arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۲۷۸
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۵ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۶

متن نامه ظریف به دبیرکل سازمان ملل/ آمادگی ایران برای استیفای حقوق مسلمانان روهینگیا

وزیر خارجه در نامه ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد، ضمن هشدار نسبت به ادامه خشونت های سازمان یافته علیه مسلمانان میانماری، خواستار اقدام فوری جامعه جهانی بویژه سازمان ملل متحد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
متن نامه ظریف به دبیرکل سازمان ملل/ آمادگی ایران برای استیفای حقوق مسلمانان روهینگیا 
وزیر امور خارجه در نامه ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد، ضمن هشدار نسبت به ادامه خشونت های سازمان یافته علیه مسلمانان میانماری، خواستار اقدام فوری جامعه جهانی بویژه سازمان ملل متحد شد.

به گزارش «انتخاب»به نقل از اداره کل دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه، متن کامل نامه محمد جواد ظریف به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص لزوم توقف خشونت ها علیه مسلمانان میانمار که روز جمعه انتشار، یافته بدین شرح است:

به نام خدا

جناب آقای آنتونیو گوترش

دبیرکل محترم سازمان ملل متحد

عالیجناب

پیرو نامه اینجانب مورخ 17 دی 1395 مایلم بار دیگر توجه شما را به وضعیت نگران کننده اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار جلب نمایم.

اخبار هولناکی که اخیرا از آن منطقه بدست آمده عمق جنایات علیه این اقلیت مسلمان را آشکار می کند.

حملات سازمان یافته و بی رویه برخی عناصر تندرو و عوامل وابسته به نیروهای امنیتی علیه روهینگیاها منجر به از دست رفتن جان تعداد قابل توجهی از مسلمانان شده و سابقه تبعیض، بی عدالتی و ناامیدی در آن کشور را وخیم تر کرده است.

وخامت اوضاع باعث جریحه دار شدن احساسات مردم دنیا فارغ از مذهب و ملیت آنها شده است. در صورت عدم رسیدگی به نقض سازمان یافته و گسترده حقوق اساسی مسلمانان روهینگیا، افراطی گری افزایش و خشونت حتی فراتر از مرزهای میانمار گسترش می یابد و به عامل بی ثباتی در کل منطقه تبدیل می شود.

اجبار مردم به خروج از سرزمین خود و کوچ اجباری به دیگر کشورها این بحران ریشه دار را حل نخواهد کرد.

دولت میانمار می بایست به نگرانی های طولانی مدت و وضعیت اسفناک اقلیت مسلمان خود رسیدگی و حقوق آنها را به طور موثر رعایت کند و آنها را همانند دیگر شهروندان میانمار به رسمیت بشناسد و از آنها در مقابل خشونت و تبعیض حفاظت کند.

جامعه بین الملل و کشورهای مسلمان از دولت میانمار انتظار دارند خشونت جاری علیه اقلیت مسلمان روهینگیا را فورا متوقف کند و دسترسی بدون مانع برای ارایه کمک های بشردوستانه به مناطق خشونت زده را فراهم آورد. همچنین ضروری است دولت میانمار مرتکبین این جنایت ها را محاکمه نماید و اقدامات لازم را جهت پیشگیری از وقوع مجدد آن صورت دهد. جای بسی ناامیدی است که هنوز به چنین خواسته های حداقلی جهانی پاسخی داده نشده است.

همچنین، انتظار می رود سازمان ملل متحد به سرعت وارد عمل شده و اقدامات لازم را برای پاسخ به نگرانی های بین المللی درباره وضعیت وخیم در میانمار انجام دهد. حمایت سازمان ملل از کاهش خشونت، اطمینان از ارایه کمک های بشردوستانه به افراد نیازمند و یافتن راه حلی پایدار برای این بحران، ضروری به نظر می رسد و سازمان ملل می بایست فورا اقدام نماید.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی و تمایل دارد از تمامی تلاش ها برای دستیابی به راه حلی پایدار و مسالمت آمیز برای این بحران حمایت و از استیفای کامل حقوق بشر، سلامت و امنیت اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار طمینان حاصل نماید.

عالیجناب، لطفا احترامات فایقه اینجانب را پذیرا باشید.

محمد جواد ظریف
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

در پی حملات 25 اوت (سوم شهریور) ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا، دست کم 400 تن کشته شدند و نزدیک به 125 هزار روهینگایی نیز به بنگلادش گریختند و این موضوع بحران انسانی را در پی داشته است.

روهینگیایی ها اقلیتی مسلمان در کشور بودایی میانمار هستند که میانمار آنها را بنگلادشی و دولت بنگلادش آنها را میانماری می دانند.

کشتار مسلمانان روهینگیایی در میانمار در روزهای اخیر شدت گرفته و این دومین بار در سال جاری میلادی است که خشونت ها علیه مسلمانان، موج عظیمی از آوارگان را به وجود می آورد.

براساس گزارش کمیساریای پناهندگان سازمان ملل، در روزهای اخیر ده ها هزار تن از مسلمانان اقلیت روهینگیایی برای فرار از خشونت ها، با قایق و پای پیاده از مرز میانمار عبور کرده و وارد بنگلادش شده اند.

دولت میانمار اعلام کرده که بیش از 2 هزار و 600 خانه در شمال غرب این کشور و در استان راخین در یک هفته تنش در این استان، در آتش سوخته است.

وضعیت جمعیت حدود یک میلیون و100 هزار نفری مسلمانان روهینگیایی و نحوه برخورد با آنها، بزرگترین چالش «آنگ سان سوچی» رهبر ملی میانمار است که برخی ها از او به دلیل سکوت برابر نارضایتی‌ های این جامعه اقلیت انتقاد می‌کنند.
نظرات بینندگان