arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۶۴۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۸ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۰
جذب سرمايه هاي ايراني در ارمنستان و آذربايجان؛

اینجا ارمنستان است...پول هايي که در خانه همسايه خرج مي کنيم!

حالا ريال و تومان در سوپرمارکتها هم به پول رايج کشورهاي کوچک مقصد تبديل مي شوند. هر جاي شهر که قدم بزنيد، کسي پيدا مي شود که تراکت و بروشور رستوران را به زبان فارسي با تبليغات وسيع و گسترده به شما بدهد. در يک گردش دو، سه ساعته در شهر مي توان بيست، سي مورد تراکت و بروشور از اين دست را از افراد مختلفي که جلوي شما را مي گيرند و به فارسي صحبت مي کنند، دريافت کنيد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهدي نصيري: شايد تا همين يک دهه پيش بسياري از خانواده هاي ايراني حتي يکبار هم قدرت و تمايل به خروج از کشور و مسافرت خارجي را نداشتند، اما اين چند سال اخير دست کم مرزهاي غرب و شمال غرب و شمال شرق و فرودگاه امام خميني(ره) مملو از جمعيت ايراني هايي بوده که جيب هايشان را پر از پول کرده اند براي تفريح، تحصيل و تجارت و عازم سفر هستند.

به گزارش سرویس اقتصادی "انتخاب"؛ اما از سوي ديگر کشورهاي مقصد هم که خيل پرشمار ايراني ها را در کشورشان مشاهده کرده اند، براي سرمايه هايي که مي آيند و حتي براي پولهايي که مي توانند وارد کشورهايشان شوند برنامه ريزي کرده اند و کيسه دوخته اند.

ايراني ها در تور شرکتهاي گردشگري

پنج سال پيش با آنچه که امروز مي توانيد در شهرهاي آذربايجان ببينيد، کاملاً متفاوت است. خيابانهاي زشت و نماهاي خشن و خشک ساختمانها چهره سردي از شهر ساخته است. گردشگري و توريسم تقريباً هيچ رونقي در شهر ندارد. اما با وجود برخوردهاي ناشايستي که در مرزهاي زميني و هوايي با ايرانيان مي شود، ظاهراً مسافران کم کم راه ورود به آذربايجان را تازه ياد گرفته اند. نخجوان که يکي از آلوده ترين و زشت ترين شهرهاي اين کشور است بدون رواديد هر روزه تعداد بسيار زيادي از مسافران ايراني را از مرز عبور مي دهد. رستورانها هنوز رونق نگرفته اند و فقر و بيکاري را مي توان در چهره زشت شهرها و بطالت هر ساعته آدمها در شهر ديد. اما ظاهراً آينده خوبي در انتظار شهرهاي فقير جمهوري آذربايجان است، زيرا ايراني ها به لطف شرکتهاي گردشگري که به تجارت يک طرفه مشغول هستند، از مرزهاي زميني و هوايي وارد شهرهاي اين جمهوري تازه استقلال يافته مي شوند.

ايراني ها که سالهاست از دروازه هاي دوبي و آنتاليا و استانبول و مالزي عبور مي کنند، به تازگي ارمنستان را هم به عنوان مقصد گردشگري در همسايگي شان يافته اند.

پول هاي کثيف در جيب مأموران

زماني اگر مي خواستيد به باکو و ايروان برويد، تنها دو اتوبوس در هفته وجود داشت که حرکت آنها هم مشروط به وجود مسافر در زمانهاي مختلف بود و گاهي هم حتي لغو مي شد. اما حالا دو ايرلاين آرماويا و آذربايجان به خطوط هوايي اين مسير اضافه شده اند و با شرکتهاي هواپيمايي ايراني رقابت مي کنند و در بسياري از زمانها هم تعداد اتوبوسها به دو اتوبوس در روز و آن هم توسط سه شرکت حمل و نقل زميني افزايش يافته است.

مرزهاي فوردوز (مرز زميني ارمنستان) و آستارا (مرز زميني آذربايجان) و جلفا (مرز زميني نخجوان) همچون بازرگان (مرز زميني ترکيه) هميشه پر از جمعيت مسافران و خودروهاي کاپتاژ شده آماده عبور از مرز هستند.

مرز زميني آذربايجان و ارمنستان تقريباً شبيه به يکديگر هستند، با اين تفاوت که براي عبور از مرز آذربايجان بايد علاوه بر هزينه هاي معمول و قانوني و ويزايي که قيمت آن دقيقاً 10 برابر ويزاي ارمنستان است، پولهاي غيرقانوني زيادي هم وارد جيب هاي مأموران مرزي و پليس و... بکنيد.

ريال، پول رايج سوپرمارکت هاي ارمنستان

حالا ريال و تومان در سوپرمارکتها هم به پول رايج کشورهاي کوچک مقصد تبديل مي شوند. هر جاي شهر که قدم بزنيد، کسي پيدا مي شود که تراکت و بروشور رستوران را به زبان فارسي با تبليغات وسيع و گسترده به شما بدهد. در يک گردش دو، سه ساعته در شهر مي توان بيست، سي مورد تراکت و بروشور از اين دست را از افراد مختلفي که جلوي شما را مي گيرند و به فارسي صحبت مي کنند، دريافت کنيد.

تعداد رستورانهاي ايراني ارمنستان حالا از يک رستوران به بيش از 20 رستوران رسيده است. ممکن بود که تا همين چهار پنج سال پيش به سختي مي توانستيد براي مسافران گروهي يک ليدر يا مترجم فارسي پيدا کنيد، اما اگر امروز به ارمنستان و آذربايجان سفر کنيد و ارمني يا آذري ندانيد، به راحتي کارتان پيش مي رود، چون کسب درآمد و جذب سرمايه هاي ايراني بسياري از مردم، فروشندگان، صاحبان املاک اجاره اي، راننده ها و حتي دوره گردها و متکديان را وادار به آموختن و استفاده کردن از زبان فارسي نموده است.

سرمايه هايي که جذب مي شوند

سرمايه گذاري پايه و بنياد اقتصاد است، در يک معادله ساده (حتي اگر چيزي از اقتصاد ندانيم) هر جامعه اي که با رشد سرمايه گذاري مواجه شود، پيشرفت اقتصادي بيشتري هم خواهد داشت. پس طبيعي است که هيچ کشوري دست رد بر سرمايه خارجي نمي زند و برعکس هميشه در همه کشورها راه ها و شيوه هاي گوناگوني را براي جذب سرمايه ديگران مورد آزمون قرار مي دهند و در مورد آن برنامه ريزي مي کنند.

اين روزها آذري ها و ارمني ها و شرکتهاي ايراني- ارمني و ايراني- آذري کيسه هاي بزرگي براي سرمايه هاي ايراني دوخته اند. آگهي هاي تبليغاتي بسياري پخش مي شوند و مشوق ها و وسوسه هاي زيادي هستند که ايرانيان را به سرمايه گذاري در حوزه هاي مختلف مثل گردشگري، خريد مسکن، اجاره و خريد زمين و مغازه و... تشويق مي کنند.

از صحت تبليغات و سلامت آنها مطمئن نيستيم، اما به خوبي مي دانيم که شرکتهاي بسياري امروز منتظر سرمايه و پول ايراني ها هستند و طبيعتاً سودهاي کلاني را هم نصيب شرکاي ارمني و آذري در همسايگي ايران مي کنند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۵
غیر قابل انتشار: ۸
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
18
24
بدهم نیست حداقل زبان فارسی رواج پیدا می کند ما اگر می خواستیم همین کارها را از طرق دانشگاه و کرسی های زبان فارسی انجام دهیم چقدر هزینه داشت و سالها وقت می گرفت حالا الحمداله به جهت حقانیت زبان و ادب فارسی، در عراق - سوریه - ترکیه - ارمنستان و... این زبان دارد گسترش می یابد ، آذری های خودمان باید درس بگیرند و از این ترکی بازی دست بردارند و به اصالت خود بپیوندند و باور کنند یک قوم ایرانی هستند نه ترکی و مغولی.
پاسخ ها
یاشار
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
آذری ها کی اعلام کردند که قوم ایرانی نیستند؟در ضمن پیشنهاد میکنم در مورد تاریخ ترکها و اصالتشان یه کم مطالعه بفرمائید بد نیست.کما اینکه اگر این مردمان آزاده نبودند شاید سرزمینی بنام ایران رو نقشه جغرافیا نبود.
اهوازی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
درود بر غیرتت عباس ...آفرین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
آقا عباس، که شک دارم آقا باشی! فکر کنم اصلاً تاریخ نمی خونی و آذری ها رو نمی شناسی، پس توهین نکن، ایران رو آذری ها حفظ کردن و جزء جدایی ناپذیر آن هستند.
kevin
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
2
23
عراق هم از بقیه یاد گرفته,سلیمانیه هیچی نداره ولی یه کنسرت میزاره اونوقت برین مرز باشمق ببینین چقدر ایرانی تو صفه.
حیف این کشور که میتونست از همه جای دنیا توریست جذب کنه به این جا رسیده.
کشورهای همسایه خوب دارن از هنرمندهای ایرانی که ج.ا تو کشور خودشون راهشون نمیده استفاده میکنن.
mohammad
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
1
6
inhame sohbat kardin kash ye kami ham az dalayele raftaneshoun migoftin va inke che kar bayad kard!!!
نظرات بینندگان