arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۲۷
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۶ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۰

انحراف اخلاقي مرز ندارد؛ از هاليوود تا شبكه اول سيماي جمهوري اسلامي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالي كه مسئولان كشور با هشدارهاي مكرر و تند نسبت به عواقب پخش سريالها و فيلم‌هاي سينمايي هاليوودي بر اخلاق جامعه ابراز نگراني مي‌كنند، پخش سريال‌هاي ماه مبارك سيماي جمهوري اسلامي نشان داد كه برخي از اين برنامه‌ها كه با خيال راحت پخش مي‌شود، به رغم تفاوتهاي ظاهري، از نظر مضمون تفاوت چنداني با آن سريالها ندارد.

به گزارش انتخاب به نقل از آینده، سريالهاي امسال ماه مبارك رمضان در شبكه‌هاي اول، دوم و سوم سيما از نظر موضوع و خط داستان تفاوت چنداني با اغلب آثار هاليوودي كه از نظر ما موجب انحراف جامعه مي‌گردد، ندارد.

موضوع سريال سقوط يك فرشته كه از شبكه اول سيما پخش مي‌شود، وسوسه يك دختر مذهبي و چادري از خانواده‌اي اصيل توسط يك پسر خوش تيپ و خوش پوش با بهترين اتومبيل و امكانات رفاهي است كه موجب لغزش دختر، اختلاط با پسر و عدم پايبندي وي به حريم خانواده مي‌گردد.
به اين پلانها توجه كنيد‌: 2 دختر به يك پسر غريبه اجازه ورود به خانه مي‌دهند، دختر و پسر با هم خريد مي‌روند، با هم سوار ماشين مي‌شوند، پسر حرف احساسي به دختر مي‌زند، به هم لبخند مي‌زنند، با هم قرار مي‌گذارند، شماره رد و بدل مي‌كنند و زنگ مي‌زنند و... حال به نظر شما كار ديگري هم مانده سيماي ايران به دختر و پسرها ياد بدهد؟ آيا اين سريالها بدتر از سريالهاي ماهواره نيستند؟

تاكنون كه چند قسمت از اين سريال پخش شده، روابط ميان اين دختر و پسر با جذابترين شكل و زيباترين وسايل و لباسها به تصوير كشيده شده و در واقع به پخش يك تصوير رويايي از عبور از مرزهاي اخلاقي خانواده پرداخته است.
جالب اينجاست كه دختري كه مخالف اين اختلاط است، از زيبايي كمتري نسبت به دختري كه عاشق پسر همسايه شده است، برخوردار مي‌باشد.
احتمالا در چند قسمت بعد كه زمان دادن پيامهاي اخلاقي سريال مي‌رسد، دختر از كرده خود نادم شده و متوجه مي‌شود سرانجام اين رابطه غير اخلاقي بد است. اما ظاهرا برنامه سازان سيما متوجه نيستند كه در يك مجموعه دهها قسمتي، ممكن است بسياري از بينندگان تمامي قسمتها را نديده و احتمالا به دليل پرداخت ناشيانه و مستقيم بخشهاي اخلاقي و پيام‌دار سريال، از ادامه تماشاي آن صرف نظر كنند و صرف اينكه سرانجام داستان يك سريال داراي پيام اخلاقي است، دليلي بر اين گونه پرداختن جذاب به مسايل غيراخلاقي، آن هم در ساعات پربيننده خانواده‌ها وجود ندارد.
از سوي ديگر در سريال تلويزيوني شبكه دوم سيما "سي امين روز "نيز شاهد وجود مثلها و مربعهاي عشقي هستيم.
پسري كه عاشق دختري بود و بعد در يك نزاع، شوهر دختر به قتل رسيده و اكنون برادر شوهر دختر، عاشق اوست؛ اما دختر از عشق قديمي پسر به خود آگاه شده است.
همزمان دخترعمو و نامزد سابق اين پسر نيز براي به دست آوردن او رقابت مي‌كنند.
در سريال "5 كيلومتر تا بهشت" از شبكه سوم نيز اختلاط نادرست دختر و پسر، به بهانه روح بودن آنها به تصوير كشيده شده و صرف نظر از ساختار بسيار ضعيف و سراسر تناقض فيلمنامه، دختر يك كشاورز ساده كه 20 سال است با مرگ مغزي نگه داشته شده به ارتباط و سينما رفتن با قهرمان سريال مي‌پردازد و حتي رفتن به اتاق خواب دختر هم سوژه سريال مي‌شود!
اين نوع سوژه‌ها را در بسياري از فيلمهاي هاليوودي و باليوودي مي‌توان يافت و جالب اينكه در اكثر قريب به اتفاق اين آثار هم پيام اخلاقي وجود دارد.

يعني با وجود پرداخت صحنه‌هاي غيراخلاقي، پيام اكثر اين آثار اين است كه خانواده محكم‌ترين جا براي روابط زناشويي و عشقي است و خيانت و روابط نامشروع فرجام نامطلوبي خواهد داشت و كمتر فيلمي است كه در ميان صدها آثار توليدشده هاليوودي سرانجام خيانت را خوش نشان دهد.
اگر بناست كه تنها به دليل پيام اخلاقي آثار توليدي خودمان آنها را پخش كنيم، به جاي توليد پرهزينه اين اثار كه دقيقه‌اي چندصدهزار تومان هزينه دارد، توليدات هاليوودي را به صورت فله‌اي خريداري و سپس با استفاده از فن آوري تغيير پوشش و سانسور صحنه‌هاي اخلاقي انها را پخش كنيم.

اتفاقا تجربه پخش سريال سالهاي دور از خانه (اوشين) نشان داد مدير دوبلاژهاي ايراني مهارت بيشتري از كارگردانان ما در اخلاقي كردن سريال‌ها دارند و با تغيير داستان و سانسور مي‌توانند آثار بسيار مفيدي ارائه كنند.

اين در حالي است كه تجربه سالهاي قبل سيما در ارائه آثار موفقي چون "صاحبدلان"، "اغما" و "ميوه ممنوعه" نشان دادند كه اگر توليد سريالهاي مناسبتي به جاي توليدهاي شتابزده و غير كارشناسي، به كارگردانان و نويسندگان توانمند سپرده شود، آثار فاخري پديد مي‌آيد.

* در سريالهاي امسال ماه مبارك رمضان در شبكه‌هاي تلويزيون شاهد اختلاط دختر و پسر و وجود مثلث‌ها و مربع‌هاي عشقي هستيم كه موجب تحريك افكار عمومي شده است
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
2
6
ول كنيد بابا، صداوسيما هم بايد مشتري داشته باشه ديگه. چرا همش خودتون دنبال مشتري و بازديدكننده هستيد؟ هان ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
8
1
حرف حساب زده! در این سریالها علاوه بر موارد فوق تناقضات دیگری هم هست. مثلا در سریال سقوط یک فرشته گفته شد که معماری که قراره بیاد مسجد رو تعمیر کنه تا آخر "پاییز" از حج بر می گرده. ببخشید تا اول پاییز که نه حج هست و نه عمره. عمره تا آخر مرداد تموم میشه و حج تمتع تازه از نیمه مهر شروع میشه!!
ضمنا خداییش آیا بعضی کارهائی که اینها در سریالها انجام می دن منکراتی نیست؟؟!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
0
2
موضوعی که یه سال گل میکنه اونقدر ادامه میدند تابه این حال وروزدر آد.
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
1
1
نویسنده عزیز 32 سال است که داریم با این مسئله مبارزه می کنیم . از گشت ارشاد گرفته تا طرح امنیت اخلاقی . از معرفی به دادگاه گرفته تا 48 بازداشت . دوست عزیز من آیا از این کارها نتیجه گرفتیم ؟ دائما دم از برخورد نرم کنفرانسهای مختلف کار فرهنگی و ... می زنیم ؟
آیا نتیجه داد ؟ بگذاریم این روابط به صورت کنترل شده از سیما پخش شود تا فارسی 1 در قالب آنالیا و.... پخش کند .
مهدی 59
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
1
9
شیرینی شربت / زولبیا بامیه با چایی نبات / درخدمت برادرا نشستیم جهت جمع آوری آنتن های معمولی اگه نصاب ماهواره هم سراغ دارن با خودشون بیارن لازم میشه
میثاق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
3
11
بییندگان ایرانی هم کاملا بیشعور و عاری از هرگونه قدرت تفکر و تعقل درباره بد و خوب ...
تو این سال ها انقد به شعور مردم توهین شده که حسابش از دستمون در رفته
یعنی ما خودمون نمیتونیم بد و از خوب تشخیص بدیم که از فیلم و سریال الگو برداریم . چرا فکر میکنید شما عقل کل هستید و مردم هیچی نمیفهمن .
خفه کردید خودتونو با این حجابو اخلاقیات
اونطرف دارن هر روز پیشرفته تر میشن نه حجاب دارن نه اسلامین ما هم همش سرمون تو حجاب ، اخلاق ، تفکیک جنسیتی ، مانتو و موی دخترا ، لباس پسرا و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
حرف حساب زدی عزیز
یک پدر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
0
0
سلام،بعضی از صحنه های و دیالوگهای دخترحاجی و نیما واقعاخیلی بدساخته شده و من بارهااز دیدن و شنیدن آن در حضور دخترم خجالت کشیدم ونگران برداشت مثبت دخترم از اینگونه رابطه ها هستم،هرچند کسی که پدر نباشد و دختر بزرگ نداشته باشد شاید متوجه منظور بنده نشه،انشااله خدا عاقبت هم مارو بخیر بکنند.
نظرات بینندگان