arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۴ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۰

كدخدايي: شرط اصلاح‌ طلبان مانند خيابان بدون چراغ قرمز است

سخنگوي شوراي نگهبان در نشست خبري اين هفته خود با اصحاب رسانه به سوالاتي درباره‌ي حضور هم‌زمان آيت‌الله يزدي در يك حزب سياسي و شوراي نگهبان، مباحث مربوط به حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس و ساير موارد مرتبط با انتخاب آتي مجلس شوراي اسلامي پاسخ گفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوي شوراي نگهبان در نشست خبري اين هفته خود با اصحاب رسانه به سوالاتي درباره‌ي حضور هم‌زمان آيت‌الله يزدي در يك حزب سياسي و شوراي نگهبان، مباحث مربوط به حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس و ساير موارد مرتبط با انتخاب آتي مجلس شوراي اسلامي پاسخ گفت.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، دكتر عباسعلي كدخدايي پس از تشريح نتايج مصوبات ارسالي از سوي مجلس شوراي اسلامي، در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه با توجه به تشكيل هيات حل اختلاف از سوي مقام معظم رهبري، سرانجام كميته‌اي كه پيش از اين به رياست آيت‌الله جنتي تشكيل شده بود چه شد؟ گفت: بنده در مقام سخنگويي شوراي نگهبان هستم از جهت كارگروه نيز بيان مي‌كنم كه وظيفه آن كارگروه با ارسال گزارش به مقام معظم رهبري به اتمام رسيده است.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينكه با توجه به اينكه يكي از اعضاي شوراي نگهبان در يكي از احزاب سياسي دست‌اندركار است، اين شائبه را ايجاد مي‌كند كه شوراي نگهبان ممكن است جناحي عمل كند، گفت: آيت‌الله يزدي بر حسب سمت در جامعه‌ي مدرسين ممكن است اقداماتي را به صورت كلي انجام دهند اما از جهت شخصيت حقوقي در شورا، اقدامي نخواهد كرد.

خبرنگار ديگري در خصوص حضور آيت‌الله جنتي در كميته‌ي وحدت اصولگرايان سوال كرد كه سخنگوي شوراي نگهبان پاسخ داد: ايشان دخالتي ندارند.

خبرنگار ديگري سوال خود را اين‌گونه مطرح كرد كه يكي از چهره‌هاي اصلاح‌طلب مطرح كرده كه ما با برداشتي كه از قانون مي‌شود مشكل داريم و توضيح از سخنگوي شوراي نگهبان را خواستار شد كه وي پاسخ داد: موضع شورا همواره عمل بر اساس قانون بوده است و در اين راستا برداشت مجريان از قانون معتبر است.

بر اساس اين گزارش، كدخدايي درپاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينكه اصلاح‌طلبان مدعي‌اند كه براي حضور در انتخابات از فيلتر شوراي نگهبان رد نمي‌شوند و رفتار منطقي با خود را شرطي براي حضور گذاشته‌اند، گفت: اين شرط همانند اين است كه كسي بگويد كه زماني وارد خيابان مي‌شود كه هيچ چراغ قرمزي نباشد. اگر اين معقول است آن نيز معقول خواهد بود.

خبرنگار ديگري يادآور شد، بعضي از چهره‌هاي سياسي مطرح كرده‌اند كه براي حضور در انتخابات بايد سلامت انتخابات از سوي شوراي نگهبان تاييد شود و از سخنگوي شوراي نگهبان خواستار توضيح شد كه كدخدايي پاسخ داد: آنچه بنده مي‌توانم بگويم اين است كه شوراي نگهبان بر اساس وظيفه قانوني خود عمل مي‌كند كما اينكه در انتخابات قبلي نيز همين بوده و از سلامت انتخابات هميشه اطمينان حاصل كرده است و در آينده نيز همين‌گونه عمل مي‌كنيم.

كدخدايي ادامه داد: اينكه برخي اين‌گونه مطرح مي‌كنند از بركات نظام ماست و البته معلوم نيست كه اين صحبت‌ها صحت داشته باشد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينكه «برخي در خصوص دخالت احتمالي دولت در انتخابات و استفاده از مبلغ هدفمند كردن يارانه‌ها در انتخابات هشدار داده‌اند، برخورد شورا در اين راستا چيست؟» گفت: آنچه ما بر اساس آن عمل مي‌كنيم همانند گذشته بر اساس قانون است و انشاءالله در آينده نيز از تمام تلاش خود براي سلامت انتخابات مثل گذشته استفاده مي‌كنيم.

سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چه تعداد از نمايندگان فعلي مي‌توانند در انتخابات شركت كنند،‌گفت: بنده احصا نكرده‌ام و در خصوص نمايندگان ميان‌دوره‌اي همان‌طور كه پيش از اين نيز اعلام كرده‌ايم كمتر از چهار سال به عنوان يك دوره محسوب نمي‌شود.

به گزارش ايسنا، از سخنگوي شوراي نگهبان در خصوص افزايش تعطيلات عيد فطر سوال شد كه وي به اين پاسخ كه آينده را به آينده واگذار كنيد، اكتفا كرد.

خبرنگار ديگري سوال خود را اين‌گونه مطرح كرد كه «برخي از علاقمندان انقلاب در خصوص حضور افرادي از فتنه و جريان انحرافي در انتخابات آينده مجلس اظهار نگراني كرده‌اند» كه كدخدايي در پاسخ گفت: ما همواره بر اساس قانون عمل مي‌كنيم و اختيارات ما نيز در چارچوب قانون است. ما تلاش مي‌كنيم رفتار افراد را با قانون تطبيق دهيم و اگر مغايرتي داشته باشد صلاحيت‌شان تائيد نمي‌شود و اگر مغايرت نداشته باشد مي‌توانند وارد گردونه انتخابات شوند.
نظرات بینندگان