
فارس: رئیس پلیس راهور فراجا با تاکید بر لزوم ارتقای ایمنی در بخش حملونقل تجاری گفت: همانطور که در سالهای گذشته برخی خودروهای سواری ناایمن از چرخه تولید حذف شدند، کامیونهای نسل قدیم از جمله بنز ۱۹۲۱، ۱۹۲۴ و ۱۹۲۶ نیز باید از خط تولید خارج شوند.
سردار تیمور حسینی امروز در حاشیه آیین تولید انبوه کشنده Gx560 با اشاره به وضعیت ناوگان حملونقل عمومی کشور گفت: نزدیک به ۵۰۰ هزار دستگاه کامیون و اتوبوس در کشور وجود دارد که حدود ۶۰ درصد آن، یعنی نزدیک به ۳۰۰ هزار دستگاه، در سن فرسودگی قرار دارند. نوسازی این ناوگان، بهویژه در راستای ارتقای ایمنی حملونقل، اقدامی بسیار حیاتی و ضروری است.
رئیس پلیس راهور فراجا افزود: در حال حاضر سهم ناوگان عمومی اعم از بار و مسافر در تصادفات، حدود ۲۵ درصد از کل تصادفات کشور را شامل میشود. اگر بتوانیم در کوتاهترین زمان ممکن ناوگان عمومی را نوسازی کنیم و مهمتر از آن، قابلیتهای نظارتی و کنترلی مانند سامانه «سپهتن» که در حوزه مسافری استفاده میشود را در ناوگان عمومی بار نیز اجرایی کنیم، میتوانیم تا ۲۰ درصد به کاهش تصادفات و جانباختگان کمک کنیم.
حسینی با تأکید بر اجرای دقیق قانون هوای پاک اظهار کرد: بخش مهمی از آلایندههای کشور مربوط به خودروهای دیزلی است؛ هم به دلیل فرسودگی ناوگان و هم به دلیل اینکه گازوئیل هنوز به سطح مطلوب کیفیت و استاندارد نرسیده است.
بر اساس قانون هوای پاک، هم وزارت نفت و هم وزارت صمت مکلف شدهاند نسبت به تولید خودرو و سوخت یورو ۶ اقدام کنند که تحقق این موضوع میتواند به بهبود وضعیت زیستمحیطی کلانشهرها و کاهش آلودگی هوا کمک کند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره کارنامه خودروسازان گفت: در حوزه تولید خودروهای سواری همچنان مشکلاتی بهویژه در زمینه ضربهپذیری و استحکام وجود دارد. راهاندازی مرکز آزمون و تصادف اقدام مثبتی است و از این پس با سختگیری بیشتری، استانداردهای لازم در زمینه ایمنی، استحکام و کیفیت خودرو با هدف حفظ جان راننده و سرنشینان دنبال خواهد شد.
رئیس پلیس راهور فراجا: در بخش تجاری و تولید ناوگان سنگین شامل کامیون و اتوبوس، وضعیت نسبتاً مطلوب است. این بخش از تجربه و پشتوانه همکاری با یک خودروساز مطرح برخوردار است و امیدواریم مسیر کیفی آن تداوم یافته و ارتقا پیدا کند، هرچند همچنان جای بهبود وجود دارد.
وی یکی از مشکلات مهم کامیونهای نسل قدیم را نبود حفاظهای جانبی، جلو و عقب عنوان کرد و گفت: این کامیونها در تصادفات، بهویژه برخورد با خودروهای سواری، خطر بسیار بالایی ایجاد میکنند و خودرو سواری به زیر کامیون میرود. به همین دلیل با همکاری سازمان راهداری و وزارت صمت، ابلاغ کردهایم که کامیونهای قدیمی باید به این حفاظها مجهز شوند. خوشبختانه این نقص در کامیونهای جدید برطرف شده و ارتفاع آنها بهگونهای است که خطر ورود خودرو سواری به زیر کامیون کاهش یافته است.
حسینی تأکید کرد: همانطور که در سالهای گذشته برخی خودروهای ناایمن سواری از خط تولید خارج شدند، در بخش تجاری نیز باید این اقدام انجام شود. کامیونهای نسل قدیم مانند بنز ۱۹۲۱، ۱۹۲۴ و ۱۹۲۶ به دلیل ارتفاع بیش از استاندارد، در صورت ناتوانی در رفع این نقص بدون نصب حفاظ، باید از خط تولید خارج شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع به سازمان استاندارد اعلام شده است، گفت: مکاتبات لازم با سازمان استاندارد و سازمان راهداری انجام شده، اما به دلیل مشکلات موجود در بخش خودروهای تجاری، این موضوع هنوز بهطور کامل اجرایی نشده است.