arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۴ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۰

رييس مركز ازن‌سنجي: به راحتي مي‌توان جلوي ضرر اشعه بنفش خورشيد را گرفت

رييس مركز ازن‌سنجي با اشاره به رصد هر روزه ميزان يووي رسيده به سطح زمين طي 14 سال گذشته اعلام كرد: ميزان يووي فقط دوبار به عدد 10 يعني خيلي زياد رسيد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس مركز ازن‌سنجي با اشاره به رصد هر روزه ميزان يووي رسيده به سطح زمين طي 14 سال گذشته اعلام كرد: ميزان يووي فقط دوبار به عدد 10 يعني خيلي زياد رسيد.

مهرداد قطره‌ساماني در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: ميزان يووي 10 يك بار سال گذشته در تاريخ 15خرداد و يك بار هم امسال در تاريخ 23 ارديبهشت‌ ماه به مدت ده دقيقه گزارش شد.

وي از جمله خطرات رسيدن اشعه يووي يا فرابنفش خورشيد به انسان را ايجاد بيماري‌هاي چشمي، پوستي، ژنتيكي و ساير موارد عنوان كرد و گفت: از جمله راه‌هاي جلوگيري از اين خطرات بكارگيري توصيه‌هاي مراكز بهداشتي است كه از آن جمله مي‌توان استفاده از عينك آفتابي، كرم ضد آفتاب، كلاه لبه‌دار پهن و از همه اينها موثرتر حركت در سايه اشاره كرد.

وي ادامه داد: نكته‌اي كه در مورد استفده از كرم‌هاي ضدآفتاب مهم است اين است كه از كرم‌هاي با SPF بالاي 15 استفاده شده و هر دو ساعت يكبار تجديد گردد.

قطره‌ساماني خاطرنشان كرد: به طور كلي ساعت 10 تا 14 ميزان اشعه يووي در بالاترين حد به سطح زمين مي‌رسد (65 درصد) اما اوج ميزان آن در ساعات 13 تا 13:30 است.

وي در ادامه به عواملي كه مي‌تواند ميزان يووي را كاهش دهد اشاره كرد و افزود: گرد و غبار، ابري شدن هوا و حتي آلودگي هوا از عوامل كاهش يووي هستند اما اين نكته نبايد با ابري بودن هوا اشتباه شود كه يووي بر سطوح مرطوب بيشتر اثر مي‌كند، مثلا كساني كه پوست مرطوب دارند يا از كرم‌هاي مرطوب كننده استفاده مي‌كنند بيشتر يووي جذب مي‌كنند و ميزان يووي وارد شده در آب بيشتر از خشكي است.

وي همچنين به ارتفاع از سطح دريا اشاره كرد و افزود: هرقدر ارتفاع بيشتر شود، يووي بيشتري جذب مي‌شود، به طور مثال مردم بام ايران يعني استان چهارمحال و بختياري بيشتر در معرض دريافت اشعه فرابنفش خورشيد هستند.

وي اضافه كرد: همچنين هر قدر در خط استوا نزديك تر شويم يا در فصل تابستان و در ساعت ظهر به علت تابش مستقيم خورشيد يووي بيشتري جذب زمين مي‌شود.

مديركل هواشناسي استان اصفهان در پايان عنوان كرد: مردم نبايد هيچ‌ نگراني در اين خصوص داشته باشند چراكه به راحتي مي‌توان جلوي ضرر اشعه بنفش خورشيد را گرفت و اطلاعات لازم از جمله ميزان يووي در هر روز پيش‌بيني و در سايت هواشناسي اصفهان ثبت مي‌شود البته لازم به ذكر است اين ارقام با يك تفاوت بسيار ناچيز قابل تعميم به كل كشور است.
نظرات بینندگان