arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۵۹۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۲ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۶

روحانی پس از بازگشت قزاقستان: روابط امنیتی و نظامی جدید با ترکیه خواهیم داشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: در موضوع علم و فناوری، اولین اجلاس سران کشورهای اسلامی در قزاقستان برگزار شد که برای پیشرفت کشورها و قدرت کشورهای اسلامی و حل معضلات دنیای اسلام حائز اهمیت است.

به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی یکشنبه شب پس از بازگشت از سفر قزاقستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این سفر اولین سفر دولت دوازدهم بود. خوشحالم به یک کشور همسایه و مسلمان رفتم که محورش علم و فناوری بود. این اجلاس از این جهت اهمیت دارد که سران کشورها در جایی جمع می شوند و در رابطه با مسائل دنیای اسلام نظرات خود را اعلام می کنند. شعار بنده در این اجلاس این بود که برای توسعه علم و دانش در میان کشورهای اسلامی باید از  تعامل، تسامح و تعاون استفاده کرد.
 
روحانی پس از بازگشت قزاقستان: روابط امنیتی و نظامی جدید با ترکیه خواهیم داشت

روحانی گفت: علت اینکه دنیای اسلامی در گذشته همه دانشمندان را جذب می کرد و همه کتاب های دیگر کشورها را ترجمه می کرد تعامل با جهان و تسامح با آنها بود.

وی ادامه داد: در کنار اجلاس نشستی در رابطه با موضوع میانمار برگزار شد که به دلیل فرصت کم بحث زیادی صورت نگرفت. البته بیانیه ای تنظیم شده بود که کشورها به آوارگان در میانمار کمک کنند تا جلوی نسل کشی گرفته شود.

رئیس جمهوری اظهار داشت: در حاشیه اجلاس دیدارهایی با روسای جمهور برخی از کشورها از جمله ترکیه، آذربایجان، قزاقستان، ازبکستان و ونزوئلا صورت گرفت. در رابطه با ترکیه وارد مرحله جدیدی شده ایم و روابط گسترده جدیدی در زمینه امنیتی و نظامی آغاز کردیم. همچنین در زمینه سفر آینده رئیس جمهوری ترکیه به تهران گفت وگو کردیم. همچنین در زمینه هماهنگی بین ایران، ترکیه و روسیه در رابطه با سوریه بحث و تبادل نظر صورت گرفت، تا از طریق صلح در سوریه و مبارزه با تروریسم در این منطقه هماهنگی هایی صورت گیرد.

رئیس جمهوری اظهار داشت: همچنین در موضوع اقلیم کردستان بحث و تبادل نظر صورت گرفت و نظرات طرفین مشابه یکدیگر بود. در این زمینه مرزهای جغرافیایی نباید تغییر کند تا اختلاف و معضل جدیدی در دنیای اسلام به وجود آید و در زمینه گسترش همکاری های دوجانبه اقتصادی نیز تبادل نظر صورت گرفت.
نظرات بینندگان