arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۳۶۸۴
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۸ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۶

آیت‌الله ابن الرضا به ملکوت اعلی پیوست / تسلیت مراجع تقلید، یادگار امام و رئیس قوه مقننه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت‌الله حاج سید مهدی ابن الرضا از علمای برجسته ایران و مؤسس حوزه علمیه خوانسار، به ملکوت اعلی پیوست.

به گزارش «انتخاب»؛ آیت الله حاج سید مهدی ابن الرضا مؤسس حوزه علمیه خوانسار در چهارمین روز از فصل بهار، دار فانی را وداع گفت. آیت الله حاج سید مهدی ابن الرضا در خوانسار متولد و در بیت علم و تقوی پرورش یافته و پس از استفاده از حوزه پدر و اساتید بزرگ خوانسار، راهی قم شد و از محضر درس آیت الله بروجردی، محقق داماد، اراکی، گلپایگانی و طباطبایی و حضرت امام خمینی (ره) بهره مند شد و پس از مراجعت به خوانسار منشأ خدمات فراوانی بوده که از جمله آنها راه اندازی حوزه علمیه شهرستان خوانسار است.

به گفته خود ایشان، پس از رحلت زعیم و مرجع بزرگ، آیت الله العظمی بروجردی(ره) حوزه علمیّه ضعیف شده بود، دشمنان دین و مذهب آزادانه به فعالیت و تبلیغ رسمی پرداخته بودند و بی توجّهی عالمانه عامدانه ای به دین می شد.آیت‌الله ابن الرضا به ملکوت اعلی پیوست
 
علما نگران اعتقادات و اعمال مردم بودند. یکی از تدابیر و چاره های مطرح، سامان بخشیدن به وضعیّت پریشان حوزه و تربیت طلبه های ملّایی بود که بتوانند چنین شرایطی را درک کرده و همچون عالمان اهل عمل که وجودشان حافظ جامعه شیعی بود، به تبلیغ این مذهب راستین و ترویج معارف آن و نجات جامعه بپردازند.

این عالم بزرگوار با چنین انگیزه ای به راه افتاد و از خدا و اولیای معصومش ـ صلوات الله علیهم ـ و حضرت ولیّ عصر ـ عجّل الله فرجه الشریف ـ استمداد کرد، در حالی که بر زبان پیوسته می خواند: ولاحول ولا قوه الاّ بالله العلی العظیم و سرمایه ای جز این نداشت.

سرانجام به اراده و نگاه دمادم حضرت حجّت ( عجّل­ الله­ فرجه) و با تأیید و همکاری و احساس مسئولیّت بزرگانی چون پدرش، به دست باکفایت مرجع عالیقدر، آیت الله العظمی حاج سیّداحمدخوانساری، در سال 1351 مدرسه علمیّه ای به نام مبارک و مقدّس مولای عالم امکان، حضرت ولیّ عصر (عجّل الله فرجه الشریف) تأسیس شد.
 
آیت الله العظمی نوری همدانی با صدور پیامی، درگذشت این عالم ربانی را تسلیت گفت. در متن پیام آیت الله همدانی چنین آمده است: «در کنار آستان ملکوتی امام هشتم حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام، خبر ارتحال آیت الله آقای حاج سید مهدی ابن الرضا رحمت الله علیه را دریافت کرده و موجب تأسف شد. این عالم بزرگوار و والد مکرمشان سالهای طولانی با تأسیس مدارس علمیه و تربیت شاگردان فراوان در نشر فرهنگ اهل بیت علیهم السلام خدمات فراوانی کردند. اینجانب درگذشت این عالم خدمتگزار را به خاندان مکرم و ارادتمندان ایشان به ویژه اهالی متدین خوانسار تسلیت عرض نموده و علو مقام برای آن مرحوم مسألت می نمایم.»
 
آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی ـ مد ظله العالی ـ نیز به مناسبت رحلت آیت الله حاج سید مهدی ابن الرضا خوانساری پیام تسلیتی صادر نمودند. در متن پیام آیت الله صافی چنین آمده است: «اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیء. رحلت عالم ربانی مرحوم آیت الله حاج سید مهدی ابن الرضا خوانساری رضوان الله تعالی علیه موجب تاثر و تاسف گردید. آن عالم خدوم عمر مبارک خود را در راه اعلای کلمه الله و ترویج معارف نورانی اهل البیت علیهم السلام و تاسیس حوزه علمیه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در شهرستان خوانسار و بنای مراکز عام المنفعه گذراند و با تربیت طلاب فاضل و متعهد خدمات ارزنده به حوزه های علمیه نمود و با اخلاق کریمه اسلامی توانست در دربار آسمانی مولای خود حضرت بقیه الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء به نحو شایسته انجام وظیفه نماید. انا لله و انا الیه راجعون. رحلت این عالم بزرگوار را به حضرات علمای اعلام و حوزه علمیه خوانسار و بیت مکرم به خصوص آقازادگان فاضل و وارسته ایشان و همچنین به مردم متدین و شریف خوانسار تسلیت گفته، علو درجات آن مرحوم و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان محترم را از خداوند متعال مسألت دارم.»
 
آیت الله العظمی مظاهری نیز در این زمینه پیام تسلیتی صادر کرد. در متن این پیام آمده است: «رحلت عالم جلیل‌القدر مرحوم مغفور آیت‌الله آقای حاج سید مهدی ابن‌الرضا«قدّس‌سرّه‌الشریف» موجب تأسّف و تأثّر گردید. این عالم ربّانی، عمر شریف و با برکت خود را یکسره مصروف خدمت به اسلام و مسلمین و حوزه‌های علمیّه و خصوصاً تربیت طلّاب و فضلاء و سربازان حضرت ولی‌عصر«ارواح‌العالمین‌له‌الفداء» نمودند و در این مسیر نورانی با اشتیاق و انگیزۀ وافر و با اخلاص و اخلاق والای خود، منشأ اثر فراوان گشتند.

موقعیت علمی و دینی و مذهبی شهرستان خوانسار و مردم مؤمن آن سامان، مرهون همّت و مجاهدت خاندان معزّز ابن‌الرضا و شخص این عالم بزرگوار و والد عالیقدرشان «رضوان‌الله‌علیهما» است. با اظهار تسلیت به بیت شریف ایشان خصوصاً آقازادگان عالم و مکرّمشان و نیز همۀ شاگردان و ارادتمندان آن عالم ربّانی و همچنین مردم شریف خوانسار، از خداوند متعال، علوّ درجات و رحمت واسعه را برای ایشان و صبر و اجر و سعادت را برای همۀ بازماندگان محترم مسألت می‌کنم.»
 
همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی بدرود حیات موسس حوزه علمیه خوانسار را تسلیت گفت.
 
در متن پیام رئیس قوه مقننه چنین آمده است: «ارتحال عالم وارسته آیت الله سید مهدی ابن الرضا خوانساری رییس حوزه علمیه خوانسار موجب تاسف و تاثر گردید. آیت الله سیدمهدی ابن الرضا در سراسر عمر خویش به ترویج علوم دینی ، شعائر اسلامی و معارف اهل بیت عصمت و طهارت (ع) اهتمام داشتند و ضمن تربیت شاگردان و طلاب مشتاق دروس حوزوی آثار متعدد ارزشمندی نیز از خود بر جای گذاشتند. اینجانب ضمن عرض تسلیت درگذشت این روحانی جلیل القدر به پیشگاه حضرت ولیعصر (عج)،حوزه های علمیه بویژه علما و طلاب خوانسار و بیت مکرم ایشان  برای آن مرحوم رحمت و علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسألت می کنم.»
 
یادگار امام سیدحسن خمینی نیز به مناسبت درگذشت آیت الله ابن رضا پیام تسلیتی صادر کرد. دراین پیام آمده است: 
 
«بسمه تعالى
برادر گرامى جناب حجت الاسلام و المسلمین آقاى حاج سید محمد ابن الرضا (دامت برکاته)
درگذشت والد ماجدتان حضرت آیت الله آقاى حاج سید مهدى ابن الرضا رحمت الله علیه موجب تأثر همه دوستداران ایشان شد.
آن مرحوم، عمر با برکت خویش را توأم با عشق خالصانه به اهل بیت عصمت و طهارت سلام الله علیهم اجمعین، در احیاء فرهنگ اسلام و توسعه معارف دینى مصروف داشتند.
اینجانب ضمن عرض تسلیت ارتحال ایشان به جنابعالى که خود از عالمان عامل و اندیشمندان فاضل هستید و به اخوان محترم و سایر بازماندگان؛ براى آن مرحوم و والد بزرگوارشان غفران واسع مسئلت دارم. »
 
مراسم تشییع این عالم ربانی روز یکشنبه ششم فروردین ماه ساعت 17 از مسجد امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ به سمت حرم مطهر انجام خواهد شد. همچنین مراسم ختم آقایان، یکشنبه ششم فروردین ماه بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم و مراسم ختم بانوان، ساعت 20:45 همان روز در حسینیه شهدا خیابان صفائیه برقرار خواهد بود.
نظرات بینندگان