arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۹۷۸
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۲ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۰

روزه‌داري فرصت مناسبي براي كاهش وزن مبتلايان به كبد چرب

رييس شبكه هپاتيت گفت: روزه‌داري به مبتلايان به كبد چرب توصيه مي‌شود چون تغيير شيوه زندگي ناشي از روزه‌ گرفتن مي‌تواند به كاهش وزن و شدت بيماري آنان كمك كند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس شبكه هپاتيت گفت: روزه‌داري به مبتلايان به كبد چرب توصيه مي‌شود چون تغيير شيوه زندگي ناشي از روزه‌ گرفتن مي‌تواند به كاهش وزن و شدت بيماري آنان كمك كند.

دكتر سيدمويد علويان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، افزود: ابتلا به بيماري كم چرب روز به روز در ايران در حال افزايش است اما وزن بدن را مي‌توان در ماه رمضان به حد تعادل رساند چرا كه چاقي از عوامل ابتلا به بيماري كبد چرب است.

وي با بيان اينكه روزه‌داري براي مبتلايان به سيروز كبدي ضرر دارد، گفت: مبتلايان به اين بيماري ممكن است بر اثر روزه داري دچار افت شديد قندخون شوند و كبد آنها نتواند قند مورد نياز بدن را تامين كند. در نتيجه بيماري آنان تشديد شود.

رييس شبكه هپاتيت با اشاره به مبتلايان به هپاتيت B و هپاتيت C اظهار كرد: اين بيماران داروي اينترفرون مصرف مي‌كنند و با توجه به آن كه استفاده از اين دارو ممكن است عوارض كليوي به همراه داشته باشد، به مبتلايان به هپاتيت B و هپاتيت C توصيه مي‌كنيم روزه نگيرند ولي ناقلان ويروس اين دو نوع هپاتيت و بيماراني كه هپاتيت آنان كنترل شده است، منعي براي روزه‌داري ندارند.

علويان به بيماراني كبدي روزه‌دار توصيه كرد كه روزه خود را با خرما باز كنند. از افراط در مصرف مواد قندي مانند زولبيا و باميه در افطار و سحر خودداري و در افطار غذاهاي سبك و سبزي و ميوه مصرف كنند. علاوه بر آن حداكثر نيم تا يك ساعت پس از صرف افطاري، شام بخورند.

رييس مركز تحقيقات گوارش و كبد بيمارستان بقيه الله (عج) افزود: مبتلايان به بيماريهاي كبدي هنگام سحر غذاهاي پرچرب مانند كله پاچه نخورند علاوه بر آن مواد حاوي قندهاي ساده را مصرف نكنند چون استفاده از اين مواد موجب ترشح انسولين مي‌شود و افت شديد قند خون را در پي دارد.

علويان در پايان خبر داد: در 3 تا 6 ماه آينده دو داروي جديد «تلاپروير» و «بوسپروير» وارد كشور مي‌شود و در دسترس بيماران هپاتيتي قرار مي‌گيرد.
نظرات بینندگان