arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۱ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۰

با فناوري نسل جديد خودروها امکان پذير مي شود؛ تشخيص زودهنگام حملات قلبي

يکي از دلايل اصلي مرگبار بودن حملات قلبي، فاصله طولاني بين زمان وقوع حمله قلبي و هنگامي است که قرباني کمک پزشکي دريافت مي کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اميرحسين کريمان: تلفات ناشي از حملات قلبي کاهش مي يابد.

يکي از دلايل اصلي مرگبار بودن حملات قلبي، فاصله طولاني بين زمان وقوع حمله قلبي و هنگامي است که قرباني کمک پزشکي دريافت مي کند.

در اين ميان، گاه قرباني متوجه بروز حمله قلبي نمي شود و گاه توانايي درخواست کمک را ندارد.
در بسياري موارد اختلاف زماني بين حمله قلبي تا رسيدن کمکهاي اوليه پزشکي حتي تا چند ساعت به درازا مي کشد و پس از اين مدت معمولاً اقدامات ديرهنگام پزشکي بي نتيجه است.

بتازگي سامانه جديدي با نام « AngelMed Guardian System » عرضه شده که در واقع يک پايشگر و هشدار دهنده قابل پيوند وضعيت قلب است.

اين سامانه به صورت پيوسته وضعيت الکتريکي قلب را کنترل مي کند و هنگامي که با مسأله اي خطرساز رو به رو مي شود به فرد هشدار مي دهد بايد روانه بخش مراقبتهاي ويژه پزشکي شود.
با شناسايي علايم تهديدکننده اي که به حمله قلبي منتهي مي شوند، اين سامانه نجات پزشکي مي تواند به نحو چشمگيري از مرگ و ميرهاي ناشي از حملات قلبي بکاهد.

با آنکه اين سامانه هم اکنون مراحل آزمايش هاي باليني را مي گذراند اما نتايج استفاده از آن اميدوارکننده و رضايت بخش بوده است.

آيا هيچ انديشيده ايد که بين حملات قلبي و حوادث رانندگي چه رابطه اي وجود دارد؟

هنگامي که صحبت از سوانح رانندگي به ميان مي آيد همه در پي يافتن دليل آن بي درنگ عواملي مانند استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگي، مستي و... را در نظر مي گيرند اما هيچ کس نقش حملات قلبي را در اين مسأله جدي نمي گيرد يا حتي اصلاً به آن فکر نمي کند.

اما گويا احتمال بروز حمله قلبي هنگام رانندگي و خطرات ناشي از آن کم نيست چه در غير اين صورت تويوتا در پي چاره انديشي براي آن بر نمي آمد.

گزارش ها حاکي از آن است شرکت خودروسازي تويوتا سرگرم طراحي و توليد «فرمان هوشمند»ي است که هنگام بروز حمله قلبي اعلام خطر مي کند.

در سامانه فرمان هوشمند ابتکاري غول صنعت خودروسازي دنيا از حسگرهاي تماسي استفاده شده که مي توانند آهنگ غيرطبيعي ضربان قلب راننده را از طريق دست او تشخيص دهد.

هنگامي که سامانه به وجود بي نظمي در ضربان قلب راننده پي مي برد کنترل خودرو را به دست مي گيرد و رفته رفته از سرعت مي کاهد تا زمينه را براي توقف بدون حادثه آن در کنار جاده يا خيابان هموار کند.

هنوز بدرستي مشخص نيست اين سامانه از چه هنگام در خودروهاي توليدي تويوتا به کار گرفته مي شود اما گويا مسأله حملات قلبي هنگام رانندگي جدي است زيرا دغدغه بروز چنين حملاتي تنها به ژاپني ها اختصاص ندارد و در آن سوي دنيا شرکت آمريکايي فورد نيز تلاش مي کند سامانه مشابهي را براي استفاده در خودروهاي توليدي خود تکميل کند.

شايد اصلي ترين تفاوت طرحهاي دو شرکت رقيب به محل قرارگيري حسگرها مربوط باشد زيرا بر خلاف ژاپني ها، آمريکايي ها حسگرهاي ضربان قلب را در صندلي راننده جاسازي کرده اند.

  
نظرات بینندگان