arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۲ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۰

عاملی که ایران را مجبور به اجرای طرح هدفمندی یارانه ها کرد چه بود؟

وال استريت ژورنال با اشاره به تاثير هدفمندي يارانه در افزايش قدرت مقابله ايران در برابر تحريم‌ها‌ نوشت: دشمن شماره يک آمريکا، از نظر صندوق بين‌المللي پول يک اصلاحگر اقتصادي است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وال استريت ژورنال با اشاره به تاثير هدفمندي يارانه در افزايش قدرت مقابله ايران در برابر تحريم‌ها‌ نوشت: دشمن شماره يک آمريکا، از نظر صندوق بين‌المللي پول يک اصلاحگر اقتصادي است.

به گزارش فارس روزنامه آمريکايي وال استريت ژورنال طي گزارشي نوشت شايد دولت اسلامي ايران از نظر کاخ سفيد دشمن شماره يک آمريکا باشد ولي از نظر صندوق بين المللي پول دولت ايران يک اصلاحگر اقتصادي به شمار مي رود.

اصلاحات اقتصادي ايران

اين روزنامه در ادامه نوشت: در حالي که فشار ها و تحريمها عليه ايران رو به افزايش است دولت ايران طي هفت ماه گذشته اصلاحات اقتصادي زيادي را به مرحله اجرا گذاشته است که صندوق بين المللي پول اهميت اجراي اين اصلاحات را در گزارشهاي خود عنوان کرده است . ايران با کاهش يارانه پرداختي به انرژي و مواد غذايي از دسامبر گذشته قيمت اين کالاها را افزايش داده تا 60 ميليارد دلار از هزينه هاي تحميلي بر بودجه را کاهش دهد . اين مساله موجب کاهش چشمگير مصرف نفت و گاز در داخل ايران شده است و موجب شده تا ظرفيت صادرات انرژي ايران طي سالهاي آينده افزايش يابد.

در حالي که اکثر کارشناسان ايراني و کارشناسان صندوق بين‌المللي پول بر اين باورند اقشار ثروتمند و مرفه جامعه بيشترين بهره را از يارانه ها مي برند اجراي اصلاحات اقتصادي از سوي دولت احمدي نژاد موجب توزيع مجدد سرمايه و ثروت در ايران خواهد شد. دولت ايران هر ماه 40 دلار به هر فرد ايراني پرداخت مي کند تا فشارهاي تورمي ناشي از افزايش قيمت کالاها را جبران کند . دومينيک گوييلام کارشناس ارشد صندوق بين المللي پول در اين باره تاکيد کرد اين اصلاحات اقتصادي در مرحله و گام نخست براي مقابله با اتلاف منابع است . اين اصلاحات موجب خواهد شد تا سهم مردم از درآمدها و ثروت نفتي افزايش يابد . طي سال هاي اخير بانک جهاني و صندوق بين المللي پول فشار زيادي را به کشورهاي نفت خيز خاور ميانه وارد کرده اند تا در پرداخت يارانه ها و سيستم پرداخت يارانه اصلاحات ساختاري ايجاد کنند ولي تا کنون غير از ايران هيچ کشوري اين اقدامات را آغاز نکرده است.

تغيير استراتژي تجاري ايران

عامل ديگري که ايران را به نوعي مجبور به اعمال اصلاحات اقتصادي کرده است تشديد روز افزون تحريم ها بر ضد تهران است. مهمترين تاثير اعمال فشارهاي مالي و اقتصادي غرب بر ضد ايران تغيير استراتژي تجاري ايران بوده است. ايران طي سالهاي اخير سعي کرده ميزان مبادلات تجاري خود با غرب را کاهش داده و در عوض مبادلات تجاري خود را با کشورهاي همسايه مثل ترکيه، عراق و چين گسترش دهد . ايران همچنين با تشکيل اتحاد در بين اعضاي اوپک مانع از افزايش توليد اوپک به منظور کاهش قيمت نفت شده است. به اعتقاد کارشناسان اقتصادي اجراي اصلاحات اقتصادي با هدف افزايش قيمت کالاهاي اساسي قدرت ايران در برابر فشارهاي ناشي از اعمال تحريم ها را افزايش داده است . ايران پيش از اين مجبور بود 40 درصد بنزين مورد نياز خود را از طريق واردات تامين کند . امروز ايران علاوه بر تامين نياز داخلي بنزين مي تواند ميليونها دلار بنزين به کشورهاي همسايه صادر کند.

اصلاحات اقتصادي به مراقبت نياز دارد

بر اساس اين گزارش اجراي طرح اصلاحات اقتصادي هنوز روند طبيعي خود را نيافته و به مراقبت نياز دارد. با اجراي اين طرح برخي از کارخانه هاي صنعتي از کار افتاده اند. برخي نمايندگان مجلس نيز نسبت به تشديد اوضاع اقتصادي و تاثير منفي اجراي نادرست اصلاحات اقتصادي به دولت هشدار مي دهند.

نظرات بینندگان