arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۶

مجالس آمریکا دربارۀ طرح تحریم‌ ایران، روسیه و کره‌شمالی به توافق رسیدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که از جمله تهیه‌کنندگان طرح اولیه تحریم‌های ایران و روسیه بود، روز چهارشنبه اعلام کرد که توافقی با رهبران مجلس نمایندگان برای تصویب سریع این طرح حاصل شده است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، وی موافقت سناتورها با افزودن تحریم‌های کره‌شمالی به این طرح را تایید کرد؛ ولی گفت که قرار است تغییراتی در ادبیات تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ اعمال شده و در هر دو مجلس به تصویب برسد.

طرح تحریم‌ها در ماه گذشته میلادی و در ابتدا با عنوان «قانون مقابله با اقدامات ثبات‌زدای ایران» به مجلس سنای آمریکا ارائه شده بود.
سناتورها در آن زمان تحریم‌هایی را برضد روسیه به این طرح ضمیمه و آن را تصویب کردند.

این طرح سپس به مجلس نمایندگان رفت اما به مدت چند هفته در این مجلس با موانع حقوقی مواجه شد.

اعضای مجلس نمایندگان سرانجام این هفته، ضمیمه دیگری را برای اعمال تحریم‌های جدید برضد کره شمالی به این طرح افزوده و آن را با اکثریت قریب به اتفاق آرا به تصویب رساندند.

با تغییراتی جدیدی که در مجلس نمایندگان اعمال شد، این طرح باید یک ‌بار دیگر در سنای آمریکا هم مورد رای‌گیری قرار گرفته و سپس برای تبدیل شدن به قانون، به کاخ سفید ارائه شود. انتظار می‌رود رای‌گیری سنا تا یکشنبه هفته آینده انجام شود.

دولت آمریکا پیش از این درباره بخش‌هایی از این طرح که اختیار لغو تحریم های روسیه را از رئیس جمهوری سلب و آن را منوط به تایید کنگره می‌کند، ابراز نگرانی کرده بود؛ با این حال رئیس جمهوری این کشور هنوز در این خصوص موضع گیری مشخصی نداشته است.

در صورتی که دونالد ترامپ از امضای طرح خودداری و آن را وتو کند، تهیه کنندگان این طرح با کسب حمایت دو سوم اعضای هر دو مجلس سنا و نمایندگان می‌توانند وتوی او را باطل و طرح را به طور مستقیم تبدیل به قانون کنند.
نظرات بینندگان