arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۱۲
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۱ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۰

تفاوت هاي بازار ايران و جهان/برندهاي برتر در بازار کنسول هاي بازي كدامند؟

هر ساله با شروع فصل تابستان و تعطيلي مدارس شاهد افزايش چشمگير تقاضاي کنسول هاي بازي در سراسر دنيا هستيم. گرچه بازي هاي ويدئويي همواره داراي خطراتي براي سلامتي از جمله کم تحرکي و مشکلات ناشي از آن هستند، اما بسياري از والدين ترجيح مي دهند علاوه بر تمامي مشکلات موجود، فرزندانشان در خانه و تحت نظارت خودشان باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هر ساله با شروع فصل تابستان و تعطيلي مدارس شاهد افزايش چشمگير تقاضاي کنسول هاي بازي در سراسر دنيا هستيم. گرچه بازي هاي ويدئويي همواره داراي خطراتي براي سلامتي از جمله کم تحرکي و مشکلات ناشي از آن هستند، اما بسياري از والدين ترجيح مي دهند علاوه بر تمامي مشکلات موجود، فرزندانشان در خانه و تحت نظارت خودشان باشند.

به گزارش انتخاب، همچنين با پيشرفت هاي اخير و سرمايه گذاري هاي شرکت هاي بزرگ در بازار، امروزه ديگر شاهد آن نيستيم که تنها مخاطب و کاربران اين دستگاه ها خردسالان و نوجوانان باشند و مي توان به جرات گفت که برخي از بازي ها براي طبقه نوظهور بزرگسال طراحي شده است.

به هر حال امروزه آتاري، ميکرو، سيگا و... که نام هر کدام تداعي کننده کوهي از خاطرات براي بچه هاي ديروز است جاي خود را به play station ،xbox و Nintendo داده اند و طي سال هاي اخير بازار بازي بر خلاف اسم آن بسيار جدي است و با ارزشي نزديك به 140 ميليون دلار از بازار هاي قابل توجه در زمينه محصولات الکترونيک است.
   
   
 بازار جهاني

بر اساس آخرين رده بندي سايت VGChartz.com که به صورت تخصصي به بررسي وضعيت کنسول هاي بازي در سراسر دنيا مي پردازد، وضعيت کلي بازار نشان دهنده اين است که شرکت با نينتندو در حال حاضر با در اختيار داشتن رتبه اول در زمينه کنسول هاي معمولي با مدل Wii و همچنين با مدل DS در زمينه کنسول هاي قابل حمل شماره 1 اين صنعت به شمار مي آيد.

نزديک ترين تعقيب کننده نينتندو شرکت سوني است که با عرضه کنسول قابل حمل خود، PSP، توانسته کمي به جايگاه گذشته خود باز گردد و در نهايت Xbox 360 مايکروسافت و ps3 در رده هاي بعدي قرار دارند.

در تقسيم بندي بازار فروش کنسول هاي بازي، معمولابازار را به سه بخش ژاپن، آمريکا و ساير مناطق تقسيم مي کنند که اين امر خود مي تواند نشانگر تمرکز و فروش بسيار بالادر آمريکا باشد.
در ضمن آمار بازار ژاپن به عنوان قطب کنسول هاي بازي همواره از شاخص هاي بررسي وضع بازار است.
   
   
بازار ايران

طبق آخرين نظرسنجي صورت گرفته در باشگاه اسپيرو در زمينه شاخص محبوبيت کنسول هاي بازي در هفته آخر مرداد ماه 90 سوني با محصول جديدش ps3 با کسب 5/23 درصد در جايگاه نخست ايستاده است. مايکروسافت با xbox360 با کسب 22 درصد در جايگاه دوم ايستاده است. psp و xbox هم با 16 درصد در جايگاه سوم و چهارم ايستادند.

نتايج نظرسنجي به خوبي نشانگر فاصله و تفاوت بازار ايران نسبت به بازار جهاني است که مي توان مشکلات بازرگاني و نداشتن حضور فعال در بازار جهاني را از جمله مهمترين اين دلايل برشمرد؛ چرا که Nintendo ابرقدرت اين صنعت در اين رده بندي از موقعيت خوبي برخوردار نيست و در عوض سوني در جايگاه اول است.

از مشکلات بازار اين کالادر ايران مي توان به نوسان زياد و بالابودن قيمت به خصوص در فصل تابستان اشاره کرد. بسياري از کارشناسان آگاه نبودن مردم از قيمت هاي بازار جهاني و نبودن نظارت بر بازار را از علل آن مي دانند. اين امر به خصوص در آستانه فصل تابستان با احتکار کالابه بي ثباتي بازار مي انجامد.

به گزارش انتخاب به نقل از دنیای اقتصاد، از ديگر مشکلات کنسول هاي بازي نداشتن گارانتي يا گارانتي واقعي است که با توجه به حجم قابل توجه اين بازار مي تواند به عنوان يک مزيت رقابتي موثر در انتخاب کالامطرح مي شود. اما در پايان بايد اشاره کرد که گرچه کنسول هاي بازي نسبت به بازي با رايانه هم از لحاظ قيمت دستگاه، تنوع بازي ها، نصب راحت تر، کيفيت بالاي تصوير و ديگر عوامل داراي برتري است، اما با توجه به موج قابل حمل شدن کنسول ها که نمونه آن DS نينتندو و PSP سوني است همچنين با گسترش تبلت ها و گوشي هاي هوشمند بايد ديد که اين قبيل محصولات بر بازار کنسول تاثير مي گذارد يا خير؟!
نظرات بینندگان