arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۹۳۹۶
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۳ - ۱۸ آذر ۱۳۹۵

ضرورت اصلاح و بازسازي ساختار گروه‌های‌ صنعتی‌ تجاری‌

اگر از نظر سرعت رشد اقتصادي و موفقيت برندهاي تجاري به نقشه دنيا نگاه كنيم كره جنوبي و ژاپن از موفق ترين اقتصادهاي جهان بشمار مي روند و چيني ها به عنوان قدرت نوظهور دنيا بطور كامل در اقتصاد از اين دو الگوي موفق پيروي تام و تمام دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صنايع بزرگ وشركت هاي نام آشناي ايراني از لحاظ ساختاري نياز مبرمي به اصلاح و بازسازي دارند. اين اصلاح نيازمند الگويي مانند HPO هاست (High Performance Organizations) يعني بايستي سازمانهايي با كارآيي بالا ملاك قرار گرفته و در قالبي مشابه ساختار مورد نياز امروز ما طراحي و اجرا گردد. در همين زمينه نگاهي به چگونگي شركت هاي پيشرو دنيا مي تواند كمك شاياني براي مديران ارشد و تصميم گيران حوزه هاي صنعت و تجارت به دنبال داشته باشد.

به گزارش تیتر شهر، اگر از نظر سرعت رشد اقتصادي و موفقيت برندهاي تجاري به نقشه دنيا نگاه كنيم كره جنوبي و ژاپن از موفق ترين اقتصادهاي جهان بشمار مي روند و چيني ها به عنوان قدرت نوظهور دنيا بطور كامل در اقتصاد از اين دو الگوي موفق پيروي تام و تمام دارند. به عنوان نمونه شركت سامسونگ را در نظر بگيريد، شركتي كه در زمينه توليد محصولات خانگي و ديجيتال  بسيار مطرح است. اين غول كره اي كه در سال 1938 تاسيس شده است توانست در سال 2015 در حدود بيست ميليارد دلار سود خالص بدست آورد . ساختار سامسونگ به شكل يك هولدينگ اداره مي شود يعني شركت سامسونگ گروهي از شركت هاي كوچكتر است كه شامل سامسونگ ديجيتال ، سامسونگ ماشين آلات سنگين ، انتشارات سامسونگ ،شركت امنيتي سامسونگ ، سامسونگ رسانه ، شركت بازيهاي تفريحي رايانه اي سامسونگ ، شركت هاي بازرگاني سامسونگ و .....

بررسي تخصصي اين ساختار نشان مي دهد كه توانايي رشد سريع و حمله به بازارهاي چهارگوشه دنيا توسط تيم هاي نخبه بازاريابي و هزينه مناسبي كه در جهت توسعه برند و كسب بازارهاي جديد به كار مي بندد يكي از مهمترين عوامل موفقيت اين شركت است. از سوي ديگر فرض كنيد تنها فعاليت سامسونگ محصولات ديجيتال بود ، دنيا شاهد بود كه در سال 2016 مشكل بوجود آمده در زمينه گوشي موبايل نوت 7 اين شركت كه حتي اجازه سوار شدن به هواپيما به خريداران آن داده نمي شود بروز كرد و زيان برآورد شده در حدود 10 ميليارد دلار را ناشي شد  امكان بقا براي اين شركت در صورتي كه از ساختار بسيار موثر كنوني برخوردار نبود، وجود داشت ، بطور قطع شايد اين شركت بطور كامل محو نمي شد و براي چندين سال به حالت كما مي رفت اما اين ساختار حتي اجازه نداد تا چنين زياني هنگفتي آسيب فلج كننده اي به اين شركت وارد نمايد.

شركت سوني ژاپن كه در سال 1946 پايه گذاري شد نيز ساختار بسيار جالبي دارد ، اين شركت در زمينه هاي ديجيتال ، بازي هاي رايانه اي ، شركت هاي تجاري و شركت هاي تامين مالي فعاليت مي نمايد و بعد از پايان عمر سي دي پلير هاي سوني در اواخر هزاره دوم  و باختن قافيه تلويزيون هاي تخت در شروع هزاره سوم تنها در بخش دوربين هاي عكاسي ، شركت فيلم سازي سوني و شركت هاي تجاري و تامين ماليش پابرجا بوده و همچنان يكي از سودآورترين شركت هاي ژاپني در تاريخ اين كشور و دنياست.

نكته مهمي كه تحليل اين دو شركت معتبر و بسياري ديگر از شركت هاي پيشرو جهان نشان مي دهد اينست كه هر شركت حداقل دو فعاليت دارد ، يك فعاليت اصلي ( مثلا توليد فولاد، توليد محصولات ديجيتال و يا .... ) و يك شركت تجاري و بازرگاني. بيشتر شركت هاي كه امروزه جهت خريد به دفتر ما مراجه مي نمايند از بازرگاني هاي شركت هاي چون تاتا از هند، نيپون ژاپن ،  هيونداي كره ، ووست آلپاين اطريش و تعداد بيشماري شركت هاي سويسي، انگليسي و فرانسوي هستند كه تجارت پر سود بازرگاني را در كنار فعاليت هاي اصلي خود قرارداده اند و دركنار بكار بردن تجارب فعاليت هاي بازرگاني در فعاليت اصلي خود توانسته اند از سود حاصله براي رشد بيشتر و يا گذر از بحران در روزهاي سخت عبور نمايند.

نمونه هاي از اينگونه فعاليت ها در برخي شركت هاي ايراني نيز اجرا شده است. شايد بدون دليل نباشد كه تنها صنعتي از كشور ما كه در بالاترين رتبه هاي جهاني حضور دارد فولاد ايران است. فولادي ها در اين زمينه نيز بهتر از ساير عمل نموده اند. ذوب آهن اصفهان در سال هاي اخير دو شركت بازرگاني ايجاد نموده است. اين شركت جهت استفاده از ديدگاه ها و تجربه بخش خصوصي يك شركت داخلي با نام پويش بازرگان در داخل كشور ايجاد نمود و علاوه بر منتفع شدن در حداقل نيمي از سود حاصل از خرده فروشي در شرايطي كه ركود سنگيني بر بازار فولاد حاكم بود توانست به ابزار بسيار كارآيي در مديريت فروش محصولات اين شركت در بازار داخل تبديل گردد. ذوبي ها در بخش بين المللي نيز يك بازرگاني با نام دي آر تي را راه اندازي نمودند و علاوه بر تسهيل عمليات مالي صادرات بر اساس توانمندي واحد هاي چابك بازرگاني توانسته اند به تامين نيازهاي خارجي خود از طريق اين شركت برنامه ريزي كنند. احمد صادقي علاوه بر ساماندهي اين دو ميراث ارزشمند شركت از مديران قبلي به ايجاد يك شركت عظيم خدماتي نيز دست زده كه در صورت عملياتي شدن مي تواند روزهاي پرافتخار گذشته را به مادر صنعت كشور باز گرداند.

فولاد مباركه نيز امروزه تنها يك شركت فولاد سازي نيست و چندين معدن و شركت تجاري و خدماتي در اين گروه صنعتي وجود دارد.
نظرات بینندگان