arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۴۳۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۱ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۰

ديپلمات ها و مهاجران افغان توریست محسوب مي شوند/مسئولان: رشد 300 درصدی در ورود توریست خارجی

در حالي كه بسياري از كارشناسان از آمار پايين و غيرواقعي تعداد گردشگران خارجي وارد شده به ايران سخن مي گويند، روز گذشته روح الله احمدزاده، رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور در تبريز گفت: «در طول فعاليت دولت نهم و دهم، حضور گردشگران خارجي در كشور رشد 300 درصدي داشته است.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالي كه بسياري از كارشناسان از آمار پايين و غيرواقعي تعداد گردشگران خارجي وارد شده به ايران سخن مي گويند، روز گذشته روح الله احمدزاده، رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور در تبريز گفت: «در طول فعاليت دولت نهم و دهم، حضور گردشگران خارجي در كشور رشد 300 درصدي داشته است.»

به گزارش انتخاب به نقل از شرق، سال گذشته نيز حميد بقايي، رييس سابق سازمان از افزايش 46 درصدي گردشگران خارجي و ورود دوميليون و 400هزار گردشگر به ايران خبر داده بود. اما اين آمارهاي خوشبين كننده و اميدوارانه تنها از سوي منابع رسمي و دولتي بيان شده در حالي كه كارشناسان مستقل اين حوزه چنين آمارهايي را رد مي كنند.

 علاوه بر اين وضعيت درآمدزايي پايين هتل هاي كشور كه ارتباط مستقيمي با مبحث گردشگري دارد نيز بيش از آنكه تاييد كننده سخن مقامات دولتي باشد، تاييد كننده ادعاي كارشناسان است.

 بنا بر تاييد سازمان هاي جهاني، صنعت گردشگري در ايران از ظرفيت هاي بالايي براي رشد و توسعه برخوردار است.

 براساس گزارش سازمان جهاني جهانگردي، ايران رتبه دهم جاذبه هاي باستاني و تاريخي و رتبه پنجم جاذبه هاي طبيعي را در جهان داراست و يكي از امن ترين كشورهاي منطقه و جهان از لحاظ امنيت براي گردشگران خارجي است. با اين حال در سال ۲۰۰۶، تنها در حدود ۷۵۰ هزار گردشگر خارجي از ايران بازديد كرده اند و اين در حالي است كه در اين سال ۸۴۲ ميليون جهانگرد در دنيا سفر كرده اند.

 اين در حالي است كه كشورهاي رده اول جذب گردشگر در جهان همچون اسپانيا، آمريكا، فرانسه، تركيه و دوبي از ورود سالانه 20 تا 60 ميليون گردشگر به كشورشان سخن مي گويند. اما در ايران اگرچه مسوولان از آماري سه ميليوني حرف مي زنند اما كارشناسان مستقل اين ميزان را حتي كمتر از يك ميليون نفر مي دانند.

    چندي پيش «محمود ضيايي»، مدير گروه جهانگردي دانشگاه علامه طباطبايي در گفت وگويي با خبرگزاري ميراث فرهنگي مي گويد: «آمار سازمان جهاني جهانگردي، وضعيت اشغالي هتل ها و رزرواسيون آنها، لغو تورهاي مسافرتي خارجي و پايان نامه دانشجويان رشته گردشگري از رشد منفي ورود گردشگر خارجي در ايران خبر مي دهند.

 بر اين اساس كارشناسان معتقدند كه آمارهاي ارايه شده در كشور واقعي نيست. بر اين اساس آمارهايي كه از سوي سازمان متولي امر گردشگري درباره ورود گردشگران خارجي به ايران داده مي شود چندان واقعي نيست.»

  آمار مسافران خارجي ورودي به كشور توسط چهار مرجع اداره كل اتباع خارجه نيروي انتظامي، اداره كل اتباع خارجه وزارت امور خارجه، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و سازمان گمرك كشور جمع آوري مي شود با اين حال آمارهاي هركدام با نواقصي مواجه است، آمار اداره كل اتباع خارجه نيروي انتظامي محرمانه است و منتشر نمي شود، آمار وزارت امور خارجه نظام محاسباتي مناسب، مستمر و دقيقي ندارد، سازمان ميراث فرهنگي نيز صرفا آمار گردشگران ورودي به هتل هاي تحت پوشش خود را جمع آوري و منتشر مي كند در اين ميان تنها آماري كه رسانه ها و افكار عمومي امكان دسترسي به آن را دارند تعداد مسافران خارجي ورودي مربوط به سازمان گمرك كشور است.

حال آنكه آمار گمرك نيز فاقد شاخص هاي لازم براي شناسايي گردشگر از مسافر است. به همين دليل نيز امكان محاسبه كارشناسي و دقيق آمارهاي اعلام شده از سوي مسوولان و كارشناسان امكان پذير نيست.
    مصطفي سيد موسوي، كارشناس گردشگري در رابطه با وضعيت و آمارهاي گردشگري كشور به «شرق» مي گويد: «خروجي سامانه آماري گردشگري در ايران ناقص است چرا كه در اين سامانه هر تبعه بيگانه اي حتي اگر براي كارهاي ديپلماتيك وارد كشور شود يا مهاجر افغان باشد به عنوان گردشگر حساب مي شود. در حالي كه بر اساس استاندارد هاي جهاني گردشگر (توريست) يا گردشگري (توريسم) تعاريف مشخصي دارد؛ «توريسم» به مجموعه مسافرت هايي گفته مي شود كه بين مبدا و مقصدي با انگيزه هاي استراحتي، تفريحي، تفرجي، ورزشي، ديداري، تجاري، فرهنگي يا گذران اوقات فراغت انجام مي گيرد و در آن شخص توريست در مقصد، اشتغال و اقامت دايم ندارد. بر اساس اعلام كميته مخصوص آمارگيري مجمع ملل اين افراد گردشگر هستند؛ كساني كه براي تفريح و دلايل شخصي با مقاصد پزشكي و درماني سفر مي كنند؛ كساني كه براي شركت در كنفرانس ها، نمايشگاه ها، مراسمات مذهبي، مسابقات ورزشي و از اين قبيل به كشورهاي ديگر سفر مي كنند؛ كساني كه به منظور بازاريابي و امور بازرگاني مسافرت مي كنند.»

    آيا آمار افزايشي كه مسوولان كنوني و سابق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از آن سخن مي گويند به اين مولفه ها نزديك است؟ آن طور كه ابراهيم پورفرج، رييس هيات مديره جامعه تورگردانان ايران گفته است: «تورهاي ورودي نيمه دوم سال 88 كاهش 50 درصدي داشته و بسياري از آژانس هاي مسافرتي و گردشگري را در آستانه ورشكستگي قرار داد.» اشاره فرج پور به وقايع پس از انتخابات بحث برانگيز خرداد ماه سال 88 است، وقايعي كه بازتاب بسياري در رسانه هاي جهان داشت و همين مساله بر ميزان اندك ورود گردشگران خارجي به كشور نيز تاثير داشت و آن را بيش از پيش كاهش داد. علاوه بر اين به گواه آمارهاي رسمي در زمان دولت محمد خاتمي ارتباط ايران با كشورهاي جهان به مراتب بهتر و بيشتر از زمان پس از آن و در دولت محمود احمدي نژاد بود، همين مساله شرايط و رغبت كشورهاي جهان براي فرستادن گردشگر به ايران را كاهش داده است.

    فراهم نبودن شرايط داخلي، نبود امكانات مناسب، عدم آموزش برگزار كنندگان تور در ايران، بالابودن هزينه گردشگري در ايران، مناقشات سياسي و تبليغات سوءرسانه هاي كشورهاي ديگر، برخي از عمده ترين دلايل كم بودن آمار گردشگران خارجي ايران است. با اين حال مسوولان سازمان ميراث فرهنگي بدون در نظر گرفتن همه اين مولفه ها تلاش مي كنند آمارها در اين زمينه را اميدوار كننده، مناسب و رو به رشد معرفي كنند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
0
2
وقتی میگند رشد 300 درصدی داشته حتما داشته. مدارش هم موجوده لابد.!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
0
2
چقدر خلاف واقع مي گويند . 10روز شيراز بودم فقط يك زوج توريست ژاپني ديدم . از هتل ها هم پرسيدم گفتند امسال خبري نيست . احتمالا افاغنه و متكديان بنگلادشي و پاكستاني را به عنوان توريست قلمداد كرده اند
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
0
2
اره جون خودت
نظرات بینندگان