arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۷۵۶۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۲ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۶

سفر وزیر خارجه الجزایر به منطقه/ گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال میانجی‌گری الجزایر در بحران قطر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : وزیر خارجه الجزایر سفرش به هشت کشور عربی منطقه با هدف بررسی بحران‌های موجود را از عربستان آغاز کرد.

به گزارش انتخاب، به نقل از ایسنا، عبدالقادر مساهل، وزیر امور خارجه الجزایر در اولین ایستگاه از سفرش به منطقه خلیج فارس وارد شهر جده شد.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در مراسم استقبال از مساهل در فرودگاه بین‌المللی ملک عبدالعزیز حضور داشت.

مساهل در این سفر چند ساعته درباره تقویت روابط دوجانبه و بحران‌های لیبی، سوریه، یمن و منطقه خلیج فارس بحث و گفت‌وگو کرد.

مسئولان الجزایری پیشتر اعلام کردند که مساهل به دستور عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور این کشور سفر خود به منطقه خلیج فارس را از روز یکشنبه آغاز کرد.

وزارت خارجه الجزایر در بیانیه‌ای اعلام کرد که مساهل روز یکشنبه سفر خود به منطقه خاورمیانه را آغاز کرد و ابتدا به عربستان رفته و از آنجا به ترتیب به کشورهای مصر، عمان، بحرین، قطر، کویت، ‌اردن و عراق سفر خواهد کرد.

طبق بیانیه مذکور مساهل حامل پیام‌هایی از سوی بوتفلیقه برای پادشاهان و روسای این کشورها خواهد شد.

در این بیانیه آمده است، مذاکرات و گفت‌وگوهای مساهل با همتایان خود در کشورهای عربی به شکل اساسی بر بررسی روابط دوجانبه و راه‌های تقویت آنها و نیز مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه شرایط فعلی کشورهای عربی و بحران‌های لیبی، سوریه، یمن و منطقه خلیج فارس متمرکز خواهد بود.

پیش بینی می‌شود که بحران فعلی منطقه خلیج فارس در صدر مذاکرات و گفت‌وگوهای ساهل و رهبران این کشورها قرار خواهد داشت و مساهل در این سفر حامل پیامی از سوی بوتفلیقه خواهد بود.

گفتنی است مساهل در روزهای پنجم و ششم اوت نیز در دوحه خواهد بود.

 همچنین در ادامه بیانیه وزارت خارجه الجزایر آمده است، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و تجربه الجزایر در این زمینه، شرایط خاورمیانه و مساله فلسطین از دیگر موضوعات گفت‌وگوها در این سفر خواهد بود.

برخی منابع دیپلمات در گفت‌وگو با القدس العربی با اشاره به پیام بوتفلیقه برای رهبران کشورهای عربی و ریاست فعلی الجزایر بر شورای اتحادیه عرب احتمال دادند که این کشور تلاش‌هایی را در راستای حمایت از میانجی‌گری‌های کویت جهت حل بحران منطقه در پیش گیرد.

مساهل سه شنبه گذشته در امارات با منصور بن زائد آل نهیان، معاون نخست وزیر این کشور درباره تحولات منطقه و در راس آنها بحران منطقه خلیج فارس گفت‌وگو کرد.

همچنین مساهل میزبان فارس المزروعی، مشاور وزیر امور دولت امارات و سلطان بن سعد سلطان المریخی وزیر مشاور قطر در امور خارجه بود. آنها درباره بحران منطقه با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

حزب جبهه آزادسازی ملی الجزایر نیز در بیانیه‌ای خطاب به مسئولان اماراتی و قطری، تاکید کرد که الجزایر همواره بر حفظ وحدت و همبستگی میان کشورهای عربی و حمایت از گفت‌وگوها برای حل بحران‌ها تاکید دارد.

ابراهیم بن عبدالعزیز السهلاوی، سفیر قطر در الجزایر نیز ضمن تقدیر از موضعگیری‌های الجزایر نسبت به بحران منطقه خلیج فارس گفت: این موضعگیری‌ها بسیار شرافتمندانه بوده و با سیاست خارجه ما مبنی بر اولویت داشتن گفت‌وگودر حل اختلافات و پایبندی به اصل عدم دخالت در امور داخلی کشورها و احترام به حاکمیت ملی آنها هماهنگ است و اینها مسائلی هستند که کشورهای تحریم کننده به آنها احترام نمی‌گذارند.
نظرات بینندگان