arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۰۳۵
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۴ - ۲۸ تير ۱۳۹۰

اینجا هم پاي چيني ها در ميان است!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ايران از تجربه چين براي اجراي طرح جستجوگر اينترنتي ملي استفاده مي کند.

حدود يک سال پيش وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام کرد ايران براي جوابگويي به نيازهاي داخلي و نيز تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه در نظر دارد جستجوگر اينترنتي ملي راه اندازي کند تا کاربران ايراني براي جستجو در اينترنت به جاي استفاده از موتورهاي جستجوي «ياهو» و «گوگل» از موتور جستجوي بومي استفاده کنند.
در آن زمان مديرکل تحقيق و توسعه سازمان فناوري اطلاعات ايران در تشريح آغاز به کار اين پروژه با بيان اينکه موتورهاي جستجوي بين المللي گوگل و ياهو در استفاده از نياز داخلي و خارجي کاربران کاربرد دارد اما موتور جستجوگر ملي صرفاً براي استفاده کاربران ايراني داخل کشور و تنها براي ارايه خدمات به دستگاههاي دولتي و اجرايي به کار خواهد رفت به مهر گفت: عنوان موتور جستجوي «يا حق» براي اين پروژه پيشنهاد شده اما تاکنون از سوي وزارت ارتباطات به صورت قطعي و رسمي تأييد نشده است.


وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات درباره آخرين وضعيت راه اندازي جستجوگر اينترنتي ملي از تمايل ايران براي همکاري با کره جنوبي در اجراي اين پروژه خبر داد و تأکيد کرد: يکي از مباحث فني که در سفر اخير هيأت ارتباطات کره جنوبي به ايران مطرح شد موضوع راه اندازي موتور جستجوگر ملي بود که در کميته هاي مشترک طي دو روز بررسي ها و بحث هايي در اين خصوص صورت گرفت.

وي در تشريح تجربيات ديگر کشورها در زمينه راه اندازي موتور جستجوگر ملي و مدلهاي موفق دنيا اظهار داشت: چين در اين زمينه فعاليت داشته و براين اساس ايران از تجربه اين کشور براي اجراي اين طرح استفاده خواهد کرد. همچنين کره جنوبي اقدامات مؤثري در اين راستا انجام داده و نه تنها در زمينه امنيت موتورهاي جستجو بلکه در ايجاد فضاي بومي براي کاربران خود قدم هاي مثبتي برداشته و تجربيات خوبي داشته است که در اين راستا از تجربيات دو کشور استفاده خواهد شد.

  
نظرات بینندگان