arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۲ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۰

رويارويي بازنشسته ها! شاتل ها شاخ به شاخ شدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اميرحسين کريمان: زندگي زميني شاتل هاي بازنشسته آغاز مي شود.

به گزارش انتخاب، در يک رويارويي نادر، «ديسکاوري» و «اندور» بيرون از آشيانه شاتل ها در مرکز فضايي کندي در فلوريدا چهره به چهره هم قرار گرفتند.

در جريان اين جابجايي، «ديسکاوري» به آشيانه بازگشت و «اندور» راهي ساختمان مونتاژ ماشين هاي فضايي شد.

دو شاتل غول پيکر بسان مشت زنهاي سنگين وزن بازنشسته به سوي يکديگر در حرکت بودند و در اين ميان، کارکنان ناسا صف کشيده بودند تا پديده اي را ببيند که ديگر هرگز تکرار نخواهد شد.

تحرکات اجتناب ناپذير جاري در خانه شاتل ها در راستاي برنامه آماده سازي آنها براي زندگي آينده صورت مي گيرد. «ديسکاوري» بهار سال آينده روانه آشيانه اي در ويرجينيا خواهد شد که به مؤسسه پژوهشي- آموزشي «اسميت سونيان» تعلق دارد.

«اندور» نيز به مرکز علوم کاليفرنيا در لس آنجلس انتقال مي يابد. «آتلانتيس» هم که بتازگي از آخرين مأموريت فضايي خود بازگشته است در مرکز فضايي کندي براي بازديد عمومي باقي خواهد ماند.

ماه گذشته ميلادي، «آتلانتيس» چند ساعت پس از فرودي تمام عيار در «کيپ کاناورال» به يکصد و سي و پنجمين مأموريت ناوگان شاتل ها پايان داد و کشان کشان به آشيانه اش در «ساختمان پردازش مدارپيماها» برده شد تا نه تنها مأموريت فضايي دو هفته اي آن بلکه برنامه 30 ساله شاتل ها - که نماد غرور آمريکايي ها بود- نيز پايان يابد. شاتل ها در طول سه دهه مأموريت با حمل 355 مسافر از 16 کشور دنيا حدود 868 ميليون کيلومتر سفر فضايي داشته و 21 هزار و 150 بار گرد زمين چرخيدند.

سازمان ملي هوانوردي و فضايي آمريکا وعده داده بود شاتل ها سالانه 50 مأموريت فضايي داشته باشند اما برنامه در عمل با دو حادثه تکاندهنده که به مرگ 14 نفر و انهدام «چلنجر» و «کلمبيا» انجاميد به گونه اي ديگر پيش رفت و ناسا نتوانست بيشتر از 9 پرواز را در سال برنامه ريزي و اجرا کند. هر پرواز شاتل ها حدود 1 ميليارد دلار هزينه در بر داشت.

سه تا پنج سال زمان لازم است تا بار ديگر مأموريت هاي فضايي مستقيماً از خاک ايالات متحده انجام شود و اين بار شرکت هاي خصوصي وظيفه سفرهاي فضايي رفت و برگشت را به مدار زمين از ناسا تحويل بگيرند.
نظرات بینندگان