخصيتي برخوردار بود که در برابر هيچ فشار تبليغاتي برخورد منفعلانه نداشت.

آية ا... واعظ طبسي از ديگر ويژگيهاي شهيد بهشتي را وقت شناسي، انضباط کاري، اهل تحقيق و مطالعه بودن و پايبندي به قانون و مقررات ذکر کرد و به دستگاه قضايي توصيه کرد يا نبايد قانوني وضع و ابلاغ شود و يا اگر شد بايد همه در برابر قانون يکسان باشند.وي با تأکيد بر اينکه در اجراي قانون، قاطعيت، صلابت، عشق به انقلاب و نظام شرط اصلي است و قوه قضائيه از آن برخوردار است، افزود: از آنجا که محور حرکت دستگاه قضا و سياست هاي اصولي نظام مبتني بر عدالت است، بنابراين عدالت حکم مي کند در اجراي قانون هيچ تفاوتي بين مسؤوليت ها، شخصيت ها و افراد جامعه نباشد.

بايد زمينه تخلف و قانون شکني از بين برود

عضو مجلس خبرگان رهبري اظهار داشت: اگر يک جريان يا فردي نسبت به قانون احساس مسؤوليت ندارد و خود را بالاتر از قانون مي بيند - که قطعاً مشکل او کمبود شخصيتي است - چنين افرادي هرگز نبايد در دستگاه هاي محوري نظام نفوذ کنند، زيرا جريانهاي انحرافي اين چنيني مشکلات زيادي خواهند آفريد؛ چنانکه در گذشته بود و امروز هم مشاهده مي شود.

وي هشدار داد: برخي مسائل هست که گاهي خوشبينانه با آنها برخورد مي شود، اما اين تغافل، تسامح يا چشم پوشي کار دست ما خواهد داد؛ اينجا مسأله برخورد سياسي نيست، بلکه نبايد اجازه دهيم فرد يا مجموعه اي که در برابر قوانين نظام و فرمان رهبري واکنش نشان مي دهد، احساس امنيت کند.

وي افزود: دستگاه قضايي بايد در موضعي قرار گيرد که زمينه براي تخلف، قانون شکني و فرار از مقررات افراد از بين برود.

توليت آستان قدس رضوي افزود: اگر چنين نگاه و تدبيري نباشد، جهاد اقتصادي و تلاش در جهت اجراي سياستهاي اصولي نظام، عدالت محوري، رشد و توسعه ملي و... ثمربخش نخواهد بود.

وي تصريح کرد: زماني مي توانيم در بحث اقتصادي برخورد درستي داشته باشيم که همه را به يک چشم ببينيم، اگر سرمايه گذاران احساس امنيت نکنند و اگر بحث رانت، ارز، طلا، وام و... به نفوذيها اختصاص يابد، آيا جهاد اقتصادي محقق خواهد شد؟

آیت الله واعظ طبسي افزود: به هر حال اگر بخواهيم سياستهاي اصولي مورد نظر رهبري محقق شود، صراحت و قدرت در اجراي قانون و نگاه دور از تبعيض به تمامي اقشار جامعه و احساس امنيت اقتصادي لازم است.

وي گفت: اين بحث خوشبختانه مطرح شده است که ثروت و تمکن مالي، يک نقطه ضعف و يا عامل انحراف نيست و سرمايه گذار بايد احساس امنيت کند و بداند که در کنار فعاليت اقتصادي هم مي تواند به سود برسد و هم خدماتش براي نظام و ملت مفيد واقع شود.

تأکيد بر لزوم رعايت عفاف و حجاب در جامعه

عضو مجلس خبرگان رهبري با تأکيد بر لزوم رعايت عفاف و حجاب در جامعه گفت: در مبارزه با بدحجابي بايد بدانيم سراغ چه افراد و چه محلهايي برويم و چگونه برخورد نماييم که سوژه دست دولتهاي غربي ندهيم. گاهي ممکن است حضور يک زن با پوشش نامناسب، فضاي اجتماعي ما را به هم بريزد که نيازمند برخورد جدي است، اما گاهي ممکن است فردي از روي ناآگاهي حجاب اسلامي را رعايت نمي کند که به اينها بايد آموزش داده شود.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: در زمينه سياسي و اجتماعي ما هر سليقه اي را ولو ضد انقلاب باشد در صورتي که صدمه اي به نظام نزند، مورد تعرض قرار نمي دهيم، اما با آن سليقه سياسي معارض نظام که بخواهد عليه مباني اسلامي و انقلابي فعاليت کند، برخورد قاطعي خواهيم داشت و روي اين اصول محکم و استوار خواهيم ايستاد.

وي افزود: اين نگاه حتي در بسياري از کشورهاي مدعي حقوق بشر و دموکراسي نيز وجود ندارد و آنها کوچکترين موضعگيري را که احساس کنند به تضعيف نظام شان منجر خواهد شد، سرکوب مي کنند.

ايران منطقه را متحول کرده

آیت الله واعظ طبسي در ادامه با اشاره به تحولات منطقه گفت: جمهوري اسلامي ايران در منطقه تأثيرگذار بوده و آن را متحول کرده است. امروز بزرگ ترين ديکتاتورهاي منطقه بدون حضور نظامي و تنها با تکيه بر فکر، سياست، تدبر و عقلانيت و مواضع داهيانه رهبر معظم انقلاب به زانو در آمده اند.

وي در پايان با تقدير از تلاش رسانه ها در جهت ارتقاي سطح اطلاعات و آگاهي اقشار جامعه، توصيه کرد: حرکتها بايد بر اساس وحدت و ايجاد رابطه صميمي بين آحاد جامعه باشد و هر سخن و تيتري که جامعه را ملتهب کند، جايز نيست

.نماينده ولي فقيه در خراسان همچنين به مسؤولان توصيه کرد: با وجود اقتدار نظام اسلامي و نگاه جهاني به جايگاه آن، امروز مشکلات ما جدي و نيازمند همفکري، تبادل نظر، انسجام و تلاش و نگاه به حوزه مسؤوليت به عنوان نگاهي کاملا تکليفي است.

در ابتداي اين ديدار، حجة الاسلام والمسلمين سيد حسن شريعتي، رئيس کل دادگستري خراسان رضوي به ارائه گزارشي از فعاليتهاي حوزه مسؤوليت خود پرداخت.

نظرات بینندگان