arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۰۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۱ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۰

خلق نخستين جاندار دنيا با کد ژنتيکي مصنوعي

پژوهشگران آزمايشگاه زيست شناسي مولکولي کمبريج توانستند با دست کاري «راز زادشناختي» گونه اي کرم، نخستين موجود زنده دنيا را بر پايه اطلاعات ژنتيکي ساختگي بيافرينند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پژوهشگران آزمايشگاه زيست شناسي مولکولي کمبريج توانستند با دست کاري «راز زادشناختي» گونه اي کرم، نخستين موجود زنده دنيا را بر پايه اطلاعات ژنتيکي ساختگي بيافرينند.

به گزارش انتخاب، بدن شفاف اين کرم نخسانه(نماتود) و بي مهره با يک ميليمتر طول، تنها از هزار سلول تشکيل شده است.

دانشمندان در اين آزمايش، پروتئين جديد و دست ساخته خود را در تک تک سلول هاي بدن کرم جاگذاري کردند. نتيجه آن شد که اين کرم در زير نور فرابنفش به رنگ قرمز آلبالويي مي درخشيد.
«دي ان اي» - که در همه سلول هاي موجودات زنده وجود دارند- حامل «طرح کلي» است که ويژگي هاي سازواره هاي زنده را تعيين مي کند.

«دي ان اي» از سازه هاي ساده تري به نام «آمينواسيد» تشکيل يافته که ترکيب هاي گوناگون آنها، پروتئين هاي مختلف را پديد مي آورند و بيشتر اين ترکيبات پروتئيني براي ادامه زندگي ضروري به شمار مي آيند.

در تمام سازواره هاي زنده تنها 20 آمينو اسيد متفاوت يافت مي شوند اما ترکيبات گوناگون آنها به تشکيل ده ها هزار پروتئين مختلف مي انجامد.

در اين آزمايش، دانشمندان گونه اي از «آمينواسيد» مصنوعي را به کار گرفته و در کد ژنتيکي کرم نماتود وارد کردند که به صورت طبيعي وجود ندارد.

اين نخستين باري است که يک ترکيب «آمينو اسيدي» دست ساخته بشر به ساختار دي ان ي يک جاندار اضافه مي شود. بدين ترتيب دانشمندان مي توانند «پروتئين هاي طراح» را کاملاً تحت کنترل در آورند.

با به خدمت گرفتن اين شيوه ابتکاري مي توان ويژگي هاي دلخواه و دست ساخته بشر را در گونه هاي مختلف جانوري ايجاد کرد و دانشمندان مي توانند برنامه ريزي «اتم به اتم» مولکول هاي تشکيل دهنده ساختارها و موجودات زنده را در دست گيرند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
1
4
«دي ان اي» از سازه هاي ساده تري به نام «آمينواسيد» تشکيل يافته????????
درستش اینه:
«پروتئین» از سازه هاي ساده تري به نام «آمينواسيد» تشکيل يافته
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
دوست محترم جنسDNA پروتئین است.
jallal
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
جنس dna از نوکلوئک اسید است نه اسیذ امینه
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
DNA یا دزاکسی ریبونوکلئیک اسید یکی از ماکرومولکولهای سلولی است که حامل اطلاعات وراثتی بوده و طی همانند سازی ژنتیکی از یک نسل به نسل بعد منتقل می‌شود. و در داخل سلول از روی آن RNA و پروتئین ساخته می‌شود.
پرهام سجادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
1
0
آیا شما هستید که زراعت میکنی یا ما (قرآن کریم)
اگر من دانه ای را بکارم و خد به آن نور و آب و هوا دهم تا رشد کند آیا میتوانم ادعای خلقت آنچه را که از دانه بر آمده کنم؟ اگر چنین ادعا کنم آیا توانسته ام واکنش ناشناخته ی شگفت آور فتو سنتز را درک کنم؟ من فقط دانه را کاشته ام اما خداوند است که شگفتی ها را در رشد دانه موجب میشود. آنچه این دوستان موفق به خلقش شده اند فقط دی ان ای بوده و بس. اگر جز این است آیا آنها توان این را دارند قطعه ای را خلق کند که همانند الگو های تقسیم سلولی بتواند خود را تقسیم کند و مشابه سازی کند؟ قطعا" تنها خالق خداوند است.
نظرات بینندگان