پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : اعتماد: شايد كساني كه محسن دعاگو را نشناسند و اين مصاحبه را
بخوانند فكر كنند او يكي از نزديكان آقاي خاتمي است نه كسي كه در دوران
اصلاحات اكثر خطبه هاي خود را به نقد سياست هاي دولت اصلاحات معطوف كرده
بود. امام جمعه شميرانات كه علاوه بر عضويت در جامعه روحانيت مبارز، عضو
شوراي سياستگذاري ائمه جمعه هم هست معتقد است در انتخابات پيش رو بخش قابل
توجهي از جامعه فعاليتي ندارند به اين دليل كه به برگزار كنندگان انتخابات
اعتمادي ندارند. دعاگو كه خود را در زمان اصلاحات از منتقدين درجه يك دولت
خاتمي مي دانست در اين گفت وگو بارها از خاتمي با احترام ياد مي كند و مي
گويد كه به ادب، متانت و انتقاد پذيري آقاي خاتمي اعتراف مي كند. وي مي
گويد برخلاف محمود احمدي نژاد، آقاي خاتمي در تحمل انتقاد انصافا يك انسان
قابل تمجيدي است. وي همچنين از اختلافات خود با آيت الله مهدوي كني در
انتخابات 88 پرده برداشت و گفت مواضعش با خيلي از اعضاي جامعه روحانيت فرق
دارد.
دفتر كار شما نزديك دفتر آقاي خاتمي است، طي ساليان اخير با آقاي خاتمي رابطه يي داشتيد؟
هيچ ارتباطي تاكنون با آقاي خاتمي نداشتم.
يعني از دوران اصلاحات تاكنون آقاي خاتمي را نديده ايد؟
يادم نمي آيد جايي آقاي خاتمي را ديده باشم.
شما
در سال 87 در جايي گفته بوديد تحمل و انتقادپذيري آقاي خاتمي به مراتب
بيشتر از آقاي احمدي نژاد است. هنوز هم به اين سخن خود اعتقاد داريد؟
بله،
هنوز هم معتقدم آستانه تحمل انتقادپذيري آقاي خاتمي به مراتب بيشتر از
آقاي احمدي نژاد است. بهترين دليل هم اين است كه رسانه هاي دولتي كه متصل
به آقاي احمدي نژاد هستند حاضر نيستند هيچ خبري از مخالفان و انتقادات را
منتشر كنند. تمام راه هاي نفوذ رسانه يي مخالفان خود را بسته اند. اجازه
نمي دهند نقد مخاطبان در هيچ رسانه يي منتشر شود.
ولي در
همان دوران اصلاحات روزنامه هاي اصلاح طلب خطبه هاي نماز جمعه شما كه
بيشتر حاوي انتقادات تند و تيز عليه سياست هاي دولت آقاي خاتمي بود را
منتشر مي كردند...
بله، واقعيت اين است كه تا مدت ها رسانه هاي
طرفدار آقاي خاتمي تمام انتقادات من را پوشش مي دادند، هرچند در اواخر كمي
كم رنگ شد ولي بايد اعتراف كنم روزنامه هاي دوران اصلاحات اكثر انتقادات من
را منتشر مي كردند ولي در زمان آقاي احمدي نژاد هيچ نقدي در رسانه هاي
منتسب به ايشان نمي تواند نفوذ پيدا كند. تمام راه هاي ورود انديشه مخالف
را سد كرده اند.
سال ها از زمان اصلاحات مي گذرد و شما
در آن زمان خطبه هاي آتشين عليه سياست هاي دولت آقاي خاتمي مطرح مي كرديد.
آيا شده طي ساليان اخير از برخي سخنان خود پشيمان شده باشيد؟
من
انديشه و عملكرد را نقد مي كردم و هرگز به مسائل خصوصي و شخصي افراد نمي
پرداختم، هرگز حرمت اشخاص را تخطئه نمي كردم. من سعي كردم در نقد كردن هيچ
وقت حريم ادب را نقض نكنم. انتقاداتم در زمان آقاي خاتمي همگي چاپ شده است و
هيچ كس نمي تواند ادعا كند سخنانم متضمن توهين بوده است. شايد در برخي
مواقع از نظر عقيده تندروي كرده باشم ولي مواردي كه انتقاد مي كردم جاي
انتقاد داشت. من آقاي خاتمي را از نظر اخلاق و برخوردش با طرف هاي خارجي از
نظر ادبيات هرگز نقد نكردم و اعتراف كرده و مي كنم به نقاط قوت آقاي خاتمي
ولي به لحاظ اعتقادي مسائلي وجود داشت كه جريان آقاي خاتمي در برابر
ليبراليسم و سكولاريسم نرمش نشان مي داد. در بعضي حوزه ها تعرض مي شد كه
درباره اين موارد انتقاداتي را مطرح كردم.
با توجه به اين انتقاداتي كه مطرح كرديد و اينكه آقاي خاتمي در قوه مجريه بودند و صاحب قدرت، آيا محدوديتي براي شما ايجاد كردند؟
نه،
آقاي خاتمي در تحمل انتقاد انصافا يك انسان قابل تمجيدي است. دولت آقاي
خاتمي برخوردي با من كه در راس منتقدان آقاي خاتمي بودم نكردند.
شما
در مقطع فعلي هم انتقاداتي گاه تند و تيز عليه دولت فعلي و شخص آقاي احمدي
نژاد مطرح مي كنيد؟ آيا از جانب دولت محدوديت هايي براي شما ايجاد شده
است؟
در يك كلام بايد بگويم خيلي اذيت شدم. از برخورد آقاي
احمدي نژاد با انتقادات خودم راضي نيستم و معتقدم كه برخورد مناسبي دولت
آقاي احمدي نژاد با انتقادات ندارد.
بعضا شنيده شده است در پي انتقاداتي كه عليه دولت مطرح مي كنيد محدوديت هايي براي شما از لحاظ امكانات به وجود آمده است...
من
تمايل ندارم نسبت به اينگونه مسائل گله كنم و خودم از لحاظ امكانات خدا را
شكر تا حدودي تامين هستم و محتاج امكانات ديگران نيستم و مطمئنا با كم و
زياد كردن امكانات نمي توانند جلوي انديشه و عقيده من را بگيرند و محدوديت
هايي كه ايجاد كردند هيچ تاثيري در من نگذاشته است.
رسانه هاي همسو با دولت، آقاي خاتمي را همسو با فتنه 88 مي دانند، شما هم بر اين اعتقاد هستيد؟
من
نسبت به حوادث سال 88 كه موسوم به فتنه 88 شده معتقد به منشا خاص هستم.
فتنه 88 از مناظره مشهور انتخاباتي شروع شد. در آن مناظره آقاي احمدي نژاد
نام افرادي كه در صحنه مناظره غايب بودند را مطرح كرد و بر اساس قانون
اساسي و موازين اخلاقي آن عمل آقاي احمدي نژاد قابل توجيه نيست. اين عمل
آقاي احمدي نژاد باعث شد از آن مناظره تلويزيوني چند ميليون راي جذب كند.
اما فتنه يي اين مناظره انتخاباتي پايه گذاري كرد كه نام آن فتنه، فتنه88
است و معتقدم كه در موارد بعدي، جريان موسوم به فتنه جديد تلاش كردند كه آن
فتنه را كه طراحي كرده بودند در مخالفت با روحانيت و رهبري باشد. من
معتقدم پايان كار فتنه جديد حتما سقوط است.
سوال من بي پاسخ ماند، درباره همسو بودن آقاي خاتمي با جريان فتنه كه مورد ادعاي رسانه هاي دولتي است.
من
چنين اعتقادي درباره آقاي خاتمي ندارم. معتقد نيستم كه جريان فتنه 88
مربوط به ايشان است. جريان فتنه 88 مربوط به آقاي احمدي نژاد است، ارتباطي
به آقاي خاتمي ندارد.
حاج آقا، كم كم به موسم انتخابات
نزديك مي شويم شما به عنوان يكي از اعضاي شاخص جامعه روحانيت مبارز فضاي
كشور را در آستانه انتخابات چگونه مي بينيد؟ آيا نگاه مردم به انتخابات
حداكثري است؟
من بخشي از بدنه اصلي كشور را نسبت به انتخابات
آينده فعال نمي بينم. اين بخش از جامعه به انتخابات احساس بي انگيزگي
دارند. معتقدم آن عده يي كه فعال نيستند اعتمادي به برگزاركنندگان انتخابات
ندارند. بايد اعتمادسازي شود تا مردم به برگزاركنندگان انتخابات اعتماد
كنند و به تامين حقوق اصلي شان در قانون اساسي مطمئن تر شوند تا در صحنه
حاضر شوند. آن جرياني كه فتنه 88 را طراحي كرد و اكنون فتنه جديد را پي
ريزي مي كند مردم به آنها اعتماد ندارند. تا اعتماد عمومي جلب نشود شاهد
حضور حداكثري در انتخابات نخواهيم بود.
آقاي خاتمي چند ماه قبل خواسته هايي را براي ورود اصلاح طلبان به انتخابات مطرح كرده بودند، نظر شما درباره سخنان آقاي خاتمي چيست؟
حقوق
گروه هاي سياسي و حقوق افراد ملت در قانون اساسي آمده است. اين حقوق دست
كسي نيست كه به كسي اعطا كنند. اين حقوق در قانون ديده شده است و مردم با
رايي كه به قانون اساسي دادند اين حقوق را براي گروه هاي سياسي و افراد ملت
تعيين كردند. من موافق اين نيستم كه حقوق مندرج در قانون اساسي را بايد از
فرد و گروهي مطالبه كرد، ولي اگر شرايطي باشد در چارچوب قانون كه براي
مشاركت گروهي كه در حوزه سياست فعال نيستند جاذبه آفرين باشد امر نامعقولي
نيست. اگر نظام اين خواسته ها را تامين كند و شرايط را ايجاد كند، براي
افزايش انگيزه كار خوبي انجام داده است.
البته آقاي خاتمي رفع برخي محدوديت ها و آزادي زندانيان را هم از جمله خواسته هاي خودشان مطرح كردند؟
اگر
خواسته هاي ايشان در چارچوب قانون قابل طرح باشد، معقول است كه نظام با
خواسته هاي ايشان همراهي كند ولي اگر فراتر از قانون باشد با راي مردم
تعارض دارد.
شما و برخي ديگر از اعضاي جامعه روحانيت
مبارز در انتخابات 88 كه جامعه روحانيت و دبيركل آن از آقاي احمدي نژاد
حمايت كردند، از ايشان حمايت نكرديد...
ببينيد، شما از جلسه يي
ياد مي كنيد كه بحث مان در آن جلسه اين بود كه جامعه روحانيت در تعيين
نامزد رياست جمهوري ساكت باشد و تعيين نامزد خاص در رياست جمهوري هم در
جلسه جامعه روحانيت راي نياورد، من شخصا معتقد به سكوت بودم و هنوز هم
معتقدم اگر روحانيت مواضع خودش را حفظ كند و از كانديداي خاصي حمايت نكند،
معقول تر است.
آقاي ناطق نوري هم بعد از آن جلسه ديگر در جلسات جامعه روحانيت شركت نمي كند، شخص شما تلاش براي بازگشت ايشان انجام داده ايد؟
تلاش
زيادي انجام ندادم. معتقدم اگر آقاي ناطق به جامعه روحانيت برگردند، بهتر
است. حضور افرادي مانند ايشان در جامعه روحانيت حضور موثري است. آقاي ناطق
يك شخصيت سياسي سابقه دار و اثرگذار است و حضور ايشان در جامعه روحانيت
مطمئنا مفيد به فايده است.
شما بارها بر مشي اعتدال تاكيد داشته ايد آيا تشكل متبوع شما و اعضاي آن در همين مسير گام برمي دارد؟
من
ديدگاه هايم با خيلي از افراد جامعه روحانيت مبارز فرق مي كند و از بيان
مواضع و ديدگاه هايم هرگز هراسي نداشته ام. من همان زمان ديدگاه هايم با
آقاي مهدوي كني كه دبيركل جامعه روحانيت هستند تفاوت داشت. براي آقاي مهدوي
كني احترام قايل هستم ولي ديدگاهم كاملابا ايشان متفاوت بود. من بر اين
باور بودم كه نبايد از فرد خاصي حمايت كرد و الان هم متوجه شديم كه حمايت
از فردي خاص كار درستي نبود و جريان فتنه جديد نشان داد كه آن موضعي كه در
جامعه روحانيت تبليغ مي شد يعني موضع سكوت كه ما طرفدار آن بوديم، موضع
درستي بوده است.
آقاي دعاگو شما در كميته وحدت اصولگرايان فعال هستيد؟
نه، من علاقه چنداني براي ورود به اين جريانات ندارم.
دليلش چيست؟
معتقدم
راي مردم منوط به حضور در اين گروه ها نيست. راي مردم مربوط مي شود به نوع
برداشتي كه از عملكرد كانديدا دارند. حضور يا عدم حضور در اين گروه ها
تاثير چنداني در انتخابات ندارد. در انتخابات بايد انگيزه آفريني شود و
مردم بايد مواضع و عملكرد كانديدا را موردنظر قرار دهند.
فكر مي كنيد تلاش هاي صورت گرفته در جريان اصولگرا منجر به وحدت آنها در انتخابات خواهد شد؟
به
هرحال درصدي از وحدت حاصل مي شود، ولي شخصا معتقدم جرياني مربوط به
اصولگرا و جريان موسوم به اصلاح طلب بايد با هم متحد شوند، اگر متحد شدند
مشاركت حداكثري شكل مي گيرد.
اين اتحادي كه مدنظر شماست، امكان پذير است؟
نه،
من مي گويم اگر مشاركت حداكثري مي خواهيم بايد اين دو جريان در اشتراكات
با هم متحد شوند. معتقدم آن بخش از بدنه جامعه كه فعاليتي براي انتخابات
ندارند، مربوط به اصلاح طلبان است. جريان اصولگرا براساس مشتركات بايد با
اصلاح طلبان متحد شوند.
اخيرا آقاي باهنر در يك نشست
خبري از اصلاح طلبان خواهش كردند كه براي گرم شدن تنور انتخابات، در
انتخابات شركت كنند، شما با اينگونه اظهارات موافقيد؟
جريان
اصلاح طلب همه حقوق موجود در قانون اساسي را مي خواهد و آقاي باهنر در
جايگاهي نيستند كه بخواهند حقي را به كسي اعطا كنند. فراخوان بايد مبناي
منطق داشته باشد و مبناي آن هم قانون اساسي است. تمام گروه هاي سياسي رسمي
وفادار به قانون اساسي هستند و براي استيفاي حقوق شان فعال هستند و اين حق
را بايد گرفت.
به عنوان آخرين سوال آيا به رايي كه در انتخابات رياست جمهوري 88 به شخص مورد نظرتان داديد، همچنان وفاداريد و به آن اعتقاد داريد؟
آن راي را براساس يكسري ضوابط ارزشي دادم و آن را درست مي دانم و بر همان اعتقاد هستم و معتقدم وظيفه ام را انجام داده ام.
که الان مثل ... پشیمانند!
جریان انحرافی تمام تلاش خود را می کند که این روحانیت انقلابی و طرفدار مردم را از صحنه حذف کند. جریان انحرافی با پنبه سر می برد.
قیاس معالفارغ