arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۸۷۷۳
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۹ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۶

حقوقدان شورای نگهبان:بررسی صلاحیت داوطلبان؛فردا در سه نوبت کاری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو حقوقدان شورای نگهبان اعلام کرد: بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری در جلسه علنی این شورا در سه نوبت کاری صبح تا شب بررسی می شود.
 
به گزارش انتخاب به نقل از صدا و سیما، سید فضل الله موسوی گفت: پس از اتمام نام نویسی داوطلبان، شورای نگهبان مشغول رسیدگی به صلاحیت داوطلبان شد و بررسی های کارشناسی در دستور کار قرار گرفت که نتایج آن به جلسه شورا ارائه می شود.
وی افزود: با توجه به محدودیت وقتی که برای بررسی صلاحیت داوطلبان وجود دارد، کارها فشرده است به نحوی که جمعه گذشته از صبح تا عصر مشغول کار بودیم و علاوه بر رسیدگی به پرونده داوطلبان انتخابات میان دوره ای مجلس ، پرونده داوطلبان ریاست جمهوری را نیز بررسی کردیم.
 
موسوی اضافه کرد: نتایج این بررسی ها به یکی از جلسات اصلی شورا ارائه و درباره مقدمات آن بحث و بررسی شد .
عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به جلسه فوق العاده فردای این شورا در سه نوبت کاری برای بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری گفت : شورا پس از بررسی دقیق صلاحیت ها نظر خود را اعلام می کند و باید ببینیم فردا کار تا چه حد پیش می رود و به هر حال تلاشمان را به نحو احسنت انجام می دهیم .
 
موسوی با تاکید بر لزوم کسب اکثریت آرای لازم برای احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری افزود : البته ما در بررسی صلاحیت داوطلبان از اصطلاح رد صلاحیت نمی خواهیم استفاده کنیم چون ممکن است خیلی ها ، از جهاتی صلاحیت هایی داشته باشند اما به هر حال این مسئله ای مهم تلقی می شود که رئیس جمهور شخص دوم کشور است و باید ویژگی های خاصی داشته باشد .وی تاکید کرد : بر این اساس باید ویژگی های داوطلبان برای این جایگاه احراز شود که آیا شان و شخصیت و جنبه هایی که در قانون اساسی درج شد از جهت رجل مذهبی ، سیاسی یا مدیر و مدبر بودن و دیگر ویژگی ها باید در داوطلبان احراز شود .
 
عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت : بنابراین اگر چه صلاحیت برخی داوطلبان در مواردی احراز نمی شود اما این به مفهوم این نیست که این افراد از صلاحیت هایی در جهات دیگر برخوردار نیستند یا خدشه ای در مسلمان بودن و اعتقادشان به نظام جمهوری اسلامی وارد است .
موسوی افزود : به هر حال ویژگی های لازم برای داوطلبان ریاست جمهوری سخت است و باید احراز شود و در سالهای گذشته مشاهده کردیم که از مجموع داوطلبان 5 تا 8 نفر به طور متغییر احراز صلاحیت شدند .
 
وی همچنین درپاسخ به برخی اتهامات و ابهام آفرینی ها در خصوص اعمال سلیقه شورای نگهبان در احراز صلاحیت ها گفت : آنچه سابقه نشان می دهد اگر چه ممکن است ویژگی های لازم برای داوطلبان ریاست جمهوری مسائل نظری ذکر شود اما ملاک های عملی وجود دارد و شورای نگهبان قطعا در گذشته بر اساس این ملاک ها صلاحیت ها را بررسی کرده است و در آینده نیز اینگونه خواهد بود .
 
موسوی افزود : شورای نگهبان ضوابط لازم در این خصوص را تدوین کرده و مشخص است که به صورت مکتوب وجود دارد و ویژگی های لازم برای احراز رجل مذهبی سیاسی بودن یا مدیر و مدبر بودن بر اساس این ضوابط مشخص است .
وی گفت : اینگونه نیست که در یک جلسه شورای نگهبان صرفا کلیاتی گفته شود در حالیکه ضوابط و ملاکها یی مد نظر است و اعضای شورا بر اساس آن صلاحیت ها را بررسی می کنند .
نظرات بینندگان